Knokke:Xiphodolamia ensis Leidy ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sharkteethrene
Antw: Knokke:Xiphodolamia ensis Leidy ??

Bericht door sharkteethrene » 08 feb 2011, 23:57

Ola Strandjutters,

Ik ben het eens met de uitspraak van Henk Jan.

Als men kijkt naar de ronding van de mesiale snijrand dan is dit "fragment" m.i. eerder toe te beschrijven aan een Otodus sp.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 09 feb 2011, 00:22

Hallo Rene,Ik geloof in otodus sp, Als je mij met gelijk welke otodus sp, Tand kan aantonen dat dit fragment er toe behoort,U zult toch ver moeten zoeken voor een otodus met de snijrand in de midden van de tand en een dikte van 2,5 mm. Groetjes Strandjutters

(otodus sp,Komt in Knokke ook niet voor trouwens)

strandjutters

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 09 feb 2011, 00:36

otodus waarschijnlijk niet!!
Maar Otodus,met een hoofdletter....wellicht wel!
Zelf spreek je over Auriculatus (moet zonder hoofdletter)
En ja dit is Otodus auriculatus....

Groeten.

Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: Knokke:Xiphodolamia ensis Leidy ??

Bericht door Hieronymus » 09 feb 2011, 00:39

strandjutters schreef:

Tot en met angustidens werden recent al de soorten in deze evolutielijn het genusnaam Otodus gegeven. Dus: Otodus obliquus, Otodus auriculatus, Otodus angustidens en de bijhorende tussenvormen. Megalodon zit in het genus Megaselachus, maar is natuurlijk dezelfde evolutielijn. Achja, auteurs:D.

Ik ga overigens akkoord met de overige commentaren op gekartelde Xiphodolamia's. Er zijn mensen die hun leven (als amateur en/of professioneel paleontoloog) lang in-situ in Oosterzele, Balegem, Egem en andere eocene vindplaatsen gezocht hebben, en de gekartelde vorm van Xiphodolamia is nooit in Europa vastgesteld, slechts op het Afrikaanse continent. Zou straf zijn als er dan ex-situ (op het strand dan nog waar veel tanden al zwaar ge-erodeerd zijn) toch een overblijfsel van X. serrata gevonden wordt. Net door die erosie(veel tanden eroderen gewoon weg op het strand, zou dan straf zijn dat er zoveel wegeroderen en dat er dan toevallig een X.serrata overblijft) en het feit dat dit ex-situ is maakt de kans dat een nieuwe soort op zulk een vindplaats gevonden wordt gigantisch veel kleiner dan in-situ een nieuwe soort te vinden. 't Is niet alleen fotootjes kijken maar ook stratigrafie, klimaat van de toenmalige situatie, diepte van de toenmalige zee en watertemperatuur en zoveel andere factoren die maken dat soorten op de ene plaats wel en op de andere niet voorkomen.

Soit, m.i. zeker geen Xiphodolamia.

[Bewerkt door Hieronymus op 09-02-2011 om 00:47 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

sharkteethrene
Antw: Antw: Knokke:Xiphodolamia ensis Leidy ??

Bericht door sharkteethrene » 09 feb 2011, 01:07

strandjutters schreef:
Hallo Rene,Ik geloof in otodus sp, Als je mij met gelijk welke otodus sp, Tand kan aantonen dat dit fragment er toe behoort,U zult toch ver moeten zoeken voor een otodus met de snijrand in de midden van de tand en een dikte van 2,5 mm. Groetjes Strandjutters

Ola Strandjutters,

Sorry voor mijn botte antwoord,liet me even gaan op je geplaatste reactie.

Groetjes,
Rene.

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 feb 2011, 01:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, was foto's aan het maken.Als het over spellingsfouten gaat Rene mogen er op dit forum veel terug naar school.Ik ben iemand,als ze me iets vragen probeer ik zo vlug mogelijk te antwoorden vandaar de foutjes.ben ten slotte maar tot mijn veertien mogen naar school gaan .We waren met 14 thuis,en ik kan nog maar sinds een jaar een computer aansteken; ik ben namelijk een bouwvaker,Zelfstandig.Wat de tand betreft,dit is een Otodus van Knokke zonder kartels,om nogmaals te vergelijken.Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 09-02-2011 om 01:40 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 09 feb 2011, 01:37

Hallo Rene,auriculatus was begin van een zin vandaar de hoofdtletter.Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 09-02-2011 om 01:42 NL]

strandjutters

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 10 feb 2011, 04:16

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
strandjutters schreef:
Hallo Rene,auriculatus was begin van een zin vandaar de hoofdtletter.Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 09-02-2011 om 01:42 NL]
--------------------------------------------------------------------------------

Kan wel zijn,maar is bij deze ook niet he!

Het ging me ook niet zozeer over het gebruik van evt noodzakelijke hoofdletters.
Maar meer over deze bovengeplaatste reactie.
Ik zie dat je hebt "bijgeleerd" uit je geplaatste bericht van vandaag.
En dat Otodus sp. wel zeker voorkomt te Knokke.

Ook na het zien van je toegevoegde foto's blijf ik bij mijn eerdere gedane uitspraak!

Groetjes,
Rene.

Gesloten