Haaientandje CBN

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Haaientandje CBN

Bericht door phil » 10 feb 2011, 11:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit haaientandje vond ik een tijdje geleden in de klei van CBN. Het komt uit de P6. Groetjes

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Henk Jan
Been thanked: 1 time
Antw: Haaientandje CBN

Bericht door Henk Jan » 10 feb 2011, 12:19

Zeer leuk! Een Paraisurus macrorhiza, een iha erg zeldzame tand die om onduidelijke redenen bij CBN nogaleens kan worden gevonden. Je hebt nog een erg mooi en niet afgesleten exemplaar ook. Een topvondst!

[Bewerkt door Henk Jan op 10-02-2011 om 12:19 NL]

HJ

Ahuijsmans

Bericht door Ahuijsmans » 10 feb 2011, 12:20

prachtig zeg, top geconserveerd :D

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D

phil

Bericht door phil » 10 feb 2011, 13:37

Ikvermoedde dat het zo iets was, eigenlijk verzamel ik uitsluitend de ammonieten uit het albiaan. Dit wil niet zeggen dat ik het tandje weg doe, anders had ik het bij vraag en aanbod geplaatst. Ik heb wel wat op mijn verlangenlijstje staan zoals : Pictetia, Protohoplites, Discohoplites, Neophlycticeras, Oxytropidoceras,Pseudohelicoceras, Protissotia, Tegoceras om maar enkele te noemen. Voor zo iets valt natuurlijk wel te onderhandelen, het maakt niet uit van welke vindplaats ze komen. groetjes

philippe

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Antw: Haaientandje CBN

Bericht door Hieronymus » 10 feb 2011, 18:01

Henk Jan schreef:
Zeer leuk! Een Paraisurus macrorhiza, een iha erg zeldzame tand die om onduidelijke redenen bij CBN nogaleens kan worden gevonden. Je hebt nog een erg mooi en niet afgesleten exemplaar ook. Een topvondst!

[Bewerkt door Henk Jan op 10-02-2011 om 12:19 NL]
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom "onduidelijke redenen"? Prachtige tand overigens!

[Bewerkt door Hieronymus op 10-02-2011 om 18:04 NL]

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 10 feb 2011, 19:48

Tja, ik weet weinig van Krijttanden. Wel weet ik dat de Paraisurus zeldzaam is. Daarom vind ik het merkwaardig dat ik inmiddels zo'n 5-6 vpndsten van CBN ken. Dus spreek ik van 'onduidelijke redenen' - ik weet niet hoe zeldzaam hij elders is...

HJ

phil

Bericht door phil » 13 feb 2011, 14:07

Eventjes opgezocht en Paraisurus macrohiza komt voor vanaf het bover-aptiaan tot het cenomaan. Ik ken maar 2 plaatsen waar veel lagen uit die periode aanwezig zijn : CBN en Folkstone. Andere ontsluitingen van het albiaan (de langste periode waarin deze haai leefde) zijn veel beperkter. Bij voorbeeld Courcelles en Bully (helaas gesloten) hadden alleen het onderalbiaan, de penzeskùtformatie in hongarije bevat slechts het bovenste deel. Het is dus niet zo raar dat deze tand wel eens in CBN gevonden word. 5à6 is dan toch niet veel als je ziet hoe veel zoekers er dagelijks komen. Groetjes,

philippe

Gesloten