Haaientandje: Carcharias?
Antw: Antw: Haaientandje: Carcharias?
Hola, hola deze uitleg is niet correct. Ze kunnen moeilijk uitsterven en dan ineens terugkomen. Carcharodon carcharias is nooit uitgestorven geweest, de reden dat er nu zo weinig over zijn, komt meer door de mens.strandjutters schreef:
Hallo Hans,ooit heb ik op Elasmo gelezen dat Isurus hastalis en Carcharodon carcharias zouden hebben bestaan in het Paleogeen en er ook vlug terug uitgestorven zijn.Die evolutie zou zich nu herhalen en zitten we nu met een bijna uitgestorven witte haai.Ook werd beweerd op Elasmo dat de tanden toen veel kleiner waren dan nu het geval is.Maar ik ben maar een eenvoudige Strandjutter en geen wetenschapper en ik praat alleen uit eigen ervaring.Groetjes.
Carcharodon carcharias komt trouwens slechts voor van het Plioceen tot en met het heden.
In het Paleogeen spreekt men ook nog niet van een Cosmopolitudus hastalis maar van zijn voorouders.
Dat van die grootte van tanden, goh dat is ook relatief. De witte haaien van nu hebben nog tanden die groter zijn dan 5cm, maar in het Paleogeen zwommen er ook auri's rond met tanden tot 7cm.
Groetjes,
Gunther
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Haaientandje: Carcharias?
Hallo Gunther,dit verhaal komt van Elasmo niet van mij hoor.Maar bij mijn weten is alles wat ooit te groot werd uitgestorven en zijn er te veel om op te noemen,ook alvoor de mens bestond.De mug en de mier die hebben het beter gedaan vind ik. Groetjes.
strandjutters
Zou me verwonderen dat dit van Elasmo kwam.
Heb je ook een link ofzo?
Gunther
Heb je ook een link ofzo?
Gunther
- strandjutters
Hallo Duys,wel een mooi verhaal vind ik maar!!!Ik citeer:het grootste gedeelte van deze sidementen werd door stromen en revieren naar diepere gedeelten van het noordzeebekken gevoerd.Weer bleven harde en zwaardere elementen zoals haaientanden en steentjes als erosieresten achter.Tot daar alles goed, bergaf dus.Bij het volgende deel van het verhaal komt alles ineens bergop.Ik citeer:van Cadzand(niet Knokke)nabij het belgische grensgebied is bovendien bekend dat daar(en nergens anders)tanden uit de diepe geulen voor de kust worden opgespoeld en op het strand worden geworpen.Het zoeken naar haaientanden is op deze plaats dan ook tot een toeristische attractie uitgegroeid.Ik vind dit laatste een hele mooie commercieele zet van de mensen van Cadzand maar heeft met wetenschap niets te maken,ten eerste:nu kruipen de tanden ineens bergop.Ten tweede: De Sluise hompels liggen over het eerste vaarpas en is een zandbank.De tanden moeten dan eerst dit pas over en is op deze plaats 15 meter diep.Voor de kust van Cadzand Heb je een van de zwaarste stroomgebieden van de gehele kust,daar moet namelijk al het water die van de Schelde komt bij vloed terug de zee in.Dit gebeurd altijd van oost naar west en omgekeerd,Dus moeten de tanden dwars door deze stroming het strand van Cadzand bereiken om dan net voor de kust nogmaals tussen 7 en 9 meter Diepte net voor de kust doorspoelen om dan met een worp op het strand terecht te komen en dit alleen voor deze badplaats.Een commercieele stunt of niet maak het zelf maar uit.Groetjes de Strandjutters.
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 23:14 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 23:54 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 23:14 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 24-02-2011 om 23:54 NL]
strandjutters
Ja Pascal daar heb je wel een punt voor zover ik weet spoelen er alleen tanden op het strand van de kaloot en komen al de tanden van Cadzand en of Knokke uit het opgespoten zand aldaar dit heb ik ook gehoord van een opzichter van rijkswaterstaat voor de opspuitingen in de jaren 80 werden hier nog nergens haaientanden en of andere fossielen gevonden heb ik begrepen uit het verhaal van de beste man
maar omdat er te veel militairia in zat o.a. kogels hebben ze nu uit andere zanden opgespoten die schoon zijn dit is erg jammer voor ons maar het zand uit de hompels was gewoon te vuil en gevaarlijk in de oorlog hebben ze hier veel gedumpt
dit is wat of ik weet over de opspuitingen van de stranden ik werk namelijk zelf ook zomers aan de dijken en of kustversterkingen en deze opzichter heeft al deze projecten begeleid
Grtn Ariën
maar omdat er te veel militairia in zat o.a. kogels hebben ze nu uit andere zanden opgespoten die schoon zijn dit is erg jammer voor ons maar het zand uit de hompels was gewoon te vuil en gevaarlijk in de oorlog hebben ze hier veel gedumpt
dit is wat of ik weet over de opspuitingen van de stranden ik werk namelijk zelf ook zomers aan de dijken en of kustversterkingen en deze opzichter heeft al deze projecten begeleid
Grtn Ariën
- strandjutters
Hallo arien,Net zoals Stijn zegt je vind er nog tandjes,dat is waar want niet al het zand is nieuw zand, de oude laag is er ook nog aanwezig Moest je de duinen zeefden zul je er nog wel vinden maar dat mag helaas niet van de wet.Ik mag ook niet te veel reclame maken voor Knokke anders moet ik hier binnenkort een nummertje trekken en wachten tot het mijn beurt is om op het strand te mogen.Als je nu nog een verzameling Cadzandse tanden wil zul je toch meer of eenmaal in de week naar het strand moeten denk ik.Groetjes Pascal. ( Hoe is het nu met Bram zijn tandje ik denk dat we naast topic zitten)
[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2011 om 00:12 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2011 om 00:12 NL]
strandjutters
- strandjutters
Hallo Gunther? ik denk dat het bij Palacocene of Maryland was maar weet het niet meer met zekerheid.Groetjes
strandjutters
Maak daar maar 100% van. Heel typisch tandje.strandjutters schreef:
Hallo Bram,volgens mij 85 procent zeker Brachycarcharias lerichei,
daar ben ik mee akkoord.strandjutters schreef:
Ik mag ook niet te veel reclame maken voor Knokke anders moet ik hier binnenkort een nummertje trekken en wachten tot het mijn beurt is om op het strand te mogen.Als je nu nog een verzameling Cadzandse tanden wil zul je toch meer of eenmaal in de week naar het strand moeten denk ik.[Bewerkt door strandjutters op 25-02-2011 om 00:12 NL]
Er is toch wat aan het licht gekomen in dit topic, waarvoor bedankt. want als ik naar Knokke of Cadzand ga is de opbrengst mager. ik heb dan als domme beginneling (was m'n eerste zoektocht) ook aan de vloedlijn gezocht en met een hele slechte zeef. Maar ik ga binnenkort weer eens kijken met m'n nieuwe zeef. Ziet er erg leuk uit overigs !
groetjes
Ben net terug van een paar daagjes 450 miljoen jaar oude fossielen zoeken, en ik zie dat mijn topic zich in een interessante, maar enigzins irrelevante discussie heeft ontwikkeld. Wellicht dat dit afgesplitst kan worden? 
Over het tandje: ik weet dus niet zeker uit welk tijdperk het komt, ik nam aan Mio-/Plio-/Pleistoceen, omdat het tandje er niet erg afgerold uit ziet. Maar Eoceen zou ook kunnen. Ik heb al op Elasmo gekeken, maar ik kom er nog niet helemaal uit: wat is nou precies het onderscheid tussen de genera Carcharias en Brachycarcharias (behalve stratigrafisch voorkomen)?
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 26-02-2011 om 00:43 NL]

Over het tandje: ik weet dus niet zeker uit welk tijdperk het komt, ik nam aan Mio-/Plio-/Pleistoceen, omdat het tandje er niet erg afgerold uit ziet. Maar Eoceen zou ook kunnen. Ik heb al op Elasmo gekeken, maar ik kom er nog niet helemaal uit: wat is nou precies het onderscheid tussen de genera Carcharias en Brachycarcharias (behalve stratigrafisch voorkomen)?
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 26-02-2011 om 00:43 NL]