Mijn 2e vogelklauw?
Antw: Mijn 2e vogelklauw?
Ik veronderstel dat de twee eerste foto's de voor en achterkent zijn.
de eerste lijkt me hol de tweede bol,darom denk ik onderkaakje van een vis.
de eerste lijkt me hol de tweede bol,darom denk ik onderkaakje van een vis.
Theo
@Rene, ik zie op jouw laatste foto inderdaad duidelijk de overeenkomsten en ik weet nu in welke hoek ik moet zoeken, bedankt.
Tevens is de lineaal uit jouw 1 na laatste foto ook van dezelfde sp. als de mijne, haha!!
@Strandjutters, dat dit geen krabbenschaar was had ik wel meteen door, hiervan heb ik er immers ook voldoende gevonden om mee te kunnen vergelijken
.
Groeten Ferry
Tevens is de lineaal uit jouw 1 na laatste foto ook van dezelfde sp. als de mijne, haha!!
@Strandjutters, dat dit geen krabbenschaar was had ik wel meteen door, hiervan heb ik er immers ook voldoende gevonden om mee te kunnen vergelijken

Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- sharkteethrene
Ola Ferry,
Juist,dus geen vissenkaakje (sorry Theo) M.i. betreft het hier een laterale "vinstekel" zoals het afgebeelde recente voorbeeld.
Wellicht dat er in de toekomst een soortnaam aan verbonden kan worden.
Things are Still Under Construction..lol.
Groetjes,
Rene.
Juist,dus geen vissenkaakje (sorry Theo) M.i. betreft het hier een laterale "vinstekel" zoals het afgebeelde recente voorbeeld.
Wellicht dat er in de toekomst een soortnaam aan verbonden kan worden.
Things are Still Under Construction..lol.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: Antw: Mijn 2e vogelklauw?
't zal eerder zijn "je hebt gelijk Theo" lol,sharkteethrene schreef:
Ola Ferry,
- sharkteethrene
Antw: Antw: Antw: Mijn 2e vogelklauw?
Ola Guy,morpheus schreef:'t zal eerder zijn "je hebt gelijk Theo" lol,sharkteethrene schreef:
Ola Ferry,
Ik neem aan dat je dan op Lophius cf. piscatorius,Linne,1735 doelt?
verwijzing: Les poissons néogenes de la Belgique par Maurice Leriche blz 455.
Deze heb ik vanzelfsprekend ook enkele in mijn collectie,lol.
Redenen waarom ik van mening ben dat het iets anders zou kunnen betreffen (laterale vinstekel)zijn hetvolgende:
1.het verschil tov de scharnierpunten (vorm)tussen beiden.
2.de kromming waar de tanden-kartelvorm heeft gezeten wijkt af tussen beiden.
Bij Lophius lijkt dit eerder hol terwijl deze bij de door mijn geplaatste foto's/vondsten zich aan de bolle zijde bevinden.
3.vergelijk met recent soortgelijk materiaal.
Al met al doet het mij vermoeden dat we hier met 2 verschillende dingen te maken hebben.
Let wel ik spreek nu enkel over mijn getoonde vondsten,het fossiel van Ferry heb ik niet live gezien!
Mischien zit ik er naast,maar het belooft weer eens een leuk en interresant topic te worden.
Hoop je snel weer eens te treffen ergens in het veld.
Groetjes,
Rene.

Hé Rene,
Wat jij toont is een vinstekel van een 'catfish'. Een vrij symmetrisch ding (ook het "scharnier").
Het botje van ferry is dat duidelijk niet. Het botje is vrij sterk gerold en de foto is niet duidelijk maar je kan wel de restanten van de holtes nog zien waar de buitenste rij tanden gezeten heeft.
Niet?

- sharkteethrene

Ola Guy,
Geheel juist wat betreft het botje van Ferry,ik zie de tandholtes nu ook.
(hoop dat Theo ook mijn excuus aanvaard..haha)
De recente vinstekel van een 'catfisch' heeft toch wel veel overeenkomsten met de vondsten die ik hier ter plaatse (omg Oss)gedaan heb.Zoals ik al eerder opperde waarschijnlijk hebben we hier met twee verschillende zaken te doen.
Bijgevoegd ook enkele foto's van een mooi compleet fossiel exemplaar welke elders gevonden is.
groetjes,
Rene.
Super dat het e.e.a. nog even extra toegelicht wordt zodat ik ook weet waar precies op te letten in de toekomst.
Voor mij zijn dit echter niet alledaagse vondsten in Cadzand-Bad en ik vind in dit geval de vinstekels of onderkaakjes erg veel op elkaar lijken. Zeker als het fossiel ook nog eens wat gerold is maakt dit het extra moeilijk.
Als ik weer eens naar Rene toe ga zal ik dit exemplaar zeker even meenemen zodat ook hij het ook nog even "live" kan zien.
Groeten Ferry
Voor mij zijn dit echter niet alledaagse vondsten in Cadzand-Bad en ik vind in dit geval de vinstekels of onderkaakjes erg veel op elkaar lijken. Zeker als het fossiel ook nog eens wat gerold is maakt dit het extra moeilijk.
Als ik weer eens naar Rene toe ga zal ik dit exemplaar zeker even meenemen zodat ook hij het ook nog even "live" kan zien.
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.