Sponsjes WWW-gebied
Sponsjes WWW-gebied

Hallo allemaal,
Afgelopen week hebben we een paar dagen gezocht in het WWW-gebied, naar Ordovicische zwerfsteensponzen. We hebben best goed gevonden, althans ik ben er tevreden mee. Ik heb Staringia 9 hier en ik heb mijn ideeën over de sponzen hieronder neer gezet. Als iemand mij kan aanvullen/verbeteren, dan zie ik dat graag.
Foto 1 en 2: Tweemaal basisdeel Aulocopium aurantium. Doorsnede: 5cm.
Foto 3 en 4: Een beschadigde Astylospongia praemorsa. Doorsnede: 5cm.
Foto 5: De beste vondsten van Trudy: linksboven A. praemorsa, daaronder een ongedetermineerd stukje, rechts een stukje Skolithos! Doorsnede linksboven: 3,5cm.
Foto 6 en 7: Een al wat oudere vond, van augustus vorig jaar. Hij is daar door een vaste zoeker gedetermineerd als A. aurantium. Ik plaats hem hier, omdat het mijn eerste Ordovicische spons is! Doorsnede: 6cm.
Foto 8: Een vreemde steen. Ik hoop op een sporenfossiel, maar het spoor loopt parallel aan de gelaagdheid van de sedimentaire steen. Breedte steen: 5cm.
Foto 9 en 10: Ik denk Doryderma sp. uit het Krijt. Lengte: 4,5cm.
Foto 11 en 12: Een heel teer stukje spons. Dit lijkt mij ook Krijt? Breedte: 5,5cm.
Alvast bedankt,
Bram
- bertcazemier
Antw: Sponsjes WWW-gebied
Hallo Bram,
foto 9 en 10 zijn inderdaad delen van een Doryderma en foto 11 en12 zijn zo te zien Rhizopterion cervicornis.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
vr.gr. Bert
foto 9 en 10 zijn inderdaad delen van een Doryderma en foto 11 en12 zijn zo te zien Rhizopterion cervicornis.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
vr.gr. Bert
Dit alles wordt ons door moeder aarde geschonken.
- Spongebob
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 640 times
Hey Bram!
Heb je eindelijk je stukje Skolithos?
Of heeft Trudy die voor je neus weggekaapt?
Ik denk dat je heel goed zit met je determinaties. Bert ook, als hij er nog een o aan toevoegt. De bruine Astylo kan nog beter schoon, lijkt me. En wat betreft het sporenfossiel, lijkt me de graafgang wel degelijk loodrecht op de sedimentatie te staan.
Groet, Tom
[Bewerkt door Spongebob op 28-02-2011 om 23:21 NL]
Heb je eindelijk je stukje Skolithos?
Of heeft Trudy die voor je neus weggekaapt?
Ik denk dat je heel goed zit met je determinaties. Bert ook, als hij er nog een o aan toevoegt. De bruine Astylo kan nog beter schoon, lijkt me. En wat betreft het sporenfossiel, lijkt me de graafgang wel degelijk loodrecht op de sedimentatie te staan.
Groet, Tom
[Bewerkt door Spongebob op 28-02-2011 om 23:21 NL]
Time fades away (Neil Young)

Bedankt voor de determinaties!
@ Tom: Trudy heeft hem inderdaad voor mijn neus weg gekaapt bij een groeve die niet draaide. Maar goed, dan heb ik nog een reden om nog eens terug te gaan!

De grote bruine Astylospongia kan ik inderdaad nog voorzichtig wat verder schoon maken, maar ik wilde hem eerst even laten drogen. Ik vond hem in een draaiende groeve, hij kwam mij zo tegemoet stuiteren. Wat een kick!
Ik heb hierboven nog even een detail bij 200x vergroting van het skelet van de laatste spons toegevoegd. De scherptediepte is alleen niet zo geweldig. Deze spons is enorm kwetsbaar, hij brokkelt af waar je bij staat. Zijn dit soort stukken te verstevigen/conserveren zonder beschadiging van het skelet van de spons?
Ik zal zo nog even meer foto's van de graafgang maken, dan laat ik zien wat ik denk dat de sedimentatielijnen zijn (daar kan ik namelijk wel eens naast zitten).
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 28-02-2011 om 19:30 NL]

Hierbij nog wat foto's van de graafgang. Ik heb met rood aangegeven wat ik als sedimentatielagen beschouwde, en met groen de plaats van het spoor aangegeven. Kloppen de rode lijnen, of zit ik ernaast?
Groeten,
Bram
- Spongebob

De lijnen in de foto heb je ongetwijfeld goed getrokken. Het lijkt op een discordante afzetting.
Je foto van het Rhizopoterion-skelet is niet erg duidelijk, maar toch zie je in de hoek nog iets van het lychniskide skelet. Ik heb de afbeelding van Brehm ingevoegd. Het deed vroeger denken aan een lantaarntje (lychnos) en mij nu meer aan een verkeersknooppunt met op- en afritten.
Conserveren heeft geen zin. Volgende keer vind je er weer een (of twee.....drie?)
Rhizopoterion komt veelvuldig voor (maar blijft een leuke spons). We zijn heel vaak geneigd om zeldzame dingen te overwaarderen.
Hallo Tom,
Bedankt voor je antwoord. Een discordante afzetting (definitie kende ik nog niet en heb ik even opgezocht), dus geen sporenfossiel?
Ik heb trouwens vorig jaar ook een mooie kogelspons, waarvan ik vermoed dat het Carpomanon is, gevonden. Daarvan kan ik geen goede foto's maken, dus die komt een keertje mee naar een NGV themadag.
Groeten,
Bram
Bedankt voor je antwoord. Een discordante afzetting (definitie kende ik nog niet en heb ik even opgezocht), dus geen sporenfossiel?
Ik heb trouwens vorig jaar ook een mooie kogelspons, waarvan ik vermoed dat het Carpomanon is, gevonden. Daarvan kan ik geen goede foto's maken, dus die komt een keertje mee naar een NGV themadag.
Groeten,
Bram
- Spongebob
Het zou best een sporenfossiel kunnen zijn, maar ik denk niet dat ie Precambrisch is.
De naam Carpomanon wordt in Amerika gebezigd. Laten wij het maar op Carpospongia houden.
PS.
Ik denk trouwens niet dat ik begin maart naar Utrecht ga. Het programma over olie en gas spreekt me niet zo aan.
De naam Carpomanon wordt in Amerika gebezigd. Laten wij het maar op Carpospongia houden.
PS.
Ik denk trouwens niet dat ik begin maart naar Utrecht ga. Het programma over olie en gas spreekt me niet zo aan.
Hallo Tom,
Mij spreekt dat thema ook niet zo aan, ik ga ook niet. Maar er zullen vast wel weer interessantere themadagen komen, en dan komen de sponsjes ook mee.
Groeten,
Bram
Mij spreekt dat thema ook niet zo aan, ik ga ook niet. Maar er zullen vast wel weer interessantere themadagen komen, en dan komen de sponsjes ook mee.

Groeten,
Bram
geen zin in Utrecht?
Hallo allen,
kom dan naar de bijeenkomst van de WTKG: de werkgroep voor tertiair en kwartair geologie in Naturalis in Leiden 12 maart aanvangstijd 10.30 u, zie programma op de site. De werkgroep heeft experts op het gebied van fossiele schelpen, haaientanden, roggetanden, fossiele vissen, krabben e.d. en fossiele kleine zoogdieren. misschien inspireert het jullie om lid te worden. Kom maar eens kijken.
groeten van
Hallo allen,
kom dan naar de bijeenkomst van de WTKG: de werkgroep voor tertiair en kwartair geologie in Naturalis in Leiden 12 maart aanvangstijd 10.30 u, zie programma op de site. De werkgroep heeft experts op het gebied van fossiele schelpen, haaientanden, roggetanden, fossiele vissen, krabben e.d. en fossiele kleine zoogdieren. misschien inspireert het jullie om lid te worden. Kom maar eens kijken.
groeten van
groeten van Muisje