Uit het Antwerpse.
Antw: Uit het Antwerpse.
Hiëronymus,
Was jij vorige keer ook over bezig, ik heb gisteren een PDF over Hexanchids van het net gehaald, email hem.
Duys
Was jij vorige keer ook over bezig, ik heb gisteren een PDF over Hexanchids van het net gehaald, email hem.
Duys
Herman, J.S.; Hovestadt-Euler, M.; Hovestadt, D.C. (1987). Contributions to the study of the comparative morphology of teeth and other relevant ichthyodorulites in living supra-specific taxa of Chondrichthyan fishes: part A: Selachii. 1: Order: Hexanchiformes - Family: Hexanchidae: commissural teeth Bull. K. Belg. Inst. Nat. Wet. 57: 43-56
- Hieronymus
- Contacteer:
Duys, dank voor de pdf.
Pieter, dank voor de referentie. Heb het artikel thuis liggen, komt 100% overeen met wat Jowhi toont.
Toffe vondst Jowhi!
Pieter, dank voor de referentie. Heb het artikel thuis liggen, komt 100% overeen met wat Jowhi toont.
Toffe vondst Jowhi!
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
Hoi allemaal.
Het gaat een beetje boven mijn pet, maar als ik het zo leest is het een posterior Hexanchidae, dus een van de achterste tand!
Mooi, dan kan ik hem benoemen onder?.
Groeten J&I.
Het gaat een beetje boven mijn pet, maar als ik het zo leest is het een posterior Hexanchidae, dus een van de achterste tand!
Mooi, dan kan ik hem benoemen onder?.
Groeten J&I.
SeeYou!
- Hieronymus
- Contacteer:
Inderdaad een commissurale tand van een Hexanchidae. In het artikel dat Pieter citeerde staat ook vermeld hoe men het onderscheid tussen deze tandjes van Notorynchus en Hexanchus kan maken, maar ondanks de uitleg vind ik het een behoorlijk vaag gegeven. Bij bepaalde tandjes biedt de uitleg van Herman zeer zeker uitkomst, maar dit tandje heeft wat van ze alletwee weg. Als ik deze week ergens tijd vindt maak ik wel een scan voor de geïnteresseerden.
Rhaetian Lorraine Region
- sharkteethrene

Ola,
Wat plaatjes dan.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Antw: Antw: Uit het Antwerpse.
Ja daar ben ik wel in geïnteresseerdhieronymus schreef:
Inderdaad een commissurale tand van een Hexanchidae. In het artikel dat Pieter citeerde staat ook vermeld hoe men het onderscheid tussen deze tandjes van Notorynchus en Hexanchus kan maken, maar ondanks de uitleg vind ik het een behoorlijk vaag gegeven. Bij bepaalde tandjes biedt de uitleg van Herman zeer zeker uitkomst, maar dit tandje heeft wat van ze alletwee weg. Als ik deze week ergens tijd vindt maak ik wel een scan voor de geïnteresseerden.
Groeten J&I.
SeeYou!
Antw: Antw: Antw: Uit het Antwerpse.
Hallo Hans,stiek schreef:
Hallo Tim,
Nebrius komt in het mioceen en plioceen van Antwerpen niet voor.
Hij kan wel voorkomen in deze lagen, maar dan verspoelt uit het eoceen.
Ik denk dat je gelijk hebt over het getoonde tandje.
tandjes van deze tandposities worden zelden gevonden.
Groeten Hans
Ik bedoelde ook uiteraard de verspoelde Eocene tandjes van Nebrius. Mijn 3 exemplaren zijn dus ook allemaal flink gerold. Toch heb ik van twee mensen gehoord dat ze een exemplaar uit het Antwerpse hebben die juist niet gerold zijn...

Ik heb vandaag helaas nog geen tijd gehad om de foto's te maken. Ik zal even kijken of het mij morgen gaat lukken. Maar de tekeningen/foto's van Rene zijn ook al erg duidelijk!
Groeten, Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
Antw: Antw: Uit het Antwerpse.
Hoi Tim, kun jij eventueel eens wat fotookes plaatsen van jou Nebriusjes die jij gevonden hebt, dan hebben we vergelijkingsmateriaal.Benjamin schreef:
Lijkt mij zo op het eerste gezicht geen nebrius. Deze soort komt overigens WEL voor in Antwerpen. Ik hen er al 3 uit mijn residu gahaald vorig jaar! Of ze beschreven zijn uit het antwerpse weet ik echter niet.
Ik denk dat je bij dit tandje toch aan hexanchidae moet denken. Dan wel een tand met een positie helemaal achter in de kaak. Ik zal morgen wat foto's plaatsen om aan te geven wat ik bedoel.
Fijne avond nog!
Tim
Want we zijn er toch nog niet echt uit wat het nu is.
groetjes
I&J
FOSSILS ARE FOR EVER!
Hierbij de foto's van 1 van mijn Nebrius tanden uit Antwerpen. Deze foto's stonden nog op mijn computer maar ik zal morgen wel nieuwe foto's maken (ook van mijn andere twee exemplaren). Zoals je ziet is de tand erg gerold, omdat hij dus verspoeld is uit het Eoceen. Het duidelijkste kenmerk is de wortel van dit tandje (Zie foto 1).
Groetjes, Tim
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.