Cretalamna - A history of evolution

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mineraal0
Antw: Antw: Cretalamna - A history of evolution

Bericht door mineraal0 » 24 mar 2011, 21:46

Heel erg interessant!
Op deze manier leer ik weer eens wat bij.

Je moet inderdaad op zoek gaan naar in-situ materiaal. Ik zou zelf zoeken in (oude) collecties uit Balegem/Meldert/Steenokkerzeel, of eens navraag doen.

De tandjes uit Knokke zijn gerolder en ex-situ.
De laatst getoonde tand is trouwens een macrota en geen Cretalamna.

Hopelijk komt er nog meer respons.

Groetjes,

Gunther

Hieronymus
Contacteer:
Antw: Cretalamna - A history of evolution

Bericht door Hieronymus » 24 mar 2011, 21:53

Gunther,

Balegem, Meldert & Steenokkerzeel lijken me nu net niét de plaatsen om nog Cretalamna uit het eoceen te zoeken, àls die al bij ons voorkomt in het eoceen. Het beest is nog bekend uit het Ypresiaan, wat ouder is dan het Lutetiaan. Dé plaats om dit beest nog te vinden is toch, denk ik dan, de regio rond Kortrijk (Egem,...) of andere Ypresiane mariene formaties die daar dagzomen.

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 24 mar 2011, 21:54

Hallo ,Gunther hoe kom je erbij een macrota !!!Heb je al eens een macrota gezien ik zal je er anders een paar duizend tonen maar deze herken ik echt niet als macrota.

strandjutters

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 mar 2011, 21:58

strandjutters,

Misschien niet met die tand, maar ik denk dat een groot deel, zoniet alle, van jouw "Cretalamna's" toe te schrijven zijn aan andere soorten, zoals ik al zei.

Striatolamia is zéker een mogelijkheid, die tanden zijn erg gevarieerd en kunnen zeer ronde bijspitsen hebben én een lage, brede kroon zoals enkele van jouw tanden vertonen.

Stel uzelf onderstaande Striatolamia voor, maar dan in een zeer grote mate gerold zoals uw tanden... De gelijkenis gaat zéér treffend zijn met enkele van uw vermeende Cretalamna's.

http://www.lowcountrygeologic.com/Fossi ... fault.aspx

MAAR, heren, het is niet de bedoeling hier een determinatietopic van te maken;-)

Rhaetian Lorraine Region

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 24 mar 2011, 22:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, als dit ook macrotas zijn dan ben ik God.Groetjes God.

strandjutters

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 24 mar 2011, 22:20

Die eerste twee zijn volgens mij geen macrota's, maar geeneen van de drie is Cretalamna, in geen elk geval.

Maar zullen we anders dit topic reserveren voor dingen die met zekerheid Cretalamna zijn?

[Bewerkt door Hieronymus op 24-03-2011 om 22:20 NL]

Rhaetian Lorraine Region

Ferry

Bericht door Ferry » 25 mar 2011, 00:19

@Jeroen, kun je mij wellicht uitleggen waar Cretalamna biauriculata(Arambourg 1935) in dit verhaal past, als deze sp. hierin valt uiteraard?

De biauriculata is volgens mij zeer goed te herkennen aan de plattere en vooral bredere kroon tov. van de appendiculata.

In mijn collectie heb ik uit Khouribga Marokko namelijk 2 soorten Cretalamna sp., de Cretalamna appendiculata(Agassiz 1843) en daarnaast ook Cretalamna biauriculata(Arambourg 1935), deze 2 soorten leefden in het Ypresien van Marokko dus gelijktijdig.

Je hebt het in je verhaal ook over een Cretalamna marrocana, is dit een subsoort van Cretalamna appendicula?

Ik kan nog wel een fotootje plaatsen van de verschillende Cretalamna sp. uit Marokko als hier interesse naar is, ik heb ze alleen nu niet bij de hand op een foto :), en zal ik ze dus morgen kunnen maken.

Groeten Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 25 mar 2011, 08:43

Op een bepaald moment werd dat beest dat jij bedoelt beschreven als zijnde (bij de soortnaam): biauriculata maroccana. Genus, Cretalamana maar ik denk ook dat Serratolamna al gepasseerd is.

Uiteindelijk is biauriculata gelijkgesteld met maroccana, met de voorkeur voor maroccana. Voorlopig heet dat dier dus Cretalamna maroccana, maar of dit nu effectief geldig is (een doodlopende tak van Cretalamna bijvoorbeeld), of toch in een apart genus thuishoort (en waar is het dan afgesplitst en van wat?), die vraag stel ik mij eveneens...

Foto's zijn uiteraard steeds welkom.

EDIT: Een stukje van elasmo, wellicht zijn de genoemde bronnen een goede basis om dit probleemstuk te analyseren:

"Arambourg (1935) erected the subspecies Lamna biauriculata maroccana for what he deemed a broader variation of this tooth-design. Cappetta (1987:99) included these teeth as Cretolamna biauriculata maroccana as did Kent (1994: 50). Landemaine (1991:15) did not include C. biauriculata VON ZITTEL, in Wanner, 1902 or C. b. maroccana in his Serratolamna description. Welton & Farish (1993: 112, fig 6) included as Serratolamna serrata this tooth-design. Case & Cappetta (1997:138) raised this tooth-design to the species level by including as C. maroccana. Less common than C. appendiculata, C. maroccana are knopwn from Late Cretaceous sediments of the Western Atlantic and Gulf Coast to Texas. They are identifiable by their dual lateral cusplets and weakly concave basal root margin."

[Bewerkt door Hieronymus op 25-03-2011 om 08:46 NL]

Rhaetian Lorraine Region

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 25 mar 2011, 10:43

Afbeelding

Afbeelding

Een Cretalamna exemplaar uit het Laat Paleoceen. Die uit het Vroeg Eoceen hebben dezelfde morfologie.
Pascal, check even voor deze vorm.

Somniosus
Contacteer:
Antw: Antw: Cretalamna - A history of evolution

Bericht door Somniosus » 25 mar 2011, 10:43

strandjutters schreef:
Hallo, als dit ook macrotas zijn dan ben ik God.Groetjes God.
Pascal, kan je een foto plaatsen van de andere zijde van de bovenste 2 tanden?

Gesloten