Fossieltrip Yorkshire coast 2011

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: Fossieltrip Yorkshire coast 2011

Bericht door Elbert » 25 mar 2011, 01:02

Verslag dag 11:

Begint met het staartje van dag 10; gisteravond zijn we op bezoek geweest bij verzamelaars in Redcar; een gezin met twee kinderen, allen aangestoken door het verzamelvirus...
Sedert 3 jaar verzamelen ze eigenlijk alleen maar botmateriaal, dus we kregen Ichtyo- en krokodil materiaal te zien waar wij alleen maar van kunnen dromen, maar ja, die lieden wonen er, letterlijk, bovenop.
Enthousiaste mensen, met kennis van zaken, en ammonieten gaan ze niet uit de weg, maar omdat ze bot verzamelen, werden we bedeeld met ammonietmateriaal waar wij niet aan kunnen komen en hun gulheid maakte ons verlegen. Gelukkig kon Joop wat terug doen met haaietanden uit Hoeheetutookalweer...
De zoektocht van vandaag was een herhaling van gisteren; er had natuurlijk nog meer materiaal van diezelfde krok kunnen liggen en ik wilde, eerlijk gezegd, niet weg zonder dat bekeken te hebben, al wist ik dat de kans dat we meer zouden vinden heel klein zou zijn.
Uiteindelijk hebben we ook geen krokodilmateriaal meer gevonden, maar wel een aantal leuke ammonietvondsten uit zowel de onder- als midden- als boven- Lias.
Bovendien was het wederom schitterend weer en heb ik redelijk wat zonnebrand opgelopen.
Het zoeken bij Boulby is heel representatief voor het zoeken aan heel de Yorkshire coast; het is daar waar de klif ingestort is en de zee het materiaal dat op het abrasievlak terecht is gekomen uit elkaar gespoeld heeft dat de meeste vondsten gedaan worden.
Een heel enkele keer heb ik materiaal in situ verzameld, maar dat was alleen omdat ik absoluut zeker wilde zijn van de stratigrafische positie omdat anders de determinatie moeilijk, zoniet onmogelijk is.
In dit geval gaat het om het verschil tussen Dactylioceras crosbyei en D. clevelandicum, respectievelijk bed 18 en 19b van de Grey shales (naar M.K.Howarth 1973),voor de ernstig ammoniet verslaafden...

Het was vandaag de laatste zoekdag, morgen spullen inpakken, laatste boodschappen doen en dan naar Hull, de boot gaat om 18.30u. engelse tijd.
Morgenochtend verschijnen de foto`s: Nee Joop, deze steen past echt niet in de aanhanger... zicht van Boulby klif richting Whitby en het resultaat van de trip in de auto en de aanhanger.

Het is een schitterende trip geweest, in veel opzichten; het weer, de contacten, het plezier dat we gehad hebben en natuurlijk de vondsten en ook dat we allemaal, min of meer, heel gebleven zijn en we serieus aan de conditie hebben kunnen werken.
Ik kan me voorstellen dat er diverse lieden nu overwegen naar Yorkshire te gaan en tegen die mensen zou ik willen zeggen: vooral doen! Maarre....verwacht niet teveel; deze trip was super, maar niet representatief, zowel Joop als Peter en ook ik hebben al een heleboel voetstapjes hier nog liggen uit voorgaande jaren en die ervaring betaald nu uit in het resultaat en daarnaast hebben we, natuurlijk, ook gewoon heel veel geluk gehad...
Maar laat ik jullie niet ontmoedigen; Yorkshire is een heerlijk land met heel vriendelijke mensen en een schitterende natuur om van te genieten. De fossielen zijn maar een deel van het plezier.
Ik vond het heel leuk om jullie op de hoogte te houden van ons reilen en zeilen, dank aan Joop voor het maken van (de meeste) foto`s en aan Peter voor het plaatsen ervan en aan beiden voor hun plezierige kameraadschap tijdens deze trip.
Mogelijk dat ik nog es een topic maak als zaken geprepareerd zijn en anders tot ziens in het veld of op het forum.
Over en sluiten, groeten, Joop, Peter en Bert.

[Bewerkt door Elbert op 25-03-2011 om 01:23 NL]

Elbert

Everhardus

Bericht door Everhardus » 25 mar 2011, 02:23

Topverslag, dito vondsten. Ik zal er zeker ooit geraken en met een-tiende van jullie vondsten al dik tevreden zijn........
Goede reis terug, Marcel

Elbert

Bericht door Elbert » 25 mar 2011, 10:09

Afbeelding

.

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 25 mar 2011, 10:11

Afbeelding

,

Elbert

Elbert

Bericht door Elbert » 25 mar 2011, 10:15

Afbeelding

Afbeelding

The loot..

Elbert

Erik-B
Antw: Antw: Fossieltrip Yorkshire coast 2011

Bericht door Erik-B » 25 mar 2011, 10:33

Elbert schreef:
The loot..
Ongelovelijk! Wat een aanhanger vol fossielen :) Ben jaloers. Maar het is jullie gegund!!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 mar 2011, 10:35

Elbert en co,
Lijkt me een erg leuke plaats om uit te waaien. Indrukwekkend, superlatieven schieten te kort.
Als je de foto's ziet lijkt het allemaal erg gemakkelijk en voor de hand liggend, maar wie dergelijke tochten al heeft gedaan weet inderdaad dat je eerst tijd en moeite moet investeren voordat je zo'n mooie resultaten boekt. Chapeau.

Ik ben benieuwd hoe je de preparatie van dit materiaal aanpakt. Het ziet er tamelijk hard uit. Ik neem aan dat je dit met pennen op luchtdruk doet?
Ik kijk in ieder geval al uit naar wat foto's van geprepareerde stukken!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ivok

Bericht door ivok » 25 mar 2011, 16:25

Op zich een beetje aan het balen, omdat ik nu niet meer weet waar ik komend najaar naar toe wil gaan....
Dorset, yorkshire of shropshire

Jammer dat het de laatste zoekdag is van de heren hier.
Het was leuk lezen en kijken de afgelopen 10 dagen.
Dag tot dag verslagen dat zouden meer mensen moeten doen!! Wat zouden ze morgen weer vinden.....

oeps...

Supergraver

Bericht door Supergraver » 26 mar 2011, 00:37

Geweldig! Bedankt voor jullie verslag!

GR

Martijn

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 26 mar 2011, 00:52

Ik kan me alleen aansluiten bij de voorgaande reacties, echt supermooi en bijzonder interessant!
Ammonites rule!

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten