Schelpjes omg. Oss

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Bram
Schelpjes omg. Oss

Bericht door Bram » 28 mar 2011, 22:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Drie oudere vondsten uit omg. Oss. Het lukt mij zelf niet deze schelpjes te determineren, vandaar deze post.

Foto 1 en 2: Lengte ongeveer 1cm. In vergelijking met schelpje 2 een veel fijnere radiale beripping.
Foto 3 en 4: Lengte ook ongeveer 1cm. Dit schelpje heeft een veel grovere beripping dan het eerste schelpje. Qua slot komen beide schelpjes aardig overeen
Foto 5 en 6: Een wat groter schelpje, lengte 3,2cm. Dit schelpje is behoorlijk verweerd en ook het gat in de schelp is vrij typisch voor langere blootstelling aan iets dergelijks als branding. Deze preservatie doet mij eerder aan A. tuberculata uit het Eemien denken en kende ik nog niet uit omg. Oss. Wellicht dat iemand mij de goede kant op kan sturen (foto's zijn ongetwijfeld te slecht voor determinatie tot op soort).

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 28-03-2011 om 21:41 NL]

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Schelpjes omg. Oss

Bericht door stiek » 28 mar 2011, 23:40

Hallo Bram,

Ik heb twee gelijkvormige schelpen in mijn kolektie van deze vindplaats.
De eerste staat onder de naam Timoclea ovata.
De tweede staat onder de naam Acanthocardiam cf eginatum.
Deze zijn enige jaren geleden door andere gedetermineerd.

Groeten Hans

Hans

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 28 mar 2011, 23:42

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ola Bram,

Bijgevoegd een paper die je wellicht verder zal helpen.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Bram

Bericht door Bram » 29 mar 2011, 20:03

@ Hans:
Ik wist dat ik het eerste schelpje al eens eerder had gezien, en toen jij de naam noemde, en ik keek op het forum, kwam ik natuurlijk bij jouw topic over andere kleintjes dan tanden. Bedankt! Wat de tweede schelp betreft, dit is zeker geen A. echinata, jij bedoeld de derde schelp. Ik heb vergeleken met de literatuur, maar de ribben lijken toch niet helemaal te kloppen, vooral de tussenruimten voor A. echinata.

@ Rene:
Bedankt voor de afbeeldingen, jij krijgt straks nog een mailtje van mij :)

@ Stijn:
In Antwerpen kan ik het me voorstellen dat je recente zoutwatermollusken vind, maar in omg. Oss lijkt mij dat toch zeer onwaarschijnlijk. Daarnaast ken ik voldoende recente en fossiele schelpen, en is mijn schelp 3 toch echt fossiel :)

Dus, heeft er nog iemand ideeën over schelp 2 of 3?

Groeten,
Bram

[Bewerkt door Bram op 29-03-2011 om 19:04 NL]

mussels

Bericht door mussels » 01 apr 2011, 00:52

Bram, schelp 2 (foto 3 en 4) is volgens mij ook een Timoclea ovata, net als schelp 1.
Schelp 2 heeft grovere radiale ribben, maar rechts van het midden zie je dat de ribben zich splitsen. Ik denk dat bij deze soort een grote variatie in aantal ribben voorkomt afhankelijk van of primaire ribben zich al dan niet gesplitst hebben.

Die derde schelp ken ik ook niet. Geen Cerastoderma hostiei lijkt mij. Dat is de enige cardium die ik ken van 'omgeving Oss' die er enigszins op lijkt, al is hostiei juist breder dan hoog. Ik ben benieuwd wat het dan wel is.

Gr, Lex

Bram

Bericht door Bram » 04 apr 2011, 01:50

Hallo Lex,

Bedankt, ik ga eens verder zoeken met T. ovata. Het derde schelpje gaat een keer mee naar de WTKG, wellicht dat er daar iemand een determinatie kan doen. C. hostiei heb ik ook en daar lijkt hij niet erg op. Al geloof ik wel dat de breedte ten opzichte van de hoogte bij C. hostiei variabel is (even uit mijn hoofd, maar zie De fossiele schelpen van de Nederlandse kust).

Groeten,
Bram

Gesloten