vaststelling
Antw: vaststelling
Inderdaad. Die afsluiting heeft zijn nut. Zonder het afgesloten gedeelte had ik nooit de post over de regio van Lyon gemaakt.
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook het nut af van het feit dat deze interne discussie door iedereen kan gelezen worden.
Wat mij betreft, mag nog meer van de site enkel leesbaar zijn voor forumleden.
Maar laten we ook niet vergeten waarom deze site ooit in het leven werd geroepen, en ook vandaag nog diezelfde functie probeert te vervullen. Maw jongeren en personen die net met de hobby beginnen de mogelijkheid te bieden om snel veel over hun nieuwe hobby te weten te komen. En waar ze oa. eens kunnen gaan zoeken, welke verenigingen zich in hun nabije omgeving bevinden alsook wat meer ervaren verzamelaars die hun op sleeptouw kunnen nemen.
Om deze openheid te bewaren moet misschien een deel van de site openlijk toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld het deel determinatie voor eenvoudige vragen van makkelijk toegankelijke vindplaatsen. Is het een idee om bijv. de topic starter de keuze te geven of zijn topic al dan niet algemeen leesbaar wordt? We mogen niet vergeten dat voor een goede determinatie de vindplaats belangrijk is.
Wat mij betreft, mag nog meer van de site enkel leesbaar zijn voor forumleden.
Maar laten we ook niet vergeten waarom deze site ooit in het leven werd geroepen, en ook vandaag nog diezelfde functie probeert te vervullen. Maw jongeren en personen die net met de hobby beginnen de mogelijkheid te bieden om snel veel over hun nieuwe hobby te weten te komen. En waar ze oa. eens kunnen gaan zoeken, welke verenigingen zich in hun nabije omgeving bevinden alsook wat meer ervaren verzamelaars die hun op sleeptouw kunnen nemen.
Om deze openheid te bewaren moet misschien een deel van de site openlijk toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld het deel determinatie voor eenvoudige vragen van makkelijk toegankelijke vindplaatsen. Is het een idee om bijv. de topic starter de keuze te geven of zijn topic al dan niet algemeen leesbaar wordt? We mogen niet vergeten dat voor een goede determinatie de vindplaats belangrijk is.
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- Ahuijsmans
- Been thanked: 1 time
arghh
vindplaatsprikkeling...moet..niet...reageren..
Doe het toch
zal het proberen light te houden.
Komt het:
Aangezien een van de argumenten altijd is dat ze bang zijn dat er duizenden mensen op een vindplaats af komen, daarom plaatsen ze hem niet. Snap ik, als ik ooit een andere plek vind dan H* te A dan ga ik dat dus hier ook echt niet meer opzetten. Iets wat ik dus eigenlijk heel jammer vind, want het zou wel moeten kunnen. Het is denk ik een heel klein groepje dat toevallig altijd achter de goede vrachtwagen rijd, toevallig altijd net op het goede tijdstip is, toevallig ****** vul hier maar een reden in.
Introduceer een waardesysteem. Daarmee bedoel ik dat je sommige posts zoals kwetsbare vindplaatsen alleen deelt met mensen boven een bepaalde waarde, mensen die dus langer op het forum zitten en ook waarde toevoegen, te vertrouwen zijn dus.
Ofwel, met altijd "wow" of "wat mooi" krijg je geen extra waarde/punten. Als je inhoudelijk reageert en vindplaatsen zelf toevoegt, als je zelf mensen met determineren helpt.
Dan kan de ander je belonen met punten. Met die punten aantal kun je dan spelen, lees categorieën maken.
0-100 punten is makkelijke vindplaatsen
101-1000 is .. enzovoorts enzovoorts.
Dit prikkelt mensen tot serieus antwoorden en veel tijd op het forum door te brengen en deze ook serieus in te vullen... ofwel, actief zijn dus.
Iemand die 5000 punten heeft bijvoorbeeld mag je van aannemen dat hij serieus omgaat met vindplaatsen en deze niet doorverteld.
Naja, mijn mening...zal wel afgeschoten worden!

Doe het toch

Komt het:
Aangezien een van de argumenten altijd is dat ze bang zijn dat er duizenden mensen op een vindplaats af komen, daarom plaatsen ze hem niet. Snap ik, als ik ooit een andere plek vind dan H* te A dan ga ik dat dus hier ook echt niet meer opzetten. Iets wat ik dus eigenlijk heel jammer vind, want het zou wel moeten kunnen. Het is denk ik een heel klein groepje dat toevallig altijd achter de goede vrachtwagen rijd, toevallig altijd net op het goede tijdstip is, toevallig ****** vul hier maar een reden in.
Introduceer een waardesysteem. Daarmee bedoel ik dat je sommige posts zoals kwetsbare vindplaatsen alleen deelt met mensen boven een bepaalde waarde, mensen die dus langer op het forum zitten en ook waarde toevoegen, te vertrouwen zijn dus.
Ofwel, met altijd "wow" of "wat mooi" krijg je geen extra waarde/punten. Als je inhoudelijk reageert en vindplaatsen zelf toevoegt, als je zelf mensen met determineren helpt.
Dan kan de ander je belonen met punten. Met die punten aantal kun je dan spelen, lees categorieën maken.
0-100 punten is makkelijke vindplaatsen
101-1000 is .. enzovoorts enzovoorts.
Dit prikkelt mensen tot serieus antwoorden en veel tijd op het forum door te brengen en deze ook serieus in te vullen... ofwel, actief zijn dus.
Iemand die 5000 punten heeft bijvoorbeeld mag je van aannemen dat hij serieus omgaat met vindplaatsen en deze niet doorverteld.
Naja, mijn mening...zal wel afgeschoten worden!

Quidquid latine dictum sit, altum videtur :D
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: vaststelling
Denk je?ahuijsmans schreef:
Naja, mijn mening...zal wel afgeschoten worden!![]()

Ik ben eerlijk gezegd bang dat het over-reguleren alleen maar tot bijkomende problemen lijdt, of dat op z'n minst het sop de kool niet waard is.
De druk op vindplaatsen in een land of regio (benelux) dat:
- extreem dichtbevolkt is,
- dat weinig locaties met sterke erosieprocessen kent
- waarvan elke overblijvende vierkante meter bedekt is een een metersdikke leemlaag en een boel gras
- waarvan de bevolking een hoge welvaart kent en zeer mobiel is
is om het zacht uit te drukken gigantisch.
Hoe we als collectief en individueel moeten omgaan met deze druk, is zeer de vraag.
Wat het collectief betreft, heb ik de indruk dat er een behoorlijke consensus is, in België bijvoorbeeld in de vorm van de erecode die onderschreven wordt door de meeste verenigingen voor amateurpaleontologie.
Wat het individueel belang betreft, heb ik de indruk dat vaak de meeste neuzen ook wel behoorlijk in één lijn staan. Er zijn niet veel mensen die in het Antwerpse gaten in een dijk gaan graven als men erop wijst dat dit geen goed idee is.
Maar er zijn er die het wèl doen, zelfs en plein publique.
En er zijn er wellicht meer die het wel doen, als niemand kijkt.
En mogelijk nog meer als ze denken dat ze iets speciaals zullen vinden in die dijk.
Het grootste gevaar schuilt in het individueel gebrek aan discipline, of in de individuele gretigheid om méér te vinden. Noem het het gebrek aan 'maturiteit' als zoeker/verzamelaar, zo je wil.
Het is de zoveelste keer dat erover gediscussieerd wordt, en ik heb zoals steeds het gevoel dat de complexiteit van de problematiek niet ten volle aan bod komt. Het probleem is althans veel ouder dan het internet.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: vaststelling
Hahahaha, die verteld dat dan toch niet hier op het form.ahuijsmans schreef:
arghhvindplaatsprikkeling...moet..niet...reageren..
Naja, mijn mening...zal wel afgeschoten worden!![]()
Dus die punten kan je wel laten.
Groeten John.
SeeYou!
Antw: Antw: Antw: vaststelling
Carboon schreef :
[/quote]
@ Ward (wdew): laat je vondsten eens zien dan als je wil. Ben heel benieuwd!
Kun je de foto-pagina's niet uitbreiden met materiaal uit Graissessac? Dat zou namelijk heel mooi zijn! Als je daar hulp bij hebben wilt (met determineren bijvoorbeeld, als dat nodig is) dan wil ik graag proberen te helpen en ik weet eigenlijk wel zeker dat voor Ziepe hetzelfde geldt.[/quote]
ik heb wel een linkje voor Graissesac materiaal te determineren, maar er staat ook niet alles op en wat hulp kan ik wel gebruiken. Ik zal eens redelijke foto's maken. bedankt voor je aanbod trouwens.
Stijnboy9 schreef :
[/quote]
...hoeft niemand mij hier voor aan te duiden "als jeugdige roekeloze verzamelaar...".[/quote]
het zou natuurlijk wel erg gemakkelijk zijn de schuld te schuiven op een bepaald groepje personen in dit geval de kinderen... als ik op de vlakte sta en ik kijk vanaf de rand in een put van 3 meter zitten daar toch geen kinderen in, integendeel.
Stijnboy9 schreef :
[/quote]
Dan graag nog algemeen tot het forum. Het lijkt (wat mij en nog mensen al is opgevallen) dat de topics soms worden opengeklikt op basis van wie het heeft gepost. [/quote]
vaak omdat juist die mensen de mooiste posts doen. (vaak hele mooie of zeldzame haaientanden)
groeten Ward
[Bewerkt door wdew op 31-03-2011 om 17:39 NL]
[/quote]
@ Ward (wdew): laat je vondsten eens zien dan als je wil. Ben heel benieuwd!

ik heb wel een linkje voor Graissesac materiaal te determineren, maar er staat ook niet alles op en wat hulp kan ik wel gebruiken. Ik zal eens redelijke foto's maken. bedankt voor je aanbod trouwens.
Stijnboy9 schreef :
[/quote]
...hoeft niemand mij hier voor aan te duiden "als jeugdige roekeloze verzamelaar...".[/quote]
het zou natuurlijk wel erg gemakkelijk zijn de schuld te schuiven op een bepaald groepje personen in dit geval de kinderen... als ik op de vlakte sta en ik kijk vanaf de rand in een put van 3 meter zitten daar toch geen kinderen in, integendeel.
Stijnboy9 schreef :
[/quote]
Dan graag nog algemeen tot het forum. Het lijkt (wat mij en nog mensen al is opgevallen) dat de topics soms worden opengeklikt op basis van wie het heeft gepost. [/quote]
vaak omdat juist die mensen de mooiste posts doen. (vaak hele mooie of zeldzame haaientanden)
groeten Ward
[Bewerkt door wdew op 31-03-2011 om 17:39 NL]
- Carboon
- Has thanked: 435 times
- Been thanked: 525 times
Antw: Antw: Antw: Antw: vaststelling
Ben benieuwd!wdew schreef:

Op zoek naar groen in het zwart.
- Everhardus
Hoi,
Stijn schreef "Inderdaad. Die afsluiting heeft zijn nut. Zonder het afgesloten gedeelte had ik nooit de post over de regio van Lyon gemaakt"
Ik snap dit niet helemaal. Je doet je post op het moment dat het zowat gedaan is daar. Voorheen kon men er sporadisch in en dan alleen maar via een vereniging. De locatie zelf is alles behalve een geheim, men heeft zelfs een web-site. Wat heeft het nu voor nut hier zo geheimzinnig over te doen ? Ik voor mezelf had er dolgraag eens naar toe gegegaan maar had al lang in de smiezen dat dat nooit zou gaan lukken met de restricties die werden opgelegd, ben niet in de gelegenheid te voldoen, hoe graag ik ook zou willen....
Voor het overige zijn we hier met z'n allen naar mijn gevoel weer in rondjes aan het draaien en ik snap niet waarom men hier ieder keer weer aan begint. De discussie is best een lastige, dat is zeker, maar de kaarten zijn geschud, alle meningen zowat verwoord, ik hoor al een eeuwigheid niks nieuws meer in deze discussie. Enige dat ik zie is dat veel lieden afhaken op het forum, zijn helaas diegenen die nog wel eens wat te melden hebben.........de sfeer is er helaas niet beter op geworden, ik vrees dat het veel te maken heeft met juist deze discussie.
Overigens, wel een toffe post Stijn, alleen zoals gezegd, ik zal er nooit geraken, gezien de situatie en de restricties helaas. Dus ik snap wel waarom je je vondsten nu wel wilt laten zien, niet waarom je het idee hebt dat dit nog een gevaar zou kunnen zijn voor "schaduwlezers", gezien het grotendeels gedaan lijkt te zijn daar.
Maar wellicht zie ik hier iets over het hoofd.........
gr,Marcel
Stijn schreef "Inderdaad. Die afsluiting heeft zijn nut. Zonder het afgesloten gedeelte had ik nooit de post over de regio van Lyon gemaakt"
Ik snap dit niet helemaal. Je doet je post op het moment dat het zowat gedaan is daar. Voorheen kon men er sporadisch in en dan alleen maar via een vereniging. De locatie zelf is alles behalve een geheim, men heeft zelfs een web-site. Wat heeft het nu voor nut hier zo geheimzinnig over te doen ? Ik voor mezelf had er dolgraag eens naar toe gegegaan maar had al lang in de smiezen dat dat nooit zou gaan lukken met de restricties die werden opgelegd, ben niet in de gelegenheid te voldoen, hoe graag ik ook zou willen....
Voor het overige zijn we hier met z'n allen naar mijn gevoel weer in rondjes aan het draaien en ik snap niet waarom men hier ieder keer weer aan begint. De discussie is best een lastige, dat is zeker, maar de kaarten zijn geschud, alle meningen zowat verwoord, ik hoor al een eeuwigheid niks nieuws meer in deze discussie. Enige dat ik zie is dat veel lieden afhaken op het forum, zijn helaas diegenen die nog wel eens wat te melden hebben.........de sfeer is er helaas niet beter op geworden, ik vrees dat het veel te maken heeft met juist deze discussie.
Overigens, wel een toffe post Stijn, alleen zoals gezegd, ik zal er nooit geraken, gezien de situatie en de restricties helaas. Dus ik snap wel waarom je je vondsten nu wel wilt laten zien, niet waarom je het idee hebt dat dit nog een gevaar zou kunnen zijn voor "schaduwlezers", gezien het grotendeels gedaan lijkt te zijn daar.
Maar wellicht zie ik hier iets over het hoofd.........
gr,Marcel
Ik begrijp het nut van het afgesloten gedeelte nog altijd niet. Iedereen die het wil lezen hoeft zich maar te registreren en in te loggen.
groetjes
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Ik wil graag Frederik zijn mening onderschrijven waar hij zegt dat inderdaad al veel neuzen in dezelfde richting wijzen omtrent de vindplaatsen-polemiek .. Maar er is toch iets veranderd: had ik nu pas de weg naar dit forum gevonden en willen voor de eerste keer op zoek gaan naar haaientanden in Antwerpen, dan was ik daar hoogstwaarschijnlijk niet in geslaagd. Daar waar twee-drie jaar terug gewoon de plek op de meter stond aangeduid en dat mij toeliet met een paar publieke vragen (aan mensen die er toen ook geen graten in zagen om dat uit te leggen) er alleen op uit te trekken. En heb daar in Antwerpen heel fijne mensen leren kennen, heel fijne ervaringen opgedaan, iets wat mij toen als beginneling heel erg motiveerde. En de posts over het topic waren toen heel stimulerend. Het lijkt me wel dat de beginneling die nu op het forum komt al moet starten met heel veel geluk om iemand te vinden om hem naar daar mee te nemen of zelfs een mailtje te krijgen?
Maar ah, wat maal ik er toch om, ik weet nu toch alles te vinden daar ..
Misschien dat F.net naar vereniging omvormen wel een overpeinzing waard is: in een vereniging moet je je daadwerkelijke persoonsgegevens nalaten en ben je niet meer anoniem. Als de vereniging dan nog eens zo aantrekkelijk is om er niet te willen uitgegooid worden, dan kan je al veel moeilijker overtredingen maken op het terrein. Ook qua verzekeringen bij uitstappen, voor het regelen van toegang tot zoekplaatsen enz. zijn daar veel voordelen aan verbonden. Ook als je in naam van een vereniging op het terrein naar de politie belt om een 'overtreder' aan te geven sta je een stuk sterker ..
Maar wat me meest bezig houdt aan Fossiel.net momenteel is hoe we de wetenschappelijke waarde kunnen verhogen ervan? Maar dit is misschien een ander topic waard...
Maar ah, wat maal ik er toch om, ik weet nu toch alles te vinden daar ..
Misschien dat F.net naar vereniging omvormen wel een overpeinzing waard is: in een vereniging moet je je daadwerkelijke persoonsgegevens nalaten en ben je niet meer anoniem. Als de vereniging dan nog eens zo aantrekkelijk is om er niet te willen uitgegooid worden, dan kan je al veel moeilijker overtredingen maken op het terrein. Ook qua verzekeringen bij uitstappen, voor het regelen van toegang tot zoekplaatsen enz. zijn daar veel voordelen aan verbonden. Ook als je in naam van een vereniging op het terrein naar de politie belt om een 'overtreder' aan te geven sta je een stuk sterker ..
Maar wat me meest bezig houdt aan Fossiel.net momenteel is hoe we de wetenschappelijke waarde kunnen verhogen ervan? Maar dit is misschien een ander topic waard...
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures