Haai uit bekken van Parijs

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Carboon
Has thanked: 443 times
Been thanked: 527 times
Haai uit bekken van Parijs

Bericht door Carboon » 12 apr 2011, 21:42

Afbeelding

Hoi allemaal,

Had niet gedacht ooit met een haaientand op het forum te komen, maar vandaag is het blijkbaar gaan sneeuwen in de hel :D

Afgelopen week heb ik een heel mooie verzameling gekregen van een mevrouw die er zelf geen ruimte meer voor heeft. De verzameling bevat een uitgebreide collectie "Bekken van Parijs", waaronder ook het kaakje op de foto. Nu is mijn vraag (als superleek op het gebied van haaientanden): wat voor soort is dit? Het kaakstuk is zo'n 13 cm lang. Alvast bedankt voor de hulp!

Tim

P.S. Meer foto's van deze prachtige verzameling komen wanneer ik tijd heb om alles eens rustig door te werken en goed uit te zoeken.

Op zoek naar groen in het zwart.

Colin
Contacteer:
Antw: Haai uit bekken van Parijs

Bericht door Colin » 12 apr 2011, 21:46

Over de haaienkaak kan ik persoonlijk niks zeggen. Wel zou ik het erg interessant vinden om wat plaatjes te zien van de mollusken. Ga zelf over anderhalf week ook richting het Bekken van Parijs. Heb wel een collectie, maar bijzondere soorten zou ik graag in mijn foto database toevoegen.

Dus mocht je binnenkort eens tijd hebben =)

'Just Pick It!'

Carboon

Bericht door Carboon » 12 apr 2011, 21:56

Uhm, nu ga je er vanuit dat ik weet welke soorten bijzonder zijn, haha. Helaas is dat niet zo. Maar ik ga de verzameling toch inventariseren en dan komt er dus vanzelf een lijst met soorten uit. Waarschijnlijk is ook niet alles gedetermineerd, dus als je toevallig eens in de buurt van Utrecht bent mag je anders ook langs komen met je fototoestel hoor. Kan sowieso wel wat hulp gebruiken bij deze collectie denk ik...

Als ik tijd heb komen er foto's: beloofd ;-)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 apr 2011, 21:58

Volgens het laatste weerbericht dooit het alweer in de hel. Dit lijkt me een kaak van een beenvis. Zeer mooi, dat wel.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Carboon
Antw: Antw: Haai uit bekken van Parijs

Bericht door Carboon » 12 apr 2011, 22:00

Frederik schreef:
Volgens het laatste weerbericht dooit het alweer in de hel. Dit lijkt me een kaak van een beenvis. Zeer mooi, dat wel.
Haha, zei toch dat ik een leek op het gebied van vissen was! :D Maar goed, dan klopt het kaartje dat erbij zat dus niet. Nou ja, nieuwe vraag: wat voor beenvis dan?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 12 apr 2011, 22:09

:D
Ha! Daar houdt mijn parate vissenkennis ook op. Een roofvis, aan het gebit te zien. Maar zover was je ongetwijfeld ook wel al.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Colin
Contacteer:

Bericht door Colin » 12 apr 2011, 22:13

Als ik in de buurt van Utrecht ben kom ik graag eens bij je op bezoek met mijn fototoestel. Help je dan ook graag met de nodige determinaties. Ben nog niet volledig een profsnor wat betreft het Bekken van Parijs, maar dit is in ontwikkeling.

'Just Pick It!'

DragonSearcher

Bericht door DragonSearcher » 12 apr 2011, 23:47

Hi Tim,

kan je closeup fotos van de tanden uit de kaak maken? Ik heb wel een vermoeden waarvan het is, maar om zeker te zijn heb ik closeup fotos nodig :)

Gr Jerry

... Eternity awaits ...

Gambit

Bericht door Gambit » 13 apr 2011, 00:14

Inkepingen aan de basis van de tanden, zie ik ;zouden de tanden naar achteren kunnen bewegen? Een onderkaak van een zeeduivel (Lophius)?
groet

Supergraver

Bericht door Supergraver » 13 apr 2011, 12:45

Ik ben niet bekend met materiaal uit het bekken van Parijs op enkele haaientandjes na, maar deze vissekaak ziet er in mijn ogen erg recentelijk uit.

mv

Martijn

Gesloten