CBN:Grote spons prep: ??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
strandjutters
Been thanked: 3 times
CBN:Grote spons prep: ??

Bericht door strandjutters » 19 apr 2011, 00:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanavond begonnen aan de grote spons,al direct een verrassing zoals ik al vermoedde iets raars die spons,er ligt een andere spons onderste boven op de grote spons en word omhelst door de grote spons (zie A-B)de lange spons is tussen C-D 13 cm.Ik denk dat de lange spons een afgebroken exemplaar is die vastgegroeid zit tussen de grote spons.Morgen zien we verder.Groetjes

strandjutters

Slownick
Antw: CBN:Grote spons prep: ??

Bericht door Slownick » 19 apr 2011, 01:20

Lijkt me inderdaad zo te zijn Pascal, en ben benieuwd hoe deze sponzen eruitzien als je ze allemaal geprepareerd hebt!

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 apr 2011, 01:30

Hallo Slownick,dan zul je toch een dag of twee moeten wachten.Groetjes

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 20 apr 2011, 01:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,alweer een stapje verder met de spons,Hij is 60 cm in diameter.Dat het geen Exanthesis labrosus is weet ik nu bijna zeker, gelijkt totaal niet op de andere sponsen die ik heb geprep.Toch denk ik dat het één geheel is alles hangt aan elkaar maar het gaat alle kanten uit,eerst dacht ik aan losse delen maar 5 cm in de matrix komt alles samen.Wel een raar exemplaar vind ik ,alles manueel geprep.Groetjes

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 21 apr 2011, 00:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,vanavond me vooral bezig gehouden met matrix te verwijderen zonder veel in detail te gaan,niet makkelijk want overal kom je spons tegen.Morgen werk ik meer detail af we zien wel.Groetjes

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 01:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,terug een stap verder na ongeveer 20 tal uur tikken met staalnagel en hamertje.Hier is de scalpel te ligt voor.Heb ook al mijn nieuwe aanwinst geprobeerd de ST,luchtdruk een prachtig instrument maar niet voor die spons,je ziet namelijk geen kleurverschil in spons en matrix en de ST gaat door beide.De spons is bikkelhard en ook de matrix,ik ga met mijn staalnagel volledig op het geluid af dove klank matrix scherpe klank spons en zo maar verder mm per mm.Ook de hogedruk met water haalt bij deze spons niets uit.Ik heb een letter bij het zelfde stuk gezet voor de orientatie de buisjes hebben een gladde structuur de andere stukken een veel grofer structuur.Morgen zien we verder.Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 22-04-2011 om 00:08 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 02:14

Hallo,tussen haakjes ik heb zeker de lelijkste spons van CBN mee naar huis,daarom lag hij er al zolang en wou niemand hem meenemen ik dacht dat hij te zwaar was voor iedereen.Groetjes

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 22 apr 2011, 02:31

Hmm, blijkbaar heb je nu een stuk te pakken wat moeilijker gaat. Ik herken dat wel. Dat CBN spul kan verrektes eigenwijs zijn. De werkwijze, mm per mm herken ik wel. De ST zal de klus echt wel kunnen klaren denk ik, maar ook hier....mm per mm.
Met de ammonieten is het net zo, de scheidingslijn tussen matrix en fossiel is flinterdun, je pen knalt er zo doorheen. Beste is het de pen geen druk te geven, de pen als het ware het werk laten doen.......maar dan nog, kan het zo gebeuren dat je na de nodige uren werk je fossiel "kwijt bent". Althans, dat gebeurt mij helaas nog al eens. Met sponzen heb ik nul ervaring, ben dus benieuwd hoe dit uitpakt.
Succes ermee. Gr,Marcel

strandjutters

Bericht door strandjutters » 22 apr 2011, 02:53

Hallo Marcel,je pakje nog niet ontvangen zelfde moment opgestuurd als dat van Erik.Wat mijn ST betreft heel goed voor ammoniet heb het al getest, maar daar heb je dat filterdun laagje, bij sponsen heb je dit niet daar sponsen geen schaal of schelp hadden.sponsen bestaan namelijk uit kalk en matrix ook zonder enig verschil.De ST doet het prima met een spons maar mijn ervaring zegt dat hij dingen wegneemt die ik wil behouden bij de spons namelijk de structuur van glad naar gebubbeld,En daar houd de ST geen rekening mee.Ik wil het zoals het was niet zoals de ST het wilt.Groetjes

strandjutters

Everhardus

Bericht door Everhardus » 22 apr 2011, 13:42

Hoi,
Setje is vandaag aangekomen. Dank !! Gr,Marcel

Gesloten