betrouwbaarheid internet voor determinatie.

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
archaeopteryx
Contacteer:
betrouwbaarheid internet voor determinatie.

Bericht door archaeopteryx » 23 apr 2011, 10:27

@ Archeopteryx:
Het internet is niet altijd/echt betrouwbaar als determinatiemiddel Nigel.

[Spongebob op 23-04-2011 om 00:03 NL][/quote]

Gisteravond wilde ik strandjutters proberen te helpen om een spons te determineren.
Toen kreeg ik van tom(sponsbob)de opmerking dat internet geen betrouwbare bron is voor determinatie.
Nou vond ik dit toch wel een discussie waard.
(Begrijp me niet verkeerd dit is NIET bedoeld om tom in kwaad dag licht te zetten).8)

Ik bedoel als internet geen betrouwbare bron is voor determinatie en om fossielen op te zoeken en te bekijken.
Hoe betrouwbaar is dan fossiel.net om te determineren???(ook internet)
Dus zo'n link als bv elasmo is dan ook niet echt te vertrouwen voor determineren???
En de links die hier op fossiel.net staan hoe betouwbaar zijn die dan?
Want ik neem aan dat de andere fossiel links die ik bezoek precies hetzelfde doen als waar wij mee bezig zijn hier.
Of denken wij hier dat wij alleen hier op fossiel.net goed bezig zijn 8)
En mijn vraag is natuurlijk ook wat zijn dan wel ECHT betrouwbare bronnen op internet om te determineren?
Begrijp me niet verkeerd ik vond dit gewoon een discussie waard om te kijken hoe de rest hier over denkt.

life is like a fossil.hard like rock.

mike
Antw: betrouwbaarheid internet voor determinatie.

Bericht door mike » 23 apr 2011, 10:40

archaeopteryx schreef:
Hoe betrouwbaar is dan fossiel.net om te determineren???(ook internet)
.. voor of na de aprilgrappen? voor mij: alweer een flinke deuk gekregen .. alweer!

grtn,mike

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 23 apr 2011, 11:09

Hey

Eerst en vooral even meedelen dat ik van mening ben dat het internet voor determinatie en correcte informatie, maar betrouwbaar is als je meerdere bronnen raadpleegd. (dat is ook zo in gewoon opzoekwerk in de literatuur). slechts afgaan op op 1 site of referentie, voor informatie, kan nuttig zijn, maar daartegenover staat wel dat je meestal maar 1 visie, of mening te lezen krijgt. Verder kijken dan je neus lang is, is dus de boodschap... zowel in de literatuur, als op het internet.

Een kritisch forum zoals fossiel.net, is in deze mate handig, dat meerdere personen met een andere kijk, en met verschillende ervaring, zich op een een bepaald fossiel kunnnen werpen, om tot een gezmalijke consencus te komen. Een zeer handige en uiteraard positieve manier om een bvb moeilijk stuk te determineren.

Groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

archaeopteryx
Contacteer:
Antw: Antw: betrouwbaarheid internet voor determinatie.

Bericht door archaeopteryx » 23 apr 2011, 11:57

anthonie schreef:
Hey

Eerst en vooral even meedelen dat ik van mening ben dat het internet voor determinatie en correcte informatie, maar betrouwbaar is als je meerdere bronnen raadpleegd. (dat is ook zo in gewoon opzoekwerk in de literatuur). slechts afgaan op op 1 site of referentie, voor informatie, kan nuttig zijn, maar daartegenover staat wel dat je meestal maar 1 visie, of mening te lezen krijgt. Verder kijken dan je neus lang is, is dus de boodschap... zowel in de literatuur, als op het internet.

Een kritisch forum zoals fossiel.net, is in deze mate handig, dat meerdere personen met een andere kijk, en met verschillende ervaring, zich op een een bepaald fossiel kunnnen werpen, om tot een gezmalijke consencus te komen. Een zeer handige en uiteraard positieve manier om een bvb moeilijk stuk te determineren.

Groeten

Anthonie
Natuurlijk is het opzoeken en lezen van literatuur een pré voor determineren en bekijken van fossielen.

Maar ikzelf ga ook er van uit dat de links die over fossielen op internet staan dat deze determinaties ook niet alleen uit de duim gezogen zijn maar ook net als bij ons hier opgezocht zijn, is het niet uit literatuur
dan wel uit andere bronnen.
We kunnen er bijvoorbeeld ook vanuit gaan dat een fossiel forum in bv frankrijk hun determinaties van fossiel.net halen.
En dat ze op een ander internet link ook tot een gezamenlijke consencus te komen voor determinatie.

Anthonie
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:

Bericht door Anthonie » 23 apr 2011, 12:52

Hey,

Dan nog is alles uiteindelijk terug te brengen op de literatuur. Het zijn immers de paleontologen die in publicaties nieuwe soorten, of een revisie van oude soorten, gaan beschrijven en publiceren.

deze publicaties (zowel online als op papier) vormen uiteindelijk de ware basis waarop een fossiel beschreven is. Determineren zal dus uiteindelijk teruggaan op deze oorspronkelijke beschrijvingen

Groeten

Anthonie

* Scientia et Miratio *

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 636 times

Bericht door Spongebob » 23 apr 2011, 23:22

archaeopteryx schreef:
Gisteravond wilde ik strandjutters proberen te helpen om een spons te determineren.

En de links die hier op fossiel.net staan hoe betouwbaar zijn die dan?
Erg aardig om Pascal te helpen met de determinatie (en mij te beschermen voor aanstormende haaien) Nigel.

Je snijdt een interessant punt aan, Nigel. Ik heb niet beweerd dat internet altijd onbetrouwbaar is. Belangrijk is dat je e.e.a. kan verifiëren. Anthonie heeft dit heel mooi uitgelegd.
Achter Fossiel.net en Elasmo staat een breed publiek dat determinaties in de gaten houdt, bijschaaft en evt. verbetert. De waarde van discussie (hoe fel soms ook ;) ) is erg groot. Bij veel (vaak particuliere)websites heb je dit vangnet niet en gaan foutieve determinaties een eigen leven leiden, omdat er zo gemakkelijk gegoogled wordt. Je wordt door het "goochelen" heel snel op het verkeerde been gezet. Probeer het maar eens met het intoetsen van je eigen naam.
Natuurlijk is er wel betrouwbare informatie op het internet; alleen, ga niet over één nacht ijs. Kijk wie de sites hebben opgesteld en probeer een oordeel te vellen over de mate van deskundigheid. Het blijft een moeilijke zaak en fouten maken we allemaal. Ik zeker..........

PS: Ik hoop dat je er snel weer bovenop komt Mike!

[Bewerkt door Spongebob op 23-04-2011 om 23:46 NL]

Time fades away (Neil Young)

Bram

Bericht door Bram » 24 apr 2011, 12:29

Een aantal referenties bij een determinatie hier op het forum naar wetenschappelijke literatuur zouden in sommige gevallen ook geen kwaad kunnen. Datzelfde geldt voor onderbouwing met behulp van argumenten betreffende morfologische kenmerken e.d. Zelf probeer ik dat zo af en toe hier ook te doen.

Groeten,
Bram

archaeopteryx
Contacteer:

Bericht door archaeopteryx » 24 apr 2011, 13:34

Kijk toch discussie waardig.

Eigenlijk vanwege dat de soorten lijsten hier niet helemaal compleet zijn zoek ik natuurlijk buiten de deur.
Dat doen we allemaal neem ik aan.

Als ik dan bv kijk naar de soorten lijst van de kaloot (wat ik toch wel regelmatig een bezoek breng)is deze naar zijn bekendheid van het vinden van fossielen toch wel heel erg dunnetjes.
Ik geloof dat er bij de soorten lijst van de kaloot maar drie soorten tanden staat beschreven.
En ook de bivalven en Brachiopoden zijn maar zeer nihiel aanwezig,en die zijn er daar toch wel in over vloeden gevonden.
Als je dan bij een link als kaloot defenders http://communities.zeelandnet.nl/data/s ... page=48533 kijk is deze toch wel groter.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel wij zelf insturen om in de soorten lijsten te plaatsen voor aanvulling.
Maar als men van fossiel.net natuurlijk gewoon vraagt of ze definitief juiste determinaties kan/mag plaatsen van de vinder in de soorten lijsten van welke vindplaats dan ook, dan zijn we al een stuk verder om complete soorten lijsten te krijgen.

Ouwerot

Bericht door Ouwerot » 24 apr 2011, 13:46

@Tom ... en ook de anderen,

Discussies worden gevoerd op basis van argumenten, maar als men het aanvoeren van argumenten als een persoonlijke aanval beschouwd heeft discussie weinig zin.

He tinternet is niet betrouwbaar, want iedereen kan erop zetten wat men wil. Sommige sites zijn betrouwbaarder dan anderen wegens de kennis van de plaatser. Fossielnet is redelijk betrouwbaar omdat hier nogal eens gecorrigeerd wordt door medeforumleden.

Gesloten