ammonieten Madagaskar
Antw: ammonieten Madagaskar
In tegenstelling met het groot aantal,soms zeer mooie ammonieten die op de markt te vinden zijn, is de informatie er over erg schaars en tegenstrijdig. Het is zeker dat er zijn uit het jura, albiaan, cenomaan en turoon. Het komt voor dat een zelfde soort aangeboden word als komende uit het calloviaan als albiaan. Als referentie gebruik ik het soort gesteente en de aard van conservering. Douvilleceras is een gidsfossiel voor het onder-albiaan. Van deze heb ik er met een groenachtig gesteente en met een roestbruin. Al de ammonieten die ik gezien heb met parelmoer hebben één van deze steensoorten. Maar dan heb ik zo een aconeceras die voor zover ik weet uit het aptiaan komt. Dan zijn er soorten zoals Cleoniceras (Aioloceras) en pseudosonneratia die wel goed lijken op soorten uit het anglo-parijse bekken, maar waar ik toch verschillen zie. Dus hoop ik iets te lezen over dit onderwerp dat wetenschappelijk verantwoord is.
Duys, jou ammoniet staat bij mij onder de naam Desmoceras laticostatum var. medium uit het albiaan. (die korst op de navel is er met een luchtdrukpen zo af te krijgen)
groetjes,
Duys, jou ammoniet staat bij mij onder de naam Desmoceras laticostatum var. medium uit het albiaan. (die korst op de navel is er met een luchtdrukpen zo af te krijgen)
groetjes,
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
Het grote referentiewerk voor de ammonieten van Madagascar, in heel wat stukjes uitgebracht, is het werk van Maurice Collignon. Ik hoop er al jaaaaaaren enkele van vast te krijgen, maar de hetse van de ammonieten op de beurzen zorgt ervoor dat de boeken haast niet meer te vinden zijn (en al zeker niet tegen betaalbare prijzen). Zij die me enkele willen verkopen, graag een mailtje!
Er bestaan ook enkele recente studies. Een franse collega verdedigt binnenkort zijn doctoraat met veel materiaal uit het Turoon tot Coniaciaan van Madagascar.
Door uitputting van de eerste vindplaatsen en de dure prijzen buitenlandse opkopers betalen aan ammonieten, worden nu ammonieten uit zowat alle beschikbare tijdperken die in Madagascar ontsloten zijn op de markt gebracht. Ik zie bijv. steeds meer ammonieten uit het Campaniaan en Maastrichtiaan opduiken.
En bijna allemaal zijn ze supermooi bewaard. Echt iets om je arm aan te kopen.
De grote uitverkoop bemoeilijkt het voeren van wetenschappelijke studies. Zo worden nog niet heel nauwkeurig bestudeerde gebieden leeggeroofd vooraleer er wat beschreven kan worden... de keerzijde van de medaille
Er bestaan ook enkele recente studies. Een franse collega verdedigt binnenkort zijn doctoraat met veel materiaal uit het Turoon tot Coniaciaan van Madagascar.
Door uitputting van de eerste vindplaatsen en de dure prijzen buitenlandse opkopers betalen aan ammonieten, worden nu ammonieten uit zowat alle beschikbare tijdperken die in Madagascar ontsloten zijn op de markt gebracht. Ik zie bijv. steeds meer ammonieten uit het Campaniaan en Maastrichtiaan opduiken.
En bijna allemaal zijn ze supermooi bewaard. Echt iets om je arm aan te kopen.
De grote uitverkoop bemoeilijkt het voeren van wetenschappelijke studies. Zo worden nog niet heel nauwkeurig bestudeerde gebieden leeggeroofd vooraleer er wat beschreven kan worden... de keerzijde van de medaille
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
vermits veel ammonieten uit eenzelfde gebied en of 'groeve' komen, zijn de kenmerken van het gesteente soms een hulpmiddel om iets zekerder te zijn over de ouderdom.
Tot nu toe heb ik nog geen verkoper, nog een madagascareer ontmoet, die juiste informatie aanlevert bij de verkochte stukken. Niet over de ouderdom, niet over de soortnaam, of de combinatie van de twee.
Tot nu toe heb ik nog geen verkoper, nog een madagascareer ontmoet, die juiste informatie aanlevert bij de verkochte stukken. Niet over de ouderdom, niet over de soortnaam, of de combinatie van de twee.
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996