Hexanchus of Notorynchus ????

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
sharkteethrene
Antw: Hexanchus of Notorynchus ????

Bericht door sharkteethrene » 30 apr 2011, 00:15

Ola Gunther,

Dit "probeersel" heeft in een eerdere (lees oudere) periode plaatsgevonden.
Veel is er nog niet over bekend,maar het is wel een gegeven waar we m.i. niet omheen kunnen!
De toekomst zal het uitwijzen of ik juist zit wat dit betreft.

Groetjes,
Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

mineraal0
Antw: Antw: Hexanchus of Notorynchus ????

Bericht door mineraal0 » 30 apr 2011, 00:23

sharkteethrene schreef:
Ola Gunther,

Dit "probeersel" heeft in een eerdere (lees oudere) periode plaatsgevonden.
Veel is er nog niet over bekend,maar het is wel een gegeven waar we m.i. niet omheen kunnen!
De toekomst zal het uitwijzen of ik juist zit wat dit betreft.

Groetjes,
Rene.

Hey Rene,

Het staat dus los van de grovere karteling bij de jongere Hexanchus tanden. Jammer dat daarover niets bekend is. Het gaat ook over meerdere tanden, dus ik denk ook niet dat het pathologie is. Soms ben ik al benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen,haha.
Bedankt voor de toelichtingen!

Groetjes,

Gunther

Ferry
Antw: Hexanchus of Notorynchus ????

Bericht door Ferry » 03 mei 2011, 22:45

Afbeelding

Hoi, hierbij op aanvraag even de foto van de complete Hexanchus dentition uit Peru.
Over de kaakposities ben ik 98% zeker dat deze goed liggen, ik twijfel alleen aan 2 bovenkaakse tandjes die wellicht gewisseld zouden kunnen zijn. Tevens heb ik ook een recente Hexanchus kaak ter vergelijk.

De kaakposities zijn destijds samengesteld door Douglas Donald, en tevens komt deze set uit zijn nalatenschap die ik later heb overgenomen.

Uiteraard is het mogelijk dat er tussen de onderkaakse tanden links en rechts wat verschil zit in het aantal spitsjes en tandgrote, dit heeft ook met de grote van de haai te maken.

Echter om een complete set samen te stellen met gelijke tanden met identieke spitsjes(ook in aantal spitsjes) is een helaas onmogelijke opgave met tanden uit Peru. Bij mijn weten kan dit wel eens de enige samengestelde Hexanchus set zijn vanuit Peru.

Groeten Ferry

Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.

Gesloten