slakken parade Mill
Antw: slakken parade Mill
Stiek,
Foto 1 Die draaing bovenaan de foto komt voor bij Philinidae, Cylichnidae, Retusidae, Grootte? Ik zou voor Roxania gaan.
Foto 2 Drilliidae, Cerodrillia nysti?
Foto 3 Nassariidae, Nassarius, soort?
Foto 4 Nassariidae, Nassarius, soort? kennardi
Foto 5 Nassariidae, Nassarius, soort?
http://users.telenet.be/cr42644/Caenozo ... ils/index/ Je zult die website wel kennen? Bij de Nassariidae, zie je veel soorten, de openingen verschillen, etc
PS 3 verschillende soorten lijkt me.
Duys
[Bewerkt door Duys op 08-05-2011 om 23:28 NL]
Foto 1 Die draaing bovenaan de foto komt voor bij Philinidae, Cylichnidae, Retusidae, Grootte? Ik zou voor Roxania gaan.
Foto 2 Drilliidae, Cerodrillia nysti?
Foto 3 Nassariidae, Nassarius, soort?
Foto 4 Nassariidae, Nassarius, soort? kennardi
Foto 5 Nassariidae, Nassarius, soort?
http://users.telenet.be/cr42644/Caenozo ... ils/index/ Je zult die website wel kennen? Bij de Nassariidae, zie je veel soorten, de openingen verschillen, etc
PS 3 verschillende soorten lijkt me.
Duys
[Bewerkt door Duys op 08-05-2011 om 23:28 NL]
Hans, de steenkern met kalkschaal lijkt me, gezien de sculptuur van fijne spiralen, een Scaphander lignarius. Normaal vind je hiervan alleen fragmenten, die vanwege diezelfde sculptuur wel zeer goed herkenbaar zijn. Leuke vondst. Deze soort kan best groot worden, meer dan 2 cm hoog.
Die tweede is zeer afgesleten maar zou inderdaad best wel eens een Cerodrillia nysti kunnen zijn.
Tenslotte de drie Nassariidae. Op foto 4 een Nassarius consociatus, zeer goed herkenbaar, onder meer aan de vorm, de stevige ribben en de veel zwakkere spiralen. Op foto 5 waarschijnlijk een Nassarius reticosus en op foto 3 wellicht ook, een soort met een zeer variabele sculptuur.
De soortenlijst van de WTKG is zeker niet volledig, maar Calyptraea chinensis staat er wel op
Groet, Lex
Die tweede is zeer afgesleten maar zou inderdaad best wel eens een Cerodrillia nysti kunnen zijn.
Tenslotte de drie Nassariidae. Op foto 4 een Nassarius consociatus, zeer goed herkenbaar, onder meer aan de vorm, de stevige ribben en de veel zwakkere spiralen. Op foto 5 waarschijnlijk een Nassarius reticosus en op foto 3 wellicht ook, een soort met een zeer variabele sculptuur.
De soortenlijst van de WTKG is zeker niet volledig, maar Calyptraea chinensis staat er wel op

Groet, Lex

Hallo Duys,
Bedankt voor de link, ik kende deze website nog niet.
Maar ja ik ben ook niet zo'n held in het zoeken op de computer.
Hallo Lex,
deze S. Lignarius is 1,3 cm hoog.
Dit soort vondsten zijn wel toevalligheden.
Als hij had gelegen zoals boven afgebeeld had ik hem waarschijnlijk als 'n steenbrokje met wat kalkschaal aangezien.
En van die steenbrokjes zitten er genoeg in.
Op de WTKG lijst staat inderdaad de C. Chinensis, Maar hij is niet aangekruist onder de 3 namen.
vandaag heb ik nog een inkomplete trivia gevonden.
Aan de soort waag ik mij niet.
De lengte is 7 mm.
Groeten Hans
Hans

Hierbij nog een Scaphander uit het Antwerpse, geen alledaagse vondst.
Duys

Hallo Allemaal,
Bovenstaande gastropode lijkt mij op Cirsotrema.
Er staat een soort in de wtkg lijst van Mill, en dat is C.crassicostatum.
In het boek van het vierde havendok van Belgie staat deze soort niet maar wel twee andere soorten.
Op de tekening vind ik hem het meeste lijken op C. funiculus.
Van de soort die op de wtkg lijst staat heb ik helaas geen afbeelding.
De langste zijde meet 2 cm.
Groeten Hans
Hans

Een Cirsotrema is het zeker. En wat mij betreft ook C. crassiocostatum.
Hierbij een vergelijkingsfragment van dezelfde soort uit het Mioceen van Miste.
'Just Pick It!'

Hallo Allemaal,
Ik hoop dat ik het goed heb als ik denk dat ik hier met een Gemmula te doen heb.
Er zijn drie soorten bekend van Mill.
G. antwerpiensis is het niet dus blijven er twee over.
Ik ben benieuwd of het gemmula is, en dan mogelijk een van de twee soorten die overblijven.
N.l. G.spiralis rotata of G. aff. hinschi.
Groeten Hans
Hans

Hallo Allemaal,
Dit slakje vandaag gevonden.
Ik denk aan Nassaria, maar dan aan een voor mijn kollectie nieuwe soort.
deze gastropode is 1,4 cm hoog.
Groeten Hans
Hans
Gemmula's, HELP?! Ik vind dat soms werkelijk bijzonder lastige schelpen om te determineren. Wat in ieder geval handig zou zijn is een rechte foto van zowel voor als achterzijde van het exemplaar. Tevens zou ik graag de afmeting willen weten. Heb op zich wel een neiging.
Over je Nassarius. Waarom zie ik er een Hinia in? Staat overigens niet op de WTKG lijst. Deze opmerking wordt vaker geplaatst, maar de lijst vertoont wel meer gebreken. Er moeten nog wel wat meer soorten op komen. Er komt ongetwijfeld binnenkort eens een update.
Over je Nassarius. Waarom zie ik er een Hinia in? Staat overigens niet op de WTKG lijst. Deze opmerking wordt vaker geplaatst, maar de lijst vertoont wel meer gebreken. Er moeten nog wel wat meer soorten op komen. Er komt ongetwijfeld binnenkort eens een update.
'Just Pick It!'