CBN: Rhizopoterionopsis.Een weet je ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
strandjutters
Been thanked: 3 times
CBN: Rhizopoterionopsis.Een weet je ?

Bericht door strandjutters » 12 mei 2011, 00:50

Hallo iedereen,weet je dat zo één buizenspons uit buisvormige lichamen,maar met de groei ontstaan.Het blad van de spons groeit tot een bepaalde oppervlakte en plooid dan dicht, en dit vormd de buis totdat het weer doorgroeit en terug overplooit.En zo krijg je het buizensysteem,dit heeft de natuur klaargespeeld voor de stevigheid van de spons.Je kunt het zien als je A-B volgt op de foto's.Daardoor zijn er altijd maar twee uiteinden te zien C-D.Ook gebeurd het dat dit niet lukt doordat de andere buizen in de weg zitten en bekom je van die bruggetjes die de spons ook weer samenhouden E-F.Deze theorie heb ik zelf ervaren bij het preppen van spons 5-13-14-15.Hoppelijk klopt ze een beetje met de wetenschap.Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 12-05-2011 om 00:55 NL]

strandjutters

strandjutters
Antw: CBN: Rhizopoterionopsis.Een weet je ?

Bericht door strandjutters » 12 mei 2011, 00:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,hierbij wat foto's van dit gebeuren.Groetjes.

[Bewerkt door strandjutters op 11-05-2011 om 23:57 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 mei 2011, 01:20

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,deze theorie is goed te zien als je de structuur van de spons volgt.Groetjes

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 422 times
Been thanked: 640 times

Bericht door Spongebob » 12 mei 2011, 20:45

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Pacal,
Ik vind het prachtig wat jij allemaal uitspookt met de sponzen van CBN. Diverse verzamelaars zullen die dingen zeker niet meer allemaal laten liggen, nu ze gezien hebben wat jij ervan gemaakt hebt.
Bovendien ga je je ook nog in de groeiwijze interesseren. Een mede-bob is zeer te waarderen.
Even een paar opmerkingen bij je foto's:
Bij de eerste foto staat "onderkant", maar gezien het verloop van de zich delende buis/tube denk ik dat de bovenkant onder ligt en dat je de spons op de kop hebt liggen. Dat geldt ook bij de tweede foto. Daar is vooraan links een interessant gedeelte te zien: nl. vooraan een compacte/massieve buis. Dit zou wel eens een steel van het sponsdier kunnen zijn.
Van Plocoscyphia weet ik dat die op een dun steeltje hebben gestaan; van Rhizopoterionopsis heb ik het nog niet eerder gezien. Zal nog eens nakijken in de literatuur.
Bedankt voor je bijdragen!
Ik vind het erg interessant allemaal.
Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 12 mei 2011, 23:11

Hallo Spongebob,met dit verslag , ben ik blij nu weet ik dat er toch mensen geinteresseerd zijn in mijn topics over de oudste diersoort op deze wereld.De foto waar op onderkant staat bedoel ik ook de foto is van de onderkant.Vanavond ben ik begonnen aan een spons die ik nog niet eerder heb gezien van CBN .Groetjes

[Bewerkt door strandjutters op 12-05-2011 om 22:57 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 19 mei 2011, 02:47

Hallo,weet je dat de grootste vijand van een spons zand is,Groetjes

strandjutters

Gesloten