CBN: Spons ?? 07-05. Prep 17.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: CBN: Spons ?? 07-05. Prep 17.

Hallo iedereen,Matrix matrix matrix de spons weegt maar de helft niet meer.De achterkant 3 uur aan geprept en je ziet het bijna niet! en nog zit er een pak op,dit kun je vooral zien als je hem nat maakt en hij begint te drogen zal de matrix langer nat blijven dan de harde spons.Groetjes(op de foto's kun je zien wat wit word is de spons die droogt eerst)
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,weer een uurtje of 3 geprept aan de achter en onderkant,dit word zeker één van mijn mooiste! Bijna 20 cm en bijna perfect van vorm,ook de onderkant vind ik prachtig ,een buizen systeem die alle kanten uitgaat.Alleen jammer dat ik nog geen naam weet,maar dat komt er ook wel denk ik.Groetjes
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,naamloze spons 17 is afgewerkt ,de uren prep ben ik al vergeten maar het zijn er heel wat,hij is zwaar en fragiel geworden.Hij zal mooi staan in mijn droge aquarium.Groetjes(Voor 100% ST prep)
[Bewerkt door strandjutters op 25-05-2011 om 22:28 NL]
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 640 times

Hoi Pascal,
Hij is mooi geworden inderdaad.
Ik denk toch dat het hier gewoon een Exanthesis betreft.
Ik heb hierboven jouw foto's even teruggehaald. Je ziet op de ene het rechthoekige maaswerk van het hexactinellide sponsskelet. De "driehoekjes" op de tweede foto horen wel degelijk bij dezelfde spons. Er zijn gedeelten in zo'n spons (steel, wortelpartij, dekskelet) die er geheel anders uitzien, maar wel bij het hexactinellide skelet horen. Bij het stukje spons op jouw foto is dat ook zo.
[Bewerkt door Spongebob op 25-05-2011 om 22:46 NL]
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,De eerste foto die jij nu laat zien is van die spons de tweede foto is een andere spons die je nu laat zien en dit was inderdaad een Exanthesis maar niet die spons die ik nu heb geprept.Ik zal zo een foto maken van beide samen.Groetjes
strandjutters
- strandjutters

Hallo Spongebob,bij deze de twee samen ,de Exanthesis heeft bladen van maximun 3 cm de andere spons is het grote blad 13 cm.Als dit de zelfde sponzen zijn word het verzamelen toch wel heel moeilijk.Groetjes
strandjutters
- strandjutters
Hallo Spongebob,als we terug gaan naar de 5 detail foto's zien we bij de eerste 3 vierkantjes,bij 4-5 zien we circeltjes en dit was een Exanthesis.Groetjes
strandjutters
- Spongebob
- Has thanked: 422 times
- Been thanked: 640 times

Zoals ik al schreef is het hexactinellide skelet niet overal in het sponslichaam strak geordend volgens rechthoekige patronen. Dat maakt bijv. het determineren van zwerfsteensponsjes (meestal fragmenten van wortels of steel) ook zo moeilijk.
Waarom zou een Exanthesis maar openingen tot maximaal 3 cm mogen hebben? Ik kan me voorstellen dat die best groter kunnen worden als de spons voorspoedig kan groeien.strandjutters schreef:
........bij deze de twee samen ,de Exanthesis heeft bladen van maximun 3 cm
strandjutters schreef:
Als dit de zelfde sponzen zijn word het verzamelen toch wel heel moeilijk.

Je moet me ook niet zo hoog aanslaan, want ik weet echt niet zo veel en heb telkens het gevoel dat ik me bij determinaties op drijfzand begeef. Intussen weet jij ongeveer evenveel als ik

(en kun jij beter prepareren)
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
Hallo Spongebob,bedankt voor de mooie uitleg,Het was de spons die ik heb laten zien die bladen had van maximum 3 cm.Misschien een domme vraag maar zou dat kunnen dat het een Exanthesis betreft maar niet labrosus? Groetjes
strandjutters