CBN:Rare vondst ??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: CBN:Rare vondst ??
Hallo,Olifant de lijn van het fossiel loopt zeker in één stuk door.Ik heb dit fossiel in maart gevonden en ik had toen alleen nog maar mijn scalpel waar ik mee werkte en heb het toen wat vrijgemaakt,nu met mijn ST ben ik er nog niet aangeweest.Het fossiel haalde ik vandaag terug boven omdat ik deze week iets hoorde van een rudist en ik was benieuwd of het dit was.Groetjes
strandjutters
Ik zie op de tweede serie foto's duidelijk de schaal van een zee-egel. Deze hebben een bepaalde matte glans. Schalen van echinodermen (zee-egels, crinoiden slang- en zeesterren) zijn altijd monocrystalijn. Dat wil zeggen dat de schaal in feite één kristalstructuur heeft. Daardoor heeft het bij bruiken in drie richtingen rechte vlakken zoals in een echt kristal. Deze weerkaatsen het licht ook. Kijk maar eens met een loepje.
Ik denk ook dat het drie zee-egels zijn. Soms zijn die zo tegen elkaar aan 'geplakt' dat het door lijkt te lopen.
[Bewerkt door webmaster op 28-05-2011 om 22:19 NL]
Ik denk ook dat het drie zee-egels zijn. Soms zijn die zo tegen elkaar aan 'geplakt' dat het door lijkt te lopen.
[Bewerkt door webmaster op 28-05-2011 om 22:19 NL]
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
- strandjutters

Hallo Webmaster,ik heb nog een keer met de loep gekeken en denk nog een detail van een zee egel te zien,foto 1 foto twee is inderdaad zo dat het blinkt als je het naar het licht houd.Ik zeg nog tegen mijn vrouw deze week zee egels in CBN ik moet mijn eerste nog vinden en ik heb er blijkbaar al thuis liggen zonder dat ik het weet.Groetjes
[Bewerkt door strandjutters op 28-05-2011 om 23:04 NL]
strandjutters
de zee-egelstructuur is meer dan duidelijk aanwezig, zeker voor het rechtse deel op de eerste foto. De tuberkels op een verdere foto zijn ook meer dan duidelijk. Ik vermoed een Echinocorys of Holaster.
stijn
stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
In het bovestaande bericht op de eerste foto zie ik ook de gaatjesrij van de zee-egel inderdaad.
Problem solved.
Problem solved.
Kennis telt!
- strandjutters
Hallo,bedankt mannen en vrouw voor ik het vergeet Esther,zo zien we nog eens wat dit forum kan betekenen voor onze hobby.Nog een vraag valt dit te preppen met de ST ? Groetjes
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,maak er een leuk feestje van het was helaas te ver voor mij.Het fossiel zijn inderdaad zee-egels ik tel er al vier. iemand een idee van de soort.Groetjes( Ik bestel zeker het boek )
strandjutters