Pleistocene flora
Pleistocene flora
Forum,
Weet er toevallig iemand een studie of een link naar pleistocene flora in het Antwerpse?
Dank,
Duys
Weet er toevallig iemand een studie of een link naar pleistocene flora in het Antwerpse?
Dank,
Duys
Antw: Pleistocene flora
Hey Duys,
Heb je het over de veenafzettingen die o.a. in de dokken ontsloten waren? Deze zijn immers van Holocene ouderdom. Hierover is net een interessant artikel online gekomen bij het tijdschrift Geologica Belgica (gratis te downloaden).
Of heb je het eerder over de flora die er was ten tijde van de mammoeten enzo?
mvg stijn
Heb je het over de veenafzettingen die o.a. in de dokken ontsloten waren? Deze zijn immers van Holocene ouderdom. Hierover is net een interessant artikel online gekomen bij het tijdschrift Geologica Belgica (gratis te downloaden).
Of heb je het eerder over de flora die er was ten tijde van de mammoeten enzo?
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Stijn,
Ja ruimer,
in eerste plaats de echte pleistocene flora,
maar ook bvb de evolutie van/naar de holocene flora rond de rivieren, ik had iets gevonden over de pleistocene zanden van de kempen, pollenstudie, het bespreken van de heide, maar dit was ook holoceen.
Studies over de oorspronkelijke holocene flora kan ik vinden maar die gaan niet ver genoeg terug.
Ik zal eens naar de veenafzettingen kijken.
Duys
[Bewerkt door Duys op 03-06-2011 om 12:55 NL]
Ja ruimer,
in eerste plaats de echte pleistocene flora,
maar ook bvb de evolutie van/naar de holocene flora rond de rivieren, ik had iets gevonden over de pleistocene zanden van de kempen, pollenstudie, het bespreken van de heide, maar dit was ook holoceen.
Studies over de oorspronkelijke holocene flora kan ik vinden maar die gaan niet ver genoeg terug.
Ik zal eens naar de veenafzettingen kijken.
Duys
[Bewerkt door Duys op 03-06-2011 om 12:55 NL]
In de Kempen hebben we inderdaad nog enkele oud Pleistocene afzettingen bewaard, waar o.a. het middenste lid van Beerse afgezet is tijdens een koude fase (ijstijd) erg vroeg in het Pleistoceen. Dit wordt soms wel eens de Beerse ijstijd genoemd.
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Stijn,
Kan verder met wat ik heb gevonden!
Bedankt
Duys
[Bewerkt door Duys op 03-06-2011 om 14:09 NL]
Kan verder met wat ik heb gevonden!
Bedankt
Duys
[Bewerkt door Duys op 03-06-2011 om 14:09 NL]
Forum,
Ondertussen wat plaatjes bij de Latijnse namen uit deze tekst gezocht,
http://popups.ulg.ac.be/Geol/docannexe.php?id=1744 , toch wel verrassend!
Zeker en vast ook de aanwezigheid van druiven!
Duys
[Bewerkt door Duys op 07-07-2011 om 10:30 NL]
Ondertussen wat plaatjes bij de Latijnse namen uit deze tekst gezocht,
http://popups.ulg.ac.be/Geol/docannexe.php?id=1744 , toch wel verrassend!
Zeker en vast ook de aanwezigheid van druiven!
Duys
[Bewerkt door Duys op 07-07-2011 om 10:30 NL]
Forum,
Laatst een documentaire gezien, waarin de functie van de fauna in een biotoop wordt beschreven.
Wat mij opvalt is het eenzijdige karakter van de vegetatie, tegenwoordig, bvb rond de rivieren van de rupelvallei, de broeken.
Grote herkauwers, runderen die vroeger langst de rivieroevers foerageren, zouden zorgen voor openingen in bossen, meer kans geven aan een diverse flora.
Duys
Laatst een documentaire gezien, waarin de functie van de fauna in een biotoop wordt beschreven.
Wat mij opvalt is het eenzijdige karakter van de vegetatie, tegenwoordig, bvb rond de rivieren van de rupelvallei, de broeken.
Grote herkauwers, runderen die vroeger langst de rivieroevers foerageren, zouden zorgen voor openingen in bossen, meer kans geven aan een diverse flora.
Duys
hey duys,
dat lijkt een bijzonder interessante documentaire. Heb je toevallig ook nog de titel en uitvoerder ervan?
mvg stijn
dat lijkt een bijzonder interessante documentaire. Heb je toevallig ook nog de titel en uitvoerder ervan?
mvg stijn
Eldredge 1996
Eldredge 1996
Antw: Antw: Pleistocene flora
Stijn,Stijn schreef:
hey duys,
mvg stijn
Kan er geen naam meer op plakken, is nu ook al een tijdje aan het bezinken!
Duys