Kaurie van De Kaloot

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
arnout bruins
Contacteer:
Kaurie van De Kaloot

Bericht door arnout bruins » 30 mei 2011, 11:53

Afbeelding

Afbeelding

twee jaar geleden heb ik twee kaurie schelpjes op De Kaloot gevonden. Zie foto 1, foto 2 een string met 6 kaurie uit Afrika

Mijn vraag: zijn deze van een VOC schip afgevallen, of zijn deze fossiel? Even bij de experts checken. Wikipedia meldt onderstaande:

2 schelpjes. Dit zijn Kauri schelpen, waarvan de schelp als ruilmiddel werd gebruikt. "In vroeger tijden werden kaurischelpen gebruikt als ruilmiddel. Dit werd vooral gedaan op Nieuw-Guinea, in Indonesië en op de eilanden van de Stille Zuidzee, zoals Fiji en Tonga. De schepen van o.a. de V.O.C. (Verenigde Oostindische Compagnie) heeft daarom ook kaurischelpen, met name de soort Monetaria moneta (!) verhandeld en gebruikt als betaalmiddel. Mogelijk door schoonmaken van ruimen of het vergaan van V.O.C. schepen in Nederlandse kustwateren zijn lege schelpen van deze soort ook hier terecht gekomen. Deze kauri soort spoelt heel af en toe aan op stranden van o.a. de Zeeuwse Eilanden."

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Kaurie van De Kaloot

Bericht door FossilDude » 30 mei 2011, 14:23

Hallo,

Dit zijn m.i. inderdaad de kauri's uit de VOC tijd (Cypraea moneta).
Het zijn dus geen fossiele schelpen. Wel erg leuk uiteraard! Ik heb ze zelf ook in mijn verzameling!

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

mussels

Bericht door mussels » 31 mei 2011, 00:01

Ja leuk, die kauri's. Of keutjes, zoals ze in Zeeland veelal genoemd worden. Ze zijn nog steeds te vinden op bijv. de Kaloot of het strand bij Ritthem. Er is wel een en ander geschreven over herkomst, gebruik e.d. van deze tropische schelpjes. Zoals in het artikel 'Kaurivondsten in Nederland' van Albert Flonk en Piet van Pel in het Correspondentieblad van de Ned. Malacologische Vereniging 225 uit 1990. Een citaat hieruit: "Het schip Bantam vertrok onder commando van schipper Pieter de Ronde op 15 januari 1697 uit Batavia via Kaap de Goede Hoop naar Nederland. Op zicht van de haven verging het schip echter op 3 december 1697 op de rede van Vlissingen. De opvarenden werden allemaal gered en een deel van de lading kon geborgen worden. Het schip zelf ging echter geheel ten onder. De kaurivondsten uit de regio Zuid Sloe zijn mogelijk hiervan afkomstig."
Overigens: op de foto links een Cypraea moneta (geldkauri) en rechts een Cypraea annulus (ringkauri). Er zijn uit deze regio meer dan tien kaurisoorten bekend, maar Cypreaea moneta is veruit het meest algemeen.

arnout bruins
Contacteer:

Bericht door arnout bruins » 03 jun 2011, 16:02

bedankt voor de reacties!
altijd leuk om meer te weten wat je gevonden hebt.

Gesloten