fossielen texel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
megagb
fossielen texel

Bericht door megagb » 05 jun 2011, 09:09

Afbeelding

Afbeelding

hallo we zijn gisteren van texel teruggekomen het was erg leuk.
ik heb ook een paar fossielen gevonden waaronder deze meg of is het een tand van een grote witte haai deze heb ik gevonden op het strand van texel bij paal 17 en ook nog 2 botten maar hoe kun je herkennen of ze fossiel zijn of niet er waren trouwens ook erg veel vuurstenen met fossielen erin maar waar komt al dat vuursteen vandaan
alvast bedankt

groet guus ps de tand is 4 cm

[Bewerkt door megagb op 05-06-2011 om 08:16 NL]

Guus

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: fossielen texel

Bericht door sjaak » 05 jun 2011, 11:06

Hoi Guus,

Mooi die tand! En ik dacht nog wel dat je geen haaientanden op Texel kon vinden. Zo zie je maar weer.
Of het Meg of GW is, kan vast iemand anders je hier vertellen.
Dat vuursteen is hier gekomen met de gletsjers of rivieren in de Ijstijd, als ik het goed herinner.
Fossiele botten zijn vaak lichtbruin of zwart, maar dat gaat niet altijd op. Die bruine fossiele botten plakken aan je natte vinger als ze droog zijn. Ik ben benieuwd, plaats maar een paar foto's.

Groet,

Niels

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 05 jun 2011, 11:22

Geologisch gezien is Texel een brok keileem wat is achtergebleven na de op één na laatste ijstijd. In de keileem zitten keien en vuursteen, oorspronkelijk afkomstig uit Scandinavië.

De fossiele botten die je daar kunt vinden stammen uit het Pleistoceen uit de laatste ijstijd, jonger dus dan de keileem.

De haaientand komt ongetwijfeld het Plioceen of aanverwante tijdperken, en is wellicht ook de de werking van het ijs naar boven gekomen.

De geul tussen Den Helder en Texel is vrij diep, erosieproducten van de keileemafzettingen vindt je daarom vaar op het zuidelijke strand.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

megagb

Bericht door megagb » 06 jun 2011, 08:48

Afbeelding

Afbeelding

hoi

foto 1.Een van de twee botten.
Het andere bot had te veel van iets dus die kwam er niet op.
foto 2.is een steen met een soort bodstructuur.

groet guus

[Bewerkt door megagb op 06-06-2011 om 07:48 NL]

Guus

Gesloten