CBN: Vreemde spons 7 ?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
strandjutters
Been thanked: 3 times
CBN: Vreemde spons 7 ?

Bericht door strandjutters » 14 jun 2011, 23:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,deze spons is 14 cm lang was vrij broos bij het uitkappen terug samengevoegd en dit vind ik een mooie.Groetjes

strandjutters

strandjutters
Antw: CBN: Vreemde spons 7 ?

Bericht door strandjutters » 15 jun 2011, 21:09

Hallo Spongebob,kan deze spons ook een Tremabolites zijn.? Groetjes.

[Bewerkt door strandjutters op 15-06-2011 om 20:10 NL]

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 15 jun 2011, 21:25

Gisteravond schreef ik je dat we bij CBN vaak te maken hebben met afgerolde sponsfossielen, waarbij de oorspronkelijke vorm behoorlijk verfomfaaid is.
Volgens mij is de spons op de foto een "gewone" meanderende spons (Exanthesis/Plocoscyphia?).
Tremabolites is geen meanderende spons.

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jun 2011, 22:31

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spongebob,100% mee eens wat afgerolde sponzen betreft.Maar die spons heb ik uit de cenomaan plaat gehakt waar nog honderden sponzen in aanwezig waren op enkele vierkante meters,dus kan er van rollen geen sprake zijn denk ik.Ten tweede heeft de spons aan beide zijden de zelfde structuur de ronde cirkeltjes zodat ik denk dat die spons zo heeft rechtgestaan als op de foto(Foto is voor en achter zijde)Ik beschrijf het zo ,een wortel een verdunning om dan in een bol te eindigen.De circeltjes zijn niet hoger dan 1,5 mm.De twee laatste foto's 1 deze spons 2 de Tremabolites die ik al bezit. Groetjes(Spons heeft ook een vliesje tussen de circeltjes spons is ook nog niet geprept misschien zien we dan meer)

[Bewerkt door strandjutters op 15-06-2011 om 21:32 NL]

[Bewerkt door strandjutters op 15-06-2011 om 21:35 NL]

strandjutters

Bram

Bericht door Bram » 15 jun 2011, 22:35

Ik heb in verschillende publicaties gelezen dat sponzen op basis van hun uiterlijk eigenlijk niet goed gedetermineerd kunnen worden. Het uiterlijk was (en is?) in vele genera enorm variabel en afhankelijk van omgevingsinvloeden (uitzonderingen zijn er wel, bijvoorbeeld Astylospongia praemorsa uit het Ordovicium). Denk daarbij aan stroomsnelheid van het water e.d.

Het enige echt betrouwbare kenmerk zijn de sponsnaalden, ofwel spicula.

Groeten,
Bram

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jun 2011, 22:57

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spongebob,ik heb vlug de test van het skellet uitgevoerd misschien help het wat.Foto 1 doorsnede van de wortel Foto 2 skellet rond de circeltjes.Groetjes(Als ik dezelfde test doe qua duur krijg ik bij labrosus veel meer skellet te zien,Hoi Bram we waren samen bezig je was me net voor Groetjes)

[Bewerkt door strandjutters op 15-06-2011 om 22:02 NL]

strandjutters

Spongebob
Has thanked: 416 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 15 jun 2011, 23:07

Vliesjes tussen de uitstroomopeningen?
Dat zou inderdaad op Tremabolites kunnen wijzen.
Zou het lukken om de spons nog iets beter te preppen? De vliesjes beter blootleggen, bedoel ik.

@ Bram: Vergis je niet in Astylospongia.
Wij hebben ooit twee groepen onderscheiden; de fijne, regelmatige vorm en het grove "Paleomanon"-type.
En dan was er ook nog die met de hoge kraag (urn-achtig).
Achteraf moeten deze verschillen waarschijnlijk ook aan leefomstandigheden worden toegeschreven.

@ Pascal: Het skelet vormt bij deze sponzen geen onderscheid: allebei hexactinellide sponzen. Wel of geen vliesje tussen de "ogen", dat maakt het verschil.

[Bewerkt door Spongebob op 15-06-2011 om 22:11 NL]

Time fades away (Neil Young)

strandjutters

Bericht door strandjutters » 15 jun 2011, 23:35

Hallo Spongebob,zodra ik mijn naalden binnen heb begin ik eraan.Het is wel een heel tedere spons en dat deed me aan deze soort denken,Van labrosus en consoorten ben ik die tederheid niet gewoon vandaar mijn twijfels.Groetjes

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 jun 2011, 18:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Spongebob,en andere forumleden ik denk dat deze spons reeds afgebroken was voor het fossiel werd de vliesjes tussen de ogen zijn nog zichtbaar maar niet meer intakt,ook vind ik onder dit skellet niets meer terug van spons wat ook op Tremabolites lijkt.Na het afbreken van de spons hebben zich twee nieuwe sponsjes zich proberen te ontwikkelen dit zie je op de volgende foto's.

[Bewerkt door strandjutters op 16-06-2011 om 17:22 NL]

strandjutters

strandjutters

Bericht door strandjutters » 16 jun 2011, 18:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo,bij deze de eerste twee foto's zoals ik het zie van dode spons met nieuwe kleine sponsjes.De twee andere foto's zijn van de kleine spons wortelaanzet en structuur; Groetjes

strandjutters

Gesloten