Turrilites met sporenfossiel?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
fitch
Turrilites met sporenfossiel?

Bericht door fitch » 23 jun 2011, 12:20

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij het uitwerken van een ammoniet niet meteen gezien dat deze in dezelfde brokken zat..

De Turrilites acutusziet er niet uit, mist een paar stukjes, matrix komt ook niet los, en was klaar voor de vuilbak.
En dan valt plots mijn oog op het andere stukje. Spoorfossiel zit los door de wending.
Twee mogelijkheden blijven me over: 1/ de Turrilites zat op een schelp ofwel 2/ de Turrilites werd door een Enchodus o.i.d. gebeten en die raakte toch op zijn minst twee tandjes erin kwijt..

Iemand een derde suggestie of bevestiging van 1/ of 2/ ?

[Bewerkt door fitch op 23-06-2011 om 15:34 NL]

Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures

fitch
Antw: Turrilites met sporenfossiel?

Bericht door fitch » 23 jun 2011, 13:25

Afbeelding

mss beter foto

do faillures

ianmoone

Bericht door ianmoone » 23 jun 2011, 16:00

Glimt ie zo doordat je hem weer hebt vastgeplakt?! Als dat zo is, NIET DOEN!! En kan helaas niet heel veel hierover zeggen, zijn erg onduidelijke foto's. Sorry ;)

-----Grtz from Ian Moone-----

ianmoone

Bericht door ianmoone » 23 jun 2011, 16:06

Heb nog even goed gekeken, en zie de turrilites wel goed en duidelijk, wel aardig beschadigd, maar ik zie dan daaronder de schelp of de vis minder duidelijk. Daardoor zul je waarschijnlijk je fossiel nog meer bloot moeten leggen, zodat het duidelijk zichtbaar wordt. Maar omdat ik er toch kleine witte glimmende stukjes in zie zitten denk ik toch dat het een schelp was, Maar zou toch nog even verder kijken, want Als het toch een Enchodus is, is je fossiel redelijk zeldzaam.

fitch

Bericht door fitch » 23 jun 2011, 16:48

Matrix lost niets meer zonder brokken maken en sommige stukjes van de Turrilites ontbreken gewoon. Hij is op 4 plaatsen gelijmd, maar het blinken is door de flauwe paraloid oplossing, het geeft me een goed gevoel dat het fossiel op zich beschermd is :)

Soms denk ik moet je een stuk in de hand hebben voor je een goed beeld kan vormen van iets..

Ik voel de verstandige neiging om het het voorlopig dan ook te houden op 'verschrikkelijk zeldzame, bijna complete Turrilites doorbeten van een reuzenvis die eigenlijk de missing link moet vormen tussen de zeereptielen en de vissen van het Cenomaan en hoofdzakelijk leefde door springend uit het water vliegende reptielen te verschalken en af en toe een ammonietje at'

do faillures

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 23 jun 2011, 17:33

Dat zou dan wel erg zeldzaam zijn.
Dit temeer omdat de beet, voor zover ik althans kan zien bij je foto's, buiten de Turrilites doorloopt. Maw ook waar de haai in de lucht beet, is door een zeldzame omstandigheid gefossiliseerd.

HJ

ianmoone

Bericht door ianmoone » 23 jun 2011, 18:06

Oh ja, ik geef Henk Jan gelijk. De lucht is gewoon gefossiliseerd. Maar serieus, ga er gewoon maar vanuit dat het een schelp is... ;)

fitch

Bericht door fitch » 23 jun 2011, 19:42

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn zo moeilijk om zo'n op-één-winding-na slecht bewaard fossiel te verduidelijken - maar ik probeer nog eens. I'm a believer! En als het nu niet lukt dan om twijfel te zaaien ga ik morgen de straat op om Gods' woord te verkondigen!

do faillures

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 24 jun 2011, 11:39

Mi. lijkt de afdruk meest op een Pinna-schelp. Google maar eens op 'Pinna' en 'cretaceous' etc etc etc.

(En als u nog pakkende teksten wilt om het volk van zijn zondigen levenswandel te weerhouden en te bekeren tot den enigen en waarachtigen Almachtige Die is en was en zal zijn van het vroegste Precambrium tot in het uiterste post-Kwartair, nou dan zegt u het maar).

HJ

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 24 jun 2011, 11:40

.

[Bewerkt door Henk Jan op 24-06-2011 om 10:40 NL]

HJ

Gesloten