Fossielen als didactisch materiaal Geschiedenis

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
Pompeii
Fossielen als didactisch materiaal Geschiedenis

Bericht door Pompeii » 24 jun 2011, 22:22

Hallo

Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Dieter en sinds een tweetal jaar volg ik de lerarenopleiding. Nu leek het me leuk om zelf een eigen collectie aan te leggen rond fossielen. Dit om mijn leerlingen kennis te laten maken met echte fossielen. Want een fossiel is voor hen bij de meerderheid van Geschiedenis leerkrachten een prentje. Nu vroeg ik mij af of er enkelen onder jullie fossielen bezitten die voor een schappelijk prijsje van eigenaar mogen veranderen? Ik zou ook interesse hebben in dino gerelateerde items, voorbeelden hiervan zijn fossielen van eitjes en dergerlijk. Indien u iets heeft laat het maar weten!

Groeten DIeter

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Fossielen als didactisch materiaal Geschiedenis

Bericht door Stijn » 25 jun 2011, 16:53

Hallo Dieter,

Fossielen van dino-eieren kan je beter op een foto of op de computer tonen. Of een bezoekje brengen aan een natuurhistorisch museum met de klas. Dino-eieren en fossielen zijn erg zeldzaam, en deze zijn vaak (bijv. eiernesten uit China) op een illegale manier het land uitgesmokkeld.
Een tand van een mosasaurus (zeereptiel) vind je hier dan weer in de shop van de website.

Typische fossielen zoals je er in Belgie of Nederland vaak kan aantreffen, daar heeft iedereen hier wel wat van. Zelf zit ik bij de vereniging Hona (www.hona.be) en daar helpen we al jaren leerkrachten aan eenvoudige fossielen. Op het ledenfeest in november staat er zelfs achteraan de zaal een lange tafel met de zogenaamde 'grabbelbak' waar iedereen materiaal dat hij over heeft komt zetten en de leden gratis mee kunnen nemen.
We zijn momenteel zelfs bezig met een standaardsetje uit te werken voor leerkrachten. Idem voor gesteenten en mineralen. Later meer hierover.

stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten