Kiesje uit residu Liessel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
stiek
Been thanked: 12 times
Kiesje uit residu Liessel

Bericht door stiek » 25 jun 2011, 13:02

Afbeelding

Hallo Allemaal,

Met dit slechte weer ben ik maar eens een doosje onuitgesorteerde residu fossielen van Liessel aan het sorteren.
Hierin kwam ik bovenstaand kiesje tegen.
Het kiesje is 60 maal vergroot, en meet in werkelijkheid 2 bij 2 mm.
Kan iemand hier misschien 'n diergroep of misschien 'n soortnaam aan geven.

Groeten Hans

Hans

Muisje
Contacteer:
Antw: Kiesje uit residu Liessel

Bericht door Muisje » 26 jun 2011, 20:15

Hallo hans,

dit is een kiesje van een klein zoogdier, ik zie 2 worteltjes, maar klopt het dat het er oorspronkelijk 4 zijn geweest? Kun je nog een foto's laten zien van boven- en onderzijde? dan kan ik er misschien iets meer over zeggen

groeten van Francien

groeten van Muisje

stiek

Bericht door stiek » 26 jun 2011, 22:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Francien,

Hier nog enkele foto's van de onderkant en van het kouwvlak.
Omdat hij 60 keer vergroot is moet ik hem door het onregelmatige oppervlak verschillend inzoomen.
Mij lijkt het dat er inderdaad 4 wortelpunten zijn.
Dit zie ik ook alleen op de foto's hierboven.
Ik hoop dat je er iets van kan maken.

Groeten Hans

Hans

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 26 jun 2011, 23:37

Hallo Hans,

met de foto's die je nu stuurt denk ik in de richting van een m1 of m2 van een soort eekhoorn. Een bijzondere vondst mag ik wel zeggen.Ik denk dat je Lars van den Hoek Ostende van Naturalis moet gaan raadplegen. Mag ik hem inlichten over je vondst?

groeten van Muisje

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 26 jun 2011, 23:45

Hans,

bij nadere beschouwing kan een p4 ook, het hangt een beetje af van de vorm van het kauwvlak van boven af, dat kan ik niet goed zien,en ik denk dat het 4de worteltje rudimentair is.

Nog iets: kom je in je residue wel eens woelmuiskiesjes tegen? klik op "mijn verzameling" voor voorbeelden. Daar hoop ik al een aantal jaren op: dat die nou eens in Mill of Liesel gevonden worden.

groeten van Muisje

sharkteethrene
Antw: Antw: Kiesje uit residu Liessel

Bericht door sharkteethrene » 28 jun 2011, 12:09

muisje schreef:
Hans,

Nog iets: kom je in je residue wel eens woelmuiskiesjes tegen? klik op "mijn verzameling" voor voorbeelden. Daar hoop ik al een aantal jaren op: dat die nou eens in Mill of Liesel gevonden worden.
Ola Muisje,

Tot op heden nog niet voor zover ik weet,maar m.i. is dat gewoon een kwestie van tijd.
Er zijn veel personen met het "klein" materiaal bezig.
Velen onder ons hebben veel residu verzameld,dit moet enkel "onder de loep" en kan dus nog wel enige tijd duren.
Mocht een dergelijke vondst gedaan worden,dan weten we bij wie we moeten zijn.

Groetjes,
Rene

p.s. mischien even onder de aandacht brengen in een eigen Topic?
Dadelijk heeft iemand er een gevonden en ligt hij tussen de vissentandjes (knipoog)

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

stiek

Bericht door stiek » 29 jun 2011, 00:46

muisje schreef:
Hallo Hans,

met de foto's die je nu stuurt denk ik in de richting van een m1 of m2 van een soort eekhoorn. Een bijzondere vondst mag ik wel zeggen.Ik denk dat je Lars van den Hoek Ostende van Naturalis moet gaan raadplegen. Mag ik hem inlichten over je vondst?
Hallo Francien,

Je kan Lars van den Hoek gerust inlichten over deze vondst,
Hij moet zelf maar even kijken of hij aan de hand van bovenstaande foto's dit tandje verder wil bestuderen.

Zoals Rene al aangaf zijn er uit het zeefresidu van Liessel en Mill nog geen muizen tandjes gevonden.
Aangezien er in verhouding weinig fossielen van landzoogdieren in deze twee plaatsen zijn gevonden verwacht ik ze ook niet te vinden.

Groeten Hans

Hans

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 08 jul 2011, 15:24

hallo Hans, Lars heeft gekeken, en we denken dat het een grondeekhoorn betreft: Spermophilus sp. Dat lijkt op het eerste gezicht niet te passen bij Mammut borsoni, Anancus arvernensis of Sus sp. of Cervus sp.. Spermophilus komt tegenwoordig op steppen en toendra's voor, maar dat hoeft vroeger niet zo te zijn geweest. Van Lemmus weten we bijvoorbeeld dat ze in het Vroeg Pleistoceen in een gematigd klimaat met makaken voorkwamen, maar nu alleen in het hoge Noorden. Hoe heb je eigenlijk je residu verzameld? Komt het uit een boring, of zonder stratigrafische context uit de plas? We willen graag deze eekhoornkies eens zien. Wil je me mailen?

groeten van Muisje

stiek

Bericht door stiek » 10 jul 2011, 00:35

muisje schreef:
hallo Hans, Lars heeft gekeken, en we denken dat het een grondeekhoorn betreft: Spermophilus sp. Dat lijkt op het eerste gezicht niet te passen bij Mammut borsoni, Anancus arvernensis of Sus sp. of Cervus sp.. Spermophilus komt tegenwoordig op steppen en toendra's voor, maar dat hoeft vroeger niet zo te zijn geweest. Van Lemmus weten we bijvoorbeeld dat ze in het Vroeg Pleistoceen in een gematigd klimaat met makaken voorkwamen, maar nu alleen in het hoge Noorden. Hoe heb je eigenlijk je residu verzameld? Komt het uit een boring, of zonder stratigrafische context uit de plas? We willen graag deze eekhoornkies eens zien. Wil je me mailen?

Hallo Francien,

het zeefresidu heb ik zo,n 12 jaar geleden verzamelt.
Er lag toen op het terrein van de kalkzandsteenfabriek 'n grote berg zand wat afgekeurt was om kalkzandstenen van te maken.
Ik was toen pas begonnen om uit zeefresidu kleine fossielen te verzamelen.
Nadat ik er een monster van genomen had, was het voor mij een verrassing dat er zoveel kleine haaien en roggentandjes eruit kwamen.
Nadien ben ik regelmatig op de weg terug van mijn werk naar huis langs Liessel gereden en heb ik elke keer op mijn wagen 'n paar kruiwagens ongezeeft zand meegenomen.
Zo had ik op 'n gegeven moment wel enkele kuubs thuis liggen.
Hierin heb ik tot vorig jaar gezocht, en er 'n paar duizend tandjes gehaalt.
Uit dit materiaal is ook dit kiesje gekomen.
Dit materiaal werd met een grote knijper omhoog gehaalt en bestond uit groenzand.
Van Liessel is bekend dat het groenzand van laat miocene ouderdom is.
Indertijd was het daar een estuarium, wat betekend dat er ook veel planten materiaal via dit estuarium in zee is terecht gekomen.
Misschien is deze eekhoorn via de rivier ook zo in zee terecht gekomen.

Ik weet niet of er in het bruinkool gebied van Duitsland iets bekent is over eekhoorns.
Dit was n.l de flora op het vaste land in het laat mioceen.

Groeten Hans

Hans

Gesloten