Vondsten Lac de Castillon
- michaelnicolai
Vondsten Lac de Castillon
Na veel opzoekwerk en overleg, werd vandaag besloten naar Lac de Castillon te gaan. Dit zodat ik mijn fossielen kon zoeken en de 'minder-geintreseerden' ook nog konden zwemmen. Daar aangekomen was het eerder teleurstellend weinigs te vinden maar ik zag aan de overkant van het meer wel een locatie die me leuk leek. Om weer een compromis te maken besloot ik mijn ongeintreseerde broer een kajak te huren, op voorwaarde dat hij mij naar de overkant bracht. Dit gebeurde en al snel vond ik vanalle ammonieten! Stikop maar voldaan werd ik terug naar de overkant van het meer gebracht.(nadat mijn ongeintereseerde broer opeens geintereseerd werd) Op de weg naar huis zijn we gestopt in Trigand waar ik nog enkele belemnieten, zee-egels en een ammoniet gevonden heb. Foto's hiervan volgen nog, dit zijn enkel de dingen die ik indrukwekkend vond. Graag zou ik wat hulp hebben met de determinatie hiervan.
Groeten Michaël
Fig 1: Locatie aan de overkant van het meer (met ons op de kano)
Fig 2+3 gastropoda met ornamenten à la
http://en.wikipedia.org/wiki/File:AHeli ... rnstar.png
fig 4: Hamites??
Fig 5: mogelijk crustacea? (slechtere foto wel)
fig 6: alle vondsten

[Bewerkt door michaelnicolai op 12-07-2011 om 20:50 NL]
Antw: Vondsten Lac de Castillon
Michaël,
dat ziet er mooi uit, maar ik kan u niet helpen bij de determinatie.
Een vriend van mij onderhoudt echter de website van een paleoclub uit de regio.
Hier is de link van deze vereniging: misschien vindt u wel interessante info.
mvg
Luc
http://www.cem-paleo.com/
dat ziet er mooi uit, maar ik kan u niet helpen bij de determinatie.
Een vriend van mij onderhoudt echter de website van een paleoclub uit de regio.
Hier is de link van deze vereniging: misschien vindt u wel interessante info.
mvg
Luc
http://www.cem-paleo.com/
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Ik denk niet dat je heteromorphe ammoniet Hamites is omdat de ribben in 2 splitsen en bij Hamites blijven ze enkel. Bij Hamitoides doen ze dat wel. Ik weet niet of dit er een is maar hij lijkt er wel op(Spath, plaat
LXVI 3) Je vindplaats zou dan wel albiaan van leeftijd moeten zijn.
groetjes
LXVI 3) Je vindplaats zou dan wel albiaan van leeftijd moeten zijn.
groetjes
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- michaelnicolai
@Luc, bedankt voor de site, is zeer interessant!
@Phil, je kan goed gelijk hebben, mijn kennis over ammonieten is beperkt, en mijn kennis over heteromorphe nog minder! Enig idee waar ik goede literatuur hierrond vind?
groeten
Michaël
@Phil, je kan goed gelijk hebben, mijn kennis over ammonieten is beperkt, en mijn kennis over heteromorphe nog minder! Enig idee waar ik goede literatuur hierrond vind?
groeten
Michaël
sjieke dinges,
maar goed dat de kajak niet gezonken is met die berg stenen erin

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- michaelnicolai
Antw: Antw: Vondsten Lac de Castillon
Heeft me dan ook meerdere keren op en af gekost!! Morgen ga ik trouwens naar het museumtje waar ik mijn eerste fossiel heb gekocht zoveel jaren terug. Dit was die Reineckia anceps die ik je eens had laten zien/determineren =) Jij geen idee over de heteromorf trouwens?Stijn schreef:
sjieke dinges,
- michaelnicolai
Zou het het bovenste van een een macrosaphites kunnen zijn? Na wat opzoeken blijk ik enkele crioceratiten gevonden te hebben, typisch voor het Baremiaan (net zoals de macrosaphites) en ook is de grens van het Baremiaan enkele honderden meters verder gedefineerd. Verder was dit ook een veel voorkomend fossiel in het museum van Tourtour (AANRADER)!
groeten
groeten
vanop de foto is het moeilijk
een aanrader is ook de tentoonstelling Geoodyssee te bezoeken in Castellane. Deze loopt denk ik nog, ik heb deze vorig jaar in september bezocht en vond het echt een heel fijne. Tevens staan aan het eind in een kast enkele superspecimens van La Voulthe met lagerstatte bewaring, o.a. octopussen etc.
De 'Dalle à ammonites' is ook in de buurt, net als enkele andere musea.
een aanrader is ook de tentoonstelling Geoodyssee te bezoeken in Castellane. Deze loopt denk ik nog, ik heb deze vorig jaar in september bezocht en vond het echt een heel fijne. Tevens staan aan het eind in een kast enkele superspecimens van La Voulthe met lagerstatte bewaring, o.a. octopussen etc.
"Ammonites are the quintessential
Eldredge 1996
Eldredge 1996
- michaelnicolai
Antw: Antw: Vondsten Lac de Castillon
Jammer genoeg ben ik al terug thuisStijn schreef:
vanop de foto is het moeilijk

Groeten
[Bewerkt door michaelnicolai op 17-07-2011 om 11:29 NL]
- michaelnicolai
Na wat opzoekwerk rond de gastropoda kwam ik op deze site terecht: http://www.stromboidea.de/ , deze determineerde de gastropode als Spiniloma zitteli
Leuk weetje is dat deze normaal enkel voorkomen in het Boven-Jura en occasioneel in het Boven-Hauterivian gevonden worden. Aangezien ik in het Krijt was, en deze lager gevonden was als de fossielen uit het Baremiaan, heeft deze gastropode voor mij een redelijke stratigrafische waarde die ik kan toepassen op enkele ammonieten
Leuk weetje is dat deze normaal enkel voorkomen in het Boven-Jura en occasioneel in het Boven-Hauterivian gevonden worden. Aangezien ik in het Krijt was, en deze lager gevonden was als de fossielen uit het Baremiaan, heeft deze gastropode voor mij een redelijke stratigrafische waarde die ik kan toepassen op enkele ammonieten