fossiel?
fossiel?
Beste mensen,
Afgelopen week was in zuid frankrijk
(nabij Embrun) en ben op zoek gegaan naar wat fossielen, gesteenten en mineralen. Enkele leuke dingen gevonden (mn pyriet ed) Maar onder andere ook een (denk ik) fossiel. Echter, ik kan er geen naam aan geven en heb geen idee wat het is. Heeft iemand enig idee of advies?
Groet
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: fossiel?
Wat bij mij in eerste instantie omhoog kwam is dat het een graasspoor zou kunnen zijn. Voor jou de schone taak dit verder te onderzoeken.
Succes,
Succes,
Robert Mensink
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Dit is overduidelijk de afdruk van een voetzool. en dit op een gesteente die de wetenschap als miljoenen jaren oud beschouwd.
Hiermee is de evolutietheorie helemaal onderuit gehaald, een gigantische terreinwinst voor het creationisme... hoera :p
maar nu effe serieus. volgens mij is het gewoon de gelaagdheid die dit vreemde patroon maakt. Het zijn ook geen ripple marks daarvoor lijken de ribbels mij te klein, en te dicht op elkaar.
Groeten
Anthonie
Hiermee is de evolutietheorie helemaal onderuit gehaald, een gigantische terreinwinst voor het creationisme... hoera :p
maar nu effe serieus. volgens mij is het gewoon de gelaagdheid die dit vreemde patroon maakt. Het zijn ook geen ripple marks daarvoor lijken de ribbels mij te klein, en te dicht op elkaar.
Groeten
Anthonie
* Scientia et Miratio *
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Antw: Antw: fossiel?
Ik ben het met antonie eens. Lijkt mij een gewoon natuurlijk verschijnsel in gelaagdheid. Geen foosiel dus!!!!anthonie schreef:
volgens mij is het gewoon de gelaagdheid die dit vreemde patroon maakt. Het zijn ook geen ripple marks daarvoor lijken de ribbels mij te klein, en te dicht op elkaar.
MvG, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Wel, niet mee eens, ik zou de suggestie van Robert niet zomaar onder de mat vegen. Het patroon doet erg biologisch aan en lijkt me mogelijk wel een sporenfossiel te zijn.
Heb je in dezelfde lagen nog andere fossielen gevonden?
Heb je in dezelfde lagen nog andere fossielen gevonden?
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Ik denk ook dat het een sporenfossiel is : namelijk de graafgang die een worm (of een ander organisme) heeft achtergelaten in het sediment.
Ooit heb ik eens iets gelezen over de typische geometrische vormen die sommige organismen nalaten. Daaraan kunnen ze dan geidentificeerd worden.
Danny.
Ooit heb ik eens iets gelezen over de typische geometrische vormen die sommige organismen nalaten. Daaraan kunnen ze dan geidentificeerd worden.
Danny.
---------
TriloBase
---------
TriloBase
---------
Bedankt voor de reacties. De gelaagdheid had ik inderdaad ook al bedacht. Toch loopt de gelaagdheid op dezelfde hoogte in het gesteente niet door in de laag, wat hiertegen zou spreken, mijns inzien. Naast deze fossiel heb ik geen andere gevonden. Dit is omdat ik deze in een rivierbedding heb gevonden (terwijl ik dus eigenlijk op zoek was naar mineralen) Het sporen-idee zal ik eens nader opzoeken. Bedankt.
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Antw: Antw: fossiel?
@ Danny:
Mij is geen graafgang of -patroon bekend dat hierop lijkt. Ik heb het afgelopen jaar twee lezingen bijgewoont over sporenfossielen en dan met name over graafgangen maar bovenstaande foto geeft geen overeenkomst.
@ Marielle:
Wellicht kan Marielle aangegeven hoe groot de betreffende steen is waar het om gaat? Ook is info over de geologische formatie cq ouderdom gewenst.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 19-07-2011 om 18:39 NL]
Mij is geen graafgang of -patroon bekend dat hierop lijkt. Ik heb het afgelopen jaar twee lezingen bijgewoont over sporenfossielen en dan met name over graafgangen maar bovenstaande foto geeft geen overeenkomst.
@ Marielle:
Wellicht kan Marielle aangegeven hoe groot de betreffende steen is waar het om gaat? Ook is info over de geologische formatie cq ouderdom gewenst.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 19-07-2011 om 18:39 NL]
Robert Mensink
- Spongebob
- Has thanked: 423 times
- Been thanked: 640 times
Nooit aan Robert twijfelen!
Het patroon lijkt me ook een organische oorsprong te hebben.
Het belangrijkste is inderdaad om de ouderdom van het gesteente te achterhalen.
Mariëlle, ligt jouw vindplaats in de buurt van Roquebrun? Van die vindplaats (Onder-Ordovicium) zijn graassporen van trilobieten bekend.
[Bewerkt door Spongebob op 19-07-2011 om 19:02 NL]
Het patroon lijkt me ook een organische oorsprong te hebben.
Het belangrijkste is inderdaad om de ouderdom van het gesteente te achterhalen.
Mariëlle, ligt jouw vindplaats in de buurt van Roquebrun? Van die vindplaats (Onder-Ordovicium) zijn graassporen van trilobieten bekend.
[Bewerkt door Spongebob op 19-07-2011 om 19:02 NL]
Time fades away (Neil Young)
De gehele steen is zo'n 7 bij 3 bij 2. Gezien het feit dat ik de steen in een rivierbedding heb gevonden kan ik geen zekerheid geven over de exacte vormplaats ervan, behoudens op het oog. (tenzij jullie daar tips over hebben, want daarvoor weet ik er te weinig vanaf)
Embrun ligt zo'n 250 kilometer van roquebrune af, dus dat lijkt me geen optie.
Embrun ligt zo'n 250 kilometer van roquebrune af, dus dat lijkt me geen optie.