Prep spons,zo doe ik het;,!
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Prep spons,zo doe ik het;,!

Hallo, halfweg verwijderen van de matrix verder doe ik nog niets
strandjutters
- strandjutters

Hallo,spons helemaal rond geprept en nu denk ik ben er niets is minder waar.Als je de spons nu voor een kwartier in een zuurbadje legt één deel zuur en tien delen water kom hij zo te voorschijn foto 1 wat zie je massas resten matrix en nu terug helemaal opnieuw beginnen.Foto 2-3-4 zie je ik begin voor de tweede keer het resultaat is al beter.Je kunt dit met een Ploco niet in één keer doen is één van de moeilijkste sponsen om te preppen als je het goed wil doen,doe het toch in één keer zit je constant door je spons met de naald.Groetjes
[Bewerkt door strandjutters op 23-07-2011 om 18:05 NL]
strandjutters
- strandjutters

Hallo,hij ziet er al een stuk beter uit na de tweede prep.Groetjes(Nu eens laten drogen en morgen zien we verder)
strandjutters
- strandjutters

Hallo iedereen,nog een tipje voor de beginnende preppers let op als je sponzen zoek in CBN dat de randen van de spons zo hoog mogelijk uit de matrix steken, dit is een teken dat de matrix zachter is dan de spons en vrij makkelijk te preppen zal zijn Foto 1-2 .Neem je sponzen mee naar huis met de matrix hoger dan het sponsskelet dan heb je een probleem en kun je beter de spons wegpreppen en de matrix behouden dit zal bij dit soort uit het Tourtsia(te herkennen aan de zwarte stippen)makkelijker zijn dan omgekeerd deze matrix is knoerhard en volgens mij niet te doen, je spons vliegt gewoon aan diggenlen.Groetjes
strandjutters
- strandjutters

Hallo,beide sponzen na één uurtje prep.Zie jij het verschil ik wel.Zodus als je sponzen zoekt ben je best met soort 1-2.Deze komen uit het cenomaan te herkennen aan de grijze kleur.(Het betreft beide labrosus)
[Bewerkt door strandjutters op 30-07-2011 om 17:57 NL]
strandjutters
ook wel benieuwd naar het zuur wat je gebruikt. Heb zelf ook al verschillende zuren geprobeerd met meer en minder succes (als laborant van beroep heb ik een (on)gezonde interesse in chemicalien.... en ben me nu af aan het vragen of ik je deze vraag al eens eerder heb gesteld?)
mag pm-en, maar eerlijk gezegd namen van zuur noemen kan echt geen kwaad, wel even waarschuwen voor de gevolgen.
Als ik meld dat je het toilet met dikke bleek schoon kan maken en een verstopping met ontstopper weg kan werken....
Allemaal spul wat je niet in je ogen wilt krijgen maar wat bijna elk gezin in het schoonmaak kastje heeft staan.
De ouders, scholen en anders de verkooppunten blijven grotendeels verantwoordelijk, wanneer ze een minderjarige een zuur in handen geven.
mag pm-en, maar eerlijk gezegd namen van zuur noemen kan echt geen kwaad, wel even waarschuwen voor de gevolgen.
Als ik meld dat je het toilet met dikke bleek schoon kan maken en een verstopping met ontstopper weg kan werken....
Allemaal spul wat je niet in je ogen wilt krijgen maar wat bijna elk gezin in het schoonmaak kastje heeft staan.
De ouders, scholen en anders de verkooppunten blijven grotendeels verantwoordelijk, wanneer ze een minderjarige een zuur in handen geven.
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Klopt, ik zie er weinig graten in dat hier vermeld kan worden met welke zuren en aan welke verdunningen gewerkt wordt om bepaalde preparaties uit te voeren, zolang:
1) het gebruik van deze chemicaliën essentieel is bij de preparatie
2) het voldoende benadrukt kan worden dindien er veiligheids- of gezondheidsrisico's zijn en welke preventieve maatregelen best gehanteerd worden.
1) het gebruik van deze chemicaliën essentieel is bij de preparatie
2) het voldoende benadrukt kan worden dindien er veiligheids- of gezondheidsrisico's zijn en welke preventieve maatregelen best gehanteerd worden.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- strandjutters
Hallo Ivok, ik gebruik gewoon zoutzuur,maar bij elke spons is de hoeveelheid anders en ik werk veel met een borsteltje met dit zuur voor enkele seconden en dan vlug weer afspoelen is het effect niet goed doe ik weer hetzelfde tot het gewenste resultaat,hangt allemaal af van de matrix en de soort spons (Dikke wand of dunne wand) een beetje zoeken denk ik .Groetjes
strandjutters
een behoorlijke verdunning neem ik aan?
verdunde zoutzuur zal idd een vergelijkbaar effect hebben als azijn.
hoe breng je het aan?
misschien dat je het al eens geprobeerd hebt?
Een spuit en een handprepareernaald.
Vooral heel lokaal wel handig, vind ik zelf.
soms moet je aardig wat druk uitoefenen op de matrix, omdat te voorkomen kan je met een injectienaald heel locaal een klein druppeltje aan brengen en dan makkelijk met een handprepareernaald een stukje zacht geworden matrix weg prikken.
paar keer herhalen en evt kort borstelen daarna en goed spoelen.
verdunde zoutzuur zal idd een vergelijkbaar effect hebben als azijn.
hoe breng je het aan?
misschien dat je het al eens geprobeerd hebt?
Een spuit en een handprepareernaald.
Vooral heel lokaal wel handig, vind ik zelf.
soms moet je aardig wat druk uitoefenen op de matrix, omdat te voorkomen kan je met een injectienaald heel locaal een klein druppeltje aan brengen en dan makkelijk met een handprepareernaald een stukje zacht geworden matrix weg prikken.
paar keer herhalen en evt kort borstelen daarna en goed spoelen.
oeps...
- strandjutters
Hallo Ivok,Ik prep eerst de spons tot op het skelet en dan met het zuur.Op de eerste 4 foto's van dit topic zie je het resultaat en dit duur een paar seconden.Op de manier dat jij het uitlegt zal dit ook wel lukken maar dan doe je er een maand over voor zo een grote spons van pakweg 25 cm.Groetjes
strandjutters