wat kan dit zijn?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Muisje
Contacteer:
Antw: wat kan dit zijn?

Bericht door Muisje » 29 jul 2011, 23:35

Hallo allemaal,

zal ik eens wat licht in de duisternis brengen ten aanzien van de ouderdom?
De steenkernen die jullie laten zien lijken op fosforiet, in Nederland is dat vooral gevormd tijdens het Eoceen en Oligoceen, paleogeen dus. Het bevindt zich nu in een laag die het post-Miocene basisgrind heet, en in de ondergrond van Zeeland op veel plekken voorkomt. Stroomgeulen in de Westerschelde kunnen de diepte van dit grind bereiken en de stroming neemt het mee naar elders, b.v. het strand van de Kaloot. Het zit ook veel in zand van opgespoten stranden van Zeeuws-Vlaanderen. Nu ga ik verwarring scheppen: Tijdens Jura en Krijt werd er ook veel fosforiet gevormd, en zoals we van Brams Zeeegel weten spoelt er ook krijt sporadisch in Zeeland aan. Bij calais kun je ook dergelijke fosforiet steenkernen vinden, ook van ammonieten. Om nog meer verwarring te veroorzaken: wat denken jullie van de zeeweringen? Grote brokken zwart steen en de meeste mensen zullen denken dat het om basalt gaat. Vergeet het maar: Het is kalksteen 9echter zonder fosforiet). De stenen van de pieren bij de veerhaven van Breskens zitten stampvol Carbonische brachiopoden, die makkelijk los te peuteren zijn, met hun mooie glimmende laagje er nog op, en Jelle Reumer vertelt in "Opgeraapt, opgevist, uitgehakt" over de Ardense devonische stenen met koralen bij de Kaloot. lekker verwarrend dus.

groeten van Muisje

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 29 jul 2011, 23:50

Hallo, bedankt muisje voor deze mooie uitleg.Groetjes

strandjutters

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 30 jul 2011, 00:08

Afbeelding

ja dat is helder, ook voor een leek zoals ik.
Dus Strandjutters zit met zijn filosofie ook in de goede richting, maar het is jonger dan krijt en ouder dan mioceen.
ik heb er maar even een kaartje bijgevoegd ,makkelijker voor mij als beginneling.
dat werp een heleboel licht in de duisternis muis, helder.
wordt het tijd dat we ook eens bij Breskens een kijkje nemen.
alvast bedankt ,
gr Pangeaman

Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 30 jul 2011, 01:06

Ola,

Om dan voor nog meer verwarring te zorgen...
Mocht het zo zijn dat fosforiet enkel gevormd wordt tijdens het Eoceen en Oligoceen, paleogeen dus!
Hoe kan het dan dat men haaientanden aantreft met een fosforietknol eromheen aangehecht terwijl sommige bepaalde species pas in het vroegst van het midden Mioceen voorkwamen!!???

Groetjes,
Rene

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

stiek
Been thanked: 12 times

Bericht door stiek » 30 jul 2011, 12:46

Hallo Allemaal,

Ik zal eens proberen om een beetje klaarheid te brengen in de verwarring.
Ik denk niet dat Francien zegt dat er alleen in het eoceen en oligoceen fosforiet in Nederland is afgezet.

in het mioceen werd ook fosforiet afgezet, maar mischien in mindere mate.
In Amerika in ieder geval wel meer, denk maar aan de fosfaatmijn Lee-Kreek.
Uit het Churthil dok zijn ook fosforietknollen opgezogen en daar is het basisgrind gekomen tot net boven het oligoceen.
Dit is dezelfde vorming als het post-miocene-basisgrind van Zeeland.

In Mill is dezelfde vorming van het basisgrind niet verder gekomen dan in het vroegste deel van het laat mioceen.(15 m laag)
Ook hier komen fosforiet knollen in voor.

In het laat mioceen is er in ieder geval fosforiet gevormd.
Dat er uit het Churthildok meer fosforiet knolletjes gekomen zijn komt door het feit dat er in Antwerpen meer mioceen is opgenomen in het basisgrind dan in Mill.

Groeten Hans

[Bewerkt door stiek op 30-07-2011 om 15:26 NL]

Hans

Pangeaman
Antw: Antw: wat kan dit zijn?

Bericht door Pangeaman » 31 jul 2011, 00:54

stiek schreef:

Uit het Churthil dok zijn ook fosforietknollen opgezogen en daar is het basisgrind gekomen tot net boven het oligoceen.

Dat er uit het Churthildok meer fosforiet knolletjes gekomen zijn komt door het feit dat er in Antwerpen meer mioceen is opgenomen in het basisgrind dan in Mill.

Groeten Hans

hallo Hans,
moest het even goed tot me door laten dringen, kan ik het omschrijven als;
steenkern bivalve, mioceen tot mogelijk post-mioceen?
of is deze omschrijving nog niet goed?
gr Pangeaman.

stiek
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Antw: wat kan dit zijn?

Bericht door stiek » 31 jul 2011, 01:10

pangeaman schreef:
stiek schreef:

Groeten Hans

hallo Hans,
moest het even goed tot me door laten dringen, kan ik het omschrijven als;
steenkern bivalve, mioceen tot mogelijk post-mioceen?
of is deze omschrijving nog niet goed?
gr Pangeaman.
Hallo Pangeaman,

je kan hem het beste omschrijven als steenkern uit het post-miocene-basisgrind.
in de Kaloot is in ieder geval het gehele mioceen en een gedeelte van het oligoceen opgenomen in dat basisgrind.

Groeten Hans

Hans

Pangeaman

Bericht door Pangeaman » 31 jul 2011, 01:16

hallo Hans,
dat is dan duidelijk,
gewoon steenkern uit het post-miocene-basisgrind.
dan is bij deze de discussie gesloten denk ik.
ik dank iedereen voor het brainstormen tijdens deze topic.
gr Pangeaman

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 31 jul 2011, 02:02

Francien, vlg mij komt het meeste, vermoedelijk alle fosforiet uit het post-miocene basisgrind inderdaad uit het Mioceen.
Wel vind je in dit PMB-grind soms Oligocene, fosforietachtige concreties met krabbenresten.

Aangaande de zeeegel van Knokke; bij het Zwin liggen er veel Zwinstenen (Eocene zandstenen), spaarzaam kleine, zwarte fosforieten uit het Eoceen en vuurstenen. Zeldzaam komen ook vuurstenen zeeegels voor - mijn broer en ik hebben er vroeger samen een vijftal gevonden in 3 jaren tijds. Vuursteen en vuurstenen zeeegels zijn restanten van vroegere, nu verdwenen kalksteenkliffen die in het Eoceen zijn geerodeerd.

Zandsteen, vuurstenen en haaientanden zijn bij het Zwin door rivieren aangevoerd uit het Vlaamse achterland - waar deze kalksteenkliffen hebben gestaan, is dus onduidelijk - vermoedelijk ten noorden van CBN.

Eoceen komt ter plaatse ook voor, maar zo diep in de ondergrond, dat ook op de zeebodem deze lagen niet dagzomen - ik geloof dat uit boringen bleek dat het Eoceen bij Knokke op een diepte van 70m zit!

HJ

Muisje
Contacteer:

Bericht door Muisje » 01 aug 2011, 22:44

hallo Henk Jan,

dank je voor je uitleg. Het is inderdaad een misvatting te denken dat de haaientanden, eocene schelpen en glauconietzandstenen uit de ondergrond afkomstig zijn van de eocene lagen voor de kust, die komen uit het achterland van Belgie (aangevoerd via de Zwingeul?), ik heb je artikel erover destijds (in Afzettingen, 2005)gelezen en vond het buitengewoon interessant.
Wat betreft het post-Miocene basisgrind, ik betwijfel of dat alleen op de krabben na, allemaal Mioceen is, ik vermoed dat van een willekeurig stukje fosforiet helemaal niet kan worden gezegd welke ouderdom het heeft. In Zeeuws Vlaanderen ontbreken alle Vroeg Miocene en Laat Oligocene lagen door erosie, alleen het post-Miocene basisgrind is alles wat nog van die lagen rest. De situatie elders (Antwerpen Mill kan weer heel anders zijn). We moeten ook de grindbanken van de Schelde niet vergeten, de Schelde kan ook materiaal van de Antwerpse regio aangevoerd hebben. Kortom, het is allemaal vreselijk complex.

groeten van Muisje

Gesloten