Ammoniet uit Ardeche en botje(?) uit Knokke
Ammoniet uit Ardeche en botje(?) uit Knokke

Beste forum-leden,
Deze ammoniet (3 foto's) heb ik gevonden in de Ardeche in de buurt van Les Vans. Weet iemand welke soort dit is? Hij heeft een opvallend golvend patroon. Op de determinatiepagina's kon ik deze soort niet vinden.
Verder heb ik bij Knokke op het strand iets gevonden wat op een botje lijkt. Wat zou dit kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Michel
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Ammoniet uit Ardeche en botje(?) uit Knokke
Hallo Michel,Je botje lijkt mij een steen! vind je wel meer in Knokke.Groetjes(Herken ik aan de kleur)
strandjutters
Antw: Ammoniet uit Ardeche en botje(?) uit Knokke
Hallo Michel,
Hetgeen je op de eerste foto's toont is inderdaad een ammoniet. Het opvallende golvende patroon is hetgeen rest van de sutuurlijn. Je fossiel is nog volledig gekamerd = phragmocoon.
Spijtig genoeg heeft deze ammoniet nogal veel te lijden gehad van de erosie, waarbij zowat elk determinatiekenmerk om tot op genus en of soortniveau te komen verdwenen is. Het zou zelfs veel moeite kosten om achter het familie niveau te komen. Wat wel zeker is dat het niet om een heteromorfe ammoniet gaat. Maar meer info geven is quasi onmogelijk.
Het tweede dingetje lijkt inderdaad eerder op een stukje vuursteen dan een stukje bot.
mvg Stijn
Hetgeen je op de eerste foto's toont is inderdaad een ammoniet. Het opvallende golvende patroon is hetgeen rest van de sutuurlijn. Je fossiel is nog volledig gekamerd = phragmocoon.
Spijtig genoeg heeft deze ammoniet nogal veel te lijden gehad van de erosie, waarbij zowat elk determinatiekenmerk om tot op genus en of soortniveau te komen verdwenen is. Het zou zelfs veel moeite kosten om achter het familie niveau te komen. Wat wel zeker is dat het niet om een heteromorfe ammoniet gaat. Maar meer info geven is quasi onmogelijk.
Het tweede dingetje lijkt inderdaad eerder op een stukje vuursteen dan een stukje bot.
mvg Stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996