"omgekeerde" schelpen
"omgekeerde" schelpen
Hallo iedereen,
vandaag heb ik eens geprobeerd al mijn astartes te determineren (tevergeefs) maar ik heb wel een linker- en rechterklep ontdekt met een omgekeerd slot. De bovenste 2 zijn normaal en de onderste twee kleppen zijn omgekeerd. Komt dit veel voor ?
Groetjes, Fabienne.
Antw: "omgekeerde" schelpen
Fabienne,Fabienne schreef:
Hallo iedereen,
vandaag heb ik eens geprobeerd al mijn astartes te determineren (tevergeefs) maar ik heb wel een linker- en rechterklep ontdekt met een omgekeerd slot. De bovenste 2 zijn normaal en de onderste twee kleppen zijn omgekeerd. Komt dit veel voor ?
Groetjes, Fabienne.
Dacht dat ik eens gehoord had dat 'de' verzamelaars op zoek zijn naar zo'n buitenbeentjes(kleppen die andersom zijn).
Maar lijken mij verschillende soorten, ze verschillen in ieder geval wat, een foto buitenkant?
Duys
Hallo Duys,
Het is wel mogelijk dat de omgekeerde kleppen van een andere soort zijn als die erboven maar ik heb alle Astartes doorzocht, alle soorten en maten van verschillende vindplaatsen en dit zijn de enige twee kleppen die een omgekeerd slot hebben. Tenzij er dus een bepaalde soort bestaat waarbij het slot omgekeerd is als bij de andere Astartes, betreft het hier waarschijnlijk een abnormaliteit als ik het zo begrijp. Ik heb voor de zekerheid de buitenkant ook eens gefotografeerd, moest je daar wijzer van worden. Ik ga er vanaf nu in elk geval op letten als ik nog eens een schelpje opraap.
Groetjes, Fabienne.
Fabienne,
http://mollus.oxfordjournals.org/conten ... 5.abstract
Transposed hinges,
Determineren is niet vanzelfsprekend zeg maar, lijkt veel op A omalii omalii, komt van nieuwsbrief 14 astartidae.
Duys
[Bewerkt door Duys op 09-08-2011 om 10:57 NL]
http://mollus.oxfordjournals.org/conten ... 5.abstract
Transposed hinges,
Determineren is niet vanzelfsprekend zeg maar, lijkt veel op A omalii omalii, komt van nieuwsbrief 14 astartidae.
Duys
[Bewerkt door Duys op 09-08-2011 om 10:57 NL]
Hallo Duys,
ik heb ook de nieuwsbrieven en heb ook al vele pogingen ondernomen om ze nu eens allemaal deftig te determineren maar ik sla altijd volledig tilt. Hoe meer er door mijn handen gaan, hoe meer ze allemaal terug op elkaar beginnen te lijken.
Bedankt voor de hulp en de link.
Groetjes, Fabienne.
ik heb ook de nieuwsbrieven en heb ook al vele pogingen ondernomen om ze nu eens allemaal deftig te determineren maar ik sla altijd volledig tilt. Hoe meer er door mijn handen gaan, hoe meer ze allemaal terug op elkaar beginnen te lijken.
Bedankt voor de hulp en de link.
Groetjes, Fabienne.
Ik weet wel dat bij gastropoden sommige geslachten gespigelde schelpen hebben. En het wil ook wel eens gebeuren dat een geslacht wat dit normaal niet heeft gespiegeld is, maar dat is uiterst zeldzaam.
Het gebeurt ook wel eens dat de Schol op de andere ziekant gaat liggen waar door die effectief ook gespiegeld is.
Het zou mij verbazen als dit soort dingen niet voorkomen bij bivalven.
Het gebeurt ook wel eens dat de Schol op de andere ziekant gaat liggen waar door die effectief ook gespiegeld is.
Het zou mij verbazen als dit soort dingen niet voorkomen bij bivalven.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Trilobite,dit komt voor bij alle soorten platvis.Als larve zwemmen ze rechtop en draaien zich in een verder stadium de meeste 99% naar rechts en soms naar links.Groetjes
[Bewerkt door strandjutters op 14-08-2011 om 00:50 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 14-08-2011 om 00:50 NL]
strandjutters