C. hastalis UA3
C. hastalis UA3
Hoi allemaal,
Normaal gesproken zie je de UA3 kaakpositie enigszins gebogen staan in de richting van de laterale tanden. Dit is bij dit exemplaar uit het Plio/Mioceen niet echt het geval.
Ook heb ik weleens vernomen dat de UA3 kaakpositie in verschillende stadia kon draaien, is dit dan een mooi vb. hiervan?
Is er inmiddels al meer bekend over dit verschijnsel?
Ik hoor het graag.
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- sharkteethrene
Antw: C. hastalis UA3
Ola Ferry,
De UA3 tandpositie van C. hastalis waarbij de tandkroon enigsinds gebogen staat in de richting van de laterale tandposities is m.i. aan een bepaalde periode/afzetting toe te schrijven.
De UA3 tandpositie van C. hastalis heeft echter diverse verschillende stadia/voorkomen door het gehele Mioceen. (welke ook te zien is bij de huidige C. carcharias) Bij deze verschillende stadia is op te merken dat de tandkroon drastisch van "vormgeving" veranderd.
Zie toegevoegde afbeeldingen van de diverse stadia.
Groetjes,
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Hallo Allemaal,
De onderste rij geeft de oudste ua3 tot de jongste ua3 van Mill aan.
Rij 3 geeft hetzelfde aan maar dan van de ua3 van Isurus escheri.
De bovenste twee rijen in het rood geven ongeveer in dezelfde kleuren het verloop van de oudste naar de jongste tanden van Liessel aan.
Rij een is Isurus escheri.
Rij twee is Cosmopolitodus hastalis.
Groeten Hans
Hans
Zeer interessant! En zeer goed waarneembaar, wat een enorme wijzigingen in de tandkroon.
Is er ook nog aan te geven in de verschillende UA3 stadia in welk tijdperk deze veranderingen voorkwamen?
Zijn er van dit verschijnsel al eens stukken beschreven?
@Hans kun je als je wilt even een close up foto plaatsen van je onderste rij hastalis tanden van Mill. Bij voorbaat dank!
Groeten Ferry
Is er ook nog aan te geven in de verschillende UA3 stadia in welk tijdperk deze veranderingen voorkwamen?
Zijn er van dit verschijnsel al eens stukken beschreven?
@Hans kun je als je wilt even een close up foto plaatsen van je onderste rij hastalis tanden van Mill. Bij voorbaat dank!
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
- sharkteethrene
Ola Ferry,
Inderdaad,zeer goed waarneembaar.
De eerste vorm is uit het midden Mioceen,de laatste uit het laat Mioceen/Plioceen.
Voor zover ik er weet van heb is er nog niet veel over geschreven (kan het mis hebben?)
groetjes,
Rene
Inderdaad,zeer goed waarneembaar.
De eerste vorm is uit het midden Mioceen,de laatste uit het laat Mioceen/Plioceen.
Voor zover ik er weet van heb is er nog niet veel over geschreven (kan het mis hebben?)
groetjes,
Rene
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.