welke schelpen zien we hier?
welke schelpen zien we hier?

Hallo allemaal,
Ik heb hier een foto van een kluitje schelpen die of in katwijk zijn gevonden of op de kaloot.
Ik heb deze vraag van een kennis van mij gehad van wat dit voor een schelpen zijn en hoe oud deze ongeveer zijn zelf heb ik totaal geen kijk op schelpen dus hopen we hier bij een van onze schelpen verzamelaars een juist antwoord te krijgen.
Onze dank al vast.
Groetjes Erik
E.J.
Antw: welke schelpen zien we hier?
Cerastoderma edule en Macoma balthica en helemaal rechts zo te zien een Spisula sp. De ouderdom van dit soort stukken is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk vrij jong. Ze worden genoemd in De fossiele schelpen van de Nederlandse kust.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 17-05-2011 om 22:00 NL]
Groeten,
Bram
- Everhardus
Antw: Antw: welke schelpen zien we hier?
bram schreef:
Cerastoderma edule en Macoma balthica en helemaal rechts zo te zien een Spisula sp. De ouderdom van dit soort stukken is niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk vrij jong. Ze worden genoemd in De fossiele schelpen van de Nederlandse kust.
Groeten,
Bram
Hoi Bram,
Ik heb het aan mijn contact Rodger doorgegeven en hij is er erg blij mee dat jij hem verder hebt geholpen.
Bedankt.
E.J.
-
Hi,
Sorry, but I can't speak Nederlands. Just dropped in to say thanks again to Bram and Erik for the help. I found them at De Kaloot. There were lots of these on parts of the beach. At one place they appeared to belong to a layer underneath the sand which had been exposed by the tide at the low tideline, which I suppose means that they're either quarternary or recent(maybe a few hundred or thousand years old?)
Best wishes, Roger
Sorry, but I can't speak Nederlands. Just dropped in to say thanks again to Bram and Erik for the help. I found them at De Kaloot. There were lots of these on parts of the beach. At one place they appeared to belong to a layer underneath the sand which had been exposed by the tide at the low tideline, which I suppose means that they're either quarternary or recent(maybe a few hundred or thousand years old?)
Best wishes, Roger
Hello Roger,
No problem
I looked it up in the above cited book, and they're most likely Holocene in age. These concretions are formed by freshwater penetrating the sand. I've found a couple of them myself, also at De Kaloot.
Sincerely,
Bram
No problem

Sincerely,
Bram
-
Hi Bram,
Thanks again also for the new information. Now I can fill out my data to my satisfaction.
All the best!
Roger
Thanks again also for the new information. Now I can fill out my data to my satisfaction.
All the best!
Roger
hallo allemaal,
ik heb op 7 Juli met Freddy van Nieulande gemailed, en had ook een vraag wbt schelpen matrix van de Kaloot.
hier volgt zijn antwoord;
De stukken schelpenmatrix is een vrij recente verstening die nabij de laagwaterlijn aangetroffen wordt aan de Kaloot. Een juiste datering is moeilijk te geven, maar ligt ergens tussen midden holoceen en een paar honderd jaar geleden. mogelijk de formatie van Naaldwijk ? Vroeger Afzetting van Calais genoemd.
misschien interessant om te weten,
gr Pangeaman
Pangeaman - Niemand is slim genoeg om
zijn eigen domheid te bevatten.
zijn eigen domheid te bevatten.