Verschillende haaientandjes
- fossielenverzamelaar
Verschillende haaientandjes
Hallo allemaal
Daar ben ik weer na een hele mooie vakantie in Zeeland. Dankzij jullie was het strandje Kaloot erg makkelijk te vinden. Zonder de route beschrijving waren we er vast voorbijgegaan.
Eindelijk heb ik mijn eerste fossiel gevonden al moet ik zeggen dat het eerste dagje strand niks opleverde. Pas toen we er de tweede keer kwamen zagen we ze eindelijk liggen. Na anderhalf uur zoeken hadden we er 5 gevonden.
Op Cadzand was helaas niks te vinden dus op naar het winkeltje naast het strand en zoals verwacht hadden ze daar haaientanden te koop. Op het zakje stond Cadzande haaientanden. maar ik vraag me af of ze daar ook echt vandaan komen. Op de eerste drie zijn de haaientanden te zien die ik heb gekocht en op de laatste mijn eigen gevonden haaientanden.
Omdat ik het nog niet zo heel veel van af weet vraag ik aan jullie of jullie weten welke soorten het zijn.
groetjes,
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Verschillende haaientandjes
Hallo,voor zover ik het zie,inderdaad Cadzand tanden Groetjes
[Bewerkt door strandjutters op 26-08-2011 om 14:04 NL]
[Bewerkt door strandjutters op 26-08-2011 om 14:04 NL]
strandjutters
- fossielenverzamelaar
Oke dankje dan weet ik iedergeval zeker dat ze daarvandaan komen.
Nu moet ik alleen nog kijken welke soorten het zijn. ik dacht zelf dat de grootste een cosmopolitodus hastalis was??
Nu moet ik alleen nog kijken welke soorten het zijn. ik dacht zelf dat de grootste een cosmopolitodus hastalis was??
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,ik zie op de eerste foto's voornamelijk Isurus hastalis en Isurus oxyrinchus.Op de andere foto's zie ik Carcharias cuspidata en Charcharias acutissima.Groetjes
strandjutters
Antw: Antw: Verschillende haaientandjes
Hoi Pascal,strandjutters schreef:
Hallo,ik zie op de eerste foto's voornamelijk Isurus hastalis en Isurus oxyrinchus.Op de andere foto's zie ik Carcharias cuspidata en Charcharias acutissima.Groetjes
Isurus hastalis is al een tijdje niet meer de juiste benaming, de soort heeft namelijk niks met de Isurus lineage te maken.
De juiste benaming is Cosmopolitodus hastalis, dit omdat deze soort is ontstaan uit M. preacursor uit het Eoceen.
Elke Isurus sp. is te herkennen aan een aanwezige labiale richel in de wortel, deze ontbreekt bij C. hastalis.
En op foto3 zie ik bovenaan nog een juveniele(lees jong dier) bovenkaakse Anterior van C. hastalis en rechts daarvan een licht pathologisch tandje, verder inderdaad Carcharias sp.
Groeten Ferry
Verzamelaar van fossiele haaientanden van wereldwijde locaties,voornamelijk Plioceen t/m Eoceen.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
Ik sta altijd open voor een leuke haaientanden ruil.
- fossielenverzamelaar
Heel erg bedankt voor de namen van de soorten. Nu kan ik de namen bij de tanden leggen. bedankt allemaal!
- fossielenverzamelaar
Ik was op internet naar die namen aan het zoeken maar dat is lastiger dan ik dacht. Ik kom er toch niet helemaal uit met de namen helaas. en ik heb dus weer hulp nodig. zouden jullie mischien kunnen zeggen welke tandjes er bij welk soort horen ( zoals tand nummer 1 van bovenste foto is..) dat zou voor mij een stuk handiger zijn.
Weten jullie mischien ook een site waar alle nederlandse haaientanden op staan, dan kan ik het later zelf ook opzoeken.
Groetjes,
[Bewerkt door fossielenverzamelaar op 28-08-2011 om 16:38 NL]
Weten jullie mischien ook een site waar alle nederlandse haaientanden op staan, dan kan ik het later zelf ook opzoeken.
Groetjes,
[Bewerkt door fossielenverzamelaar op 28-08-2011 om 16:38 NL]
Haaientanden doen niet aan landsgrenzen
, dus http://www.somniosus.be/ is bijvoorbeeld een goede.
Groeten,
Bram

Groeten,
Bram
- jordyvanderbeek
- Contacteer:
Beste Natasja,
Een goed boek wat zeker de moeite waard is om aan te schaffen is:
Dirk Nolf (1988) - Haaientanden Uit Het Tertiar Gebied Van Nederland en België.
Dit boek is heel lastig te krijgen. Heb hem wel in PDF, als je mij een mailtje stuurt kan ik je die zo mailen
Ook is hier een Franse Versie van die makkelijker aan te komen is:
Dirk Nolf (1988) - Dents de requins et de raies du tertiare de la belgique.
Dit boek heb ik wel, want hier is veel makkelijker aan te komen bv.: http://www.sciencesnaturelles.be/produc ... ?cat_nr=34
succes, Jordy
Een goed boek wat zeker de moeite waard is om aan te schaffen is:
Dirk Nolf (1988) - Haaientanden Uit Het Tertiar Gebied Van Nederland en België.
Dit boek is heel lastig te krijgen. Heb hem wel in PDF, als je mij een mailtje stuurt kan ik je die zo mailen
Ook is hier een Franse Versie van die makkelijker aan te komen is:
Dirk Nolf (1988) - Dents de requins et de raies du tertiare de la belgique.
Dit boek heb ik wel, want hier is veel makkelijker aan te komen bv.: http://www.sciencesnaturelles.be/produc ... ?cat_nr=34
succes, Jordy
Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy