Vissenkaakje Limburgse Krijt.

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Lugo
Been thanked: 66 times
Antw: Vissenkaakje Limburgse Krijt.

Bericht door Lugo » 26 aug 2011, 17:06

Afbeelding

Afbeelding

Arno,

ik vermoed dat u denkt aan een botstructuur, zoals bij een mosasaurus-achtige. Daar lijkt de structuur van dit kaakje helemaal niet op.
Woensdag vond ik wel het fragment, afgebeeld op foto 1. Dit erg verweerde stukje ( 6 cm lang) kan volgens mij wel afkomstig zijn van een of ander onderdeel van een mosasaurus-achtige. Maar het fragment is volgens mij te klein om ergens aan toe te wijzen.
In hetzelfde blokje, waar ik het kaakstukje vond, trof ik wel het viswerveltje van foto 2 aan ( 1.2 cm diameter).

mvg

Luc

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 26 aug 2011, 20:58

Ouwerot,

heel erg bedankt voor uw bijkomende uitleg.
Ik zie inderdaad geen vervangtanden aan de linguale zijde. Alvorens nieuwe foto's te maken zal ik proberen nog wat matrix weg te nemen aan de labiale zijde, zodat ik ook vanuit die hoek betere beelden kan maken.
Ik zal deze morgen in dit bericht plaatsen.

Mvg

Luc

Panta rhei

Heraclites

Lugo

Bericht door Lugo » 27 aug 2011, 10:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ouwerot,

Hier zijn de beloofde opnames.
Persoonlijk ben ik geneigd om te zeggen dat deze tandinplantingen toch acrodont zijn ( en niet thecodont of pleurodont). Maar ik heb zeker niet genoeg ervaring om dit met zekerheid te zeggen.
Interessant is de derde foto.
Bij het verwijderen van matrix aan de labiale zijde, kwam ik dit kleine splintertje ( 4 mm lang) tegen. Dit lijkt mij een tandsplinter te zijn met een stukje snijrand zichtbaar. Deze snijrand lijkt perfect op de twee snijranden, aanwezig op een complete Enchodus sp. tand uit mijn verzameling.

mvg

Luc

Panta rhei

Heraclites

Gesloten