fossielen antwerpen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
S.F.F
fossielen antwerpen

Bericht door S.F.F » 28 aug 2011, 18:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hey allemaal , heb hier nog 2 fossielen lijkend op gehoorbeentjes van dolfijnen klopt dit ? en zo ja kan iemand mij der dan ook mee helpen voor de soort te bepalen ? de 2de en 3de foto szijn eveneens nog wat gastropoden, die ik ook niet op naam kon brengen (ps allemaal gevonden in antwerpen area)

Bram
Antw: fossielen antwerpen

Bericht door Bram » 28 aug 2011, 18:08

De eerste twee zijn bulla's van walvisachtigen (mogelijk dus dolfijn, hangt van de grootte af). Linkerexemplaar op de tweede foto en het schelpje op de derde foto doe ik altijd af als 'recent', iig jonger dan Plioceen (ik weet niet of ik daar goed mee zit). Derde van links op de tweede foto zou een topfragmentje van een Terebratula (brachiopode) kunnen zijn, maar een detailfoto zou handig zijn.

Groeten,
Bram

S.F.F

Bericht door S.F.F » 28 aug 2011, 18:19

de derde van links lijkt mij eig eerder een helft van de bivalve van een orde zoals spiriferida maar weet het niet zeker

grts christophe

Bram
Antw: Antw: fossielen antwerpen

Bericht door Bram » 28 aug 2011, 18:24

S.F.F schreef:
de derde van links lijkt mij eig eerder een helft van de bivalve van een orde zoals spiriferida maar weet het niet zeker
Spiriferida zijn brachiopoden... :)

mussels

Bericht door mussels » 28 aug 2011, 23:38

Afbeelding

De schelp op de derde foto is een (rechter) klep van de Amerikaanse strandschelp Rangia cuneata, een 'exoot' die in pas enkele jaren geleden voor het eerst in de Antwerpse haven en in Europa is aangetroffen. Het is een brakwatersoort, afkomstig uit de Golf van Mexico en de Noord-Amerikaanse Atlantische kust, vermoedelijk met ballastwater naar Europa gekomen. Sinds de ontdekking is deze soort al op veel plaatsen in België en Nederland aangetroffen. Op de bekende vindplaats in de Antwerp Area ben ik alleen relatief kleine exemplaren tegen gekomen (op sommige dagen geen een maar soms wel 100 op een dag), tot maximaal 3,5 cm breed. Op een opgespoten vlakte bij Doel trof ik vorig jaar exemplaren aan tot wel 5 cm breed (foto), een bewijs dat de soort in het havengebied goed gedijt.
Verder sluit ik me aan bij de reactie van Bram. De schelp op de tweede foto helemaal rechts lijkt me een juveniele Astarte ... euh ... herstel Digitariopsis obliquata burtinea.

Groet, Lex

S.F.F

Bericht door S.F.F » 30 aug 2011, 19:57

ok bedankt alemaal v de reacties ik was al lang opezoek naar de namen van deze schelpen xp

Gesloten