Alopiasjes
Alopiasjes

Af en toe doe ik ook aan haaientanden

Bijgevoegde twee tandjes komen uit Antwerpen. Van beiden vermoedde ik Alopias, van de eerste (2cm hoog) is dit inmiddels bevestigd en uitgebreid tot A. supersciliosus, van de tweede (1,6cm hoog) weet ik niet helemaal zeker of het om een Alopias gaat. Een mening van een tandenexpert zal ik op prijs stellen

Groeten,
Bram
Antw: Alopiasjes
Het eerste tandje lijkt me een Isurus Oxyrhinus (UA3).
De tweede tand lijkt me geen Alopias, maar eerder ook een Oxy. Foto's zijn wel niet ideaal.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 28-08-2011 om 22:26 NL]
De tweede tand lijkt me geen Alopias, maar eerder ook een Oxy. Foto's zijn wel niet ideaal.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 28-08-2011 om 22:26 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,Het lijkt er op dat Bram zijn foto's maakt aan de andere kant van de douche deur.Groetjes
strandjutters
Hallo Gunther,
Wat zijn dan de verschillen tussen UA3 oxy en Alopias? Ik heb natuurlijk zelf ook al wat op o.a. Elasmo gekeken en de kenmerken van Alopias leken mij toch aardig aanwezig op dit tandje. Eigenlijk zou ik niet eens aan haaientanden moeten beginnen...
@ Pascal: Lol, de foto's van het tweede tandje zijn gemaakt met de scanner, zoals o.a. op Elasmo wordt aangeraden. Ik zou er nog wel wat mee moeten oefenen, maar het midden van de wortel is bijvoorbeeld haarscherp (je kan individuele porien zien).
Groeten,
Bram
Wat zijn dan de verschillen tussen UA3 oxy en Alopias? Ik heb natuurlijk zelf ook al wat op o.a. Elasmo gekeken en de kenmerken van Alopias leken mij toch aardig aanwezig op dit tandje. Eigenlijk zou ik niet eens aan haaientanden moeten beginnen...

@ Pascal: Lol, de foto's van het tweede tandje zijn gemaakt met de scanner, zoals o.a. op Elasmo wordt aangeraden. Ik zou er nog wel wat mee moeten oefenen, maar het midden van de wortel is bijvoorbeeld haarscherp (je kan individuele porien zien).
Groeten,
Bram
Hey Bram,
Ik ben geen held in het uitleggen van verschillen tussen twee tanden. Ikzelf kan goed een soort op een tandje plakken als ik in het verleden al zulke tandjes heb tegengekomen van een soort. Ik baseer me op de "vormen" van de verschillende tanden.
Heb namelijk een goed visueel geheugen.
Waarom is tand 1 geen Alopias:
De wortellobben zijn te lang (ietwat smal uitlopend) en de kroon is ook niet oals hij zou moeten zijn. Alopias tandjes zijn meer "gedrongen" en wat korter.
Misschien niet een ideale uitleg, maar tjaa zo determineer ik.
Groetjes,
Gunther
Ik ben geen held in het uitleggen van verschillen tussen twee tanden. Ikzelf kan goed een soort op een tandje plakken als ik in het verleden al zulke tandjes heb tegengekomen van een soort. Ik baseer me op de "vormen" van de verschillende tanden.
Heb namelijk een goed visueel geheugen.
Waarom is tand 1 geen Alopias:
De wortellobben zijn te lang (ietwat smal uitlopend) en de kroon is ook niet oals hij zou moeten zijn. Alopias tandjes zijn meer "gedrongen" en wat korter.
Misschien niet een ideale uitleg, maar tjaa zo determineer ik.
Groetjes,
Gunther
- DragonSearcher
Antw: Antw: Alopiasjes
Indeed, jij weet veel leukere fossielen te vindenbram schreef:
Eigenlijk zou ik niet eens aan haaientanden moeten beginnen...

... Eternity awaits ...
Antw: Antw: Antw: Alopiasjes
Hallo Gunther,
Bedankt voor je antwoord.
@ Dragonsearcher:
Groeten,
Bram
Bedankt voor je antwoord.
@ Dragonsearcher:

Groeten,
Bram
Hallo Bram en Gunther,
Op de foto zie ik er een Alopias in, alhoewel 2 cm nogal groot is voor de soort A. superscyliosus.
Bram, Je moet eens kijken naar de onderkant van de twee wortelpunten.
Als de bobbel op de wortel niet in het midden van de twee wortelpunten zit is het een Isurus oxyrinchus UA3.
Misschien dat je er een foto van kan maken.
Ik zie daar geen mogenlijk toe.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 31-08-2011 om 10:07 NL]
Op de foto zie ik er een Alopias in, alhoewel 2 cm nogal groot is voor de soort A. superscyliosus.
Bram, Je moet eens kijken naar de onderkant van de twee wortelpunten.
Als de bobbel op de wortel niet in het midden van de twee wortelpunten zit is het een Isurus oxyrinchus UA3.
Misschien dat je er een foto van kan maken.
Ik zie daar geen mogenlijk toe.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 31-08-2011 om 10:07 NL]
Hans

Hallo Hans,
De bijgevoegde foto's zijn met de USBmicroscoop gemaakt, toen het tandje met de overgang van kroon naar wortel horizontaal stond. Ik heb drie foto's bijgevoegd, steeds iets anders scherp gesteld. Naar mijn idee zit de bobbel op de wortel niet in het midden. Klopt dat?
Groeten,
Bram
Antw: Antw: Alopiasjes
Hallo Bram,bram schreef:
Hallo Hans,
De bijgevoegde foto's zijn met de USBmicroscoop gemaakt, toen het tandje met de overgang van kroon naar wortel horizontaal stond. Ik heb drie foto's bijgevoegd, steeds iets anders scherp gesteld. Naar mijn idee zit de bobbel op de wortel niet in het midden. Klopt dat?
Groeten,
Bram
Klopt inderdaad dus Gunther heeft gelijk met UA3 Isurus oxyrinchus.
Als je niet alle gegevens meeneemt bij een determinatie kan je je bij een determinatie via een foto wel eens vergissen.
Zo had ik de maat van 2 cm vergeten mee te nemen met mijn determinatie.
Groeten Hans
Hans