Fossiele schelpjes uit Rotterdam

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
mirre2be
Fossiele schelpjes uit Rotterdam

Bericht door mirre2be » 30 aug 2011, 22:57

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi ik heb deze fossiele schelpjes uit rotterdam ze komen van een diepte van 240 meter diep ik werk op het moment bij een bedrijf dat deze boringen doet voor warm water bronnen wie kan mij vertellen wat voor soorten of dit zijn ik heb helaas maar twee hele exemplaren in het gruis gevonden ik ga hier volgende week weer heen want er moet nog een bron komen van 320 meter diep

ik hoop van jullie te horen

Grtn Arien van Oord

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Antw: Fossiele schelpjes uit Rotterdam

Bericht door Stijn » 31 aug 2011, 09:07

ik vermoed dat jullie wel monsters zullen moeten leveren aan TNO?
Neem alleszins nog maar enkele monsters op verschillende diepten, en een hele zak gruis. De gebroken schelpjes kunnen evengoed de ouderdom vertellen.

stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

mussels
Antw: Fossiele schelpjes uit Rotterdam

Bericht door mussels » 31 aug 2011, 13:08

Die tweede is inderdaad een Nucula: Acila cobboldiae, en de eerste doet qua vorm en andere kenmerken sterk denken aan Macoma obliqua. Het zijn allebei koudwatersoorten en zeer waarschijnlijk afkomstig uit het Vroeg Pleistoceen. Opmerkelijk dat die lagen bij Rotterdam al zo diep zitten. Plioceen zou eventueel ook kunnen. Ik ben dan ook erg benieuwd welke soorten er nog meer naar boven komen. Zoals Stijn zegt, fragmenten zijn vaak ook nog wel op soort te brengen.

Lex

Gesloten