Verkiezelde sponzen CBN en Ferques (ook Boulonnais)
Verkiezelde sponzen CBN en Ferques (ook Boulonnais)

Tussen Cran d'Escalles en Petit Blanc Nez liggen heel wat kiezelstenen. Daar kunnen verkiezelde zeeëgels, maar ook gerolde sponzen gevonden worden. Bekervormig met gaatjes aan de bovenrand (1). Doorgeslagen laten ze inwendige structuren zien (2).
3 is een vergroting van 2. Ik ben benieuwd of iemand kan vertellen wat we daar zien.
No.4 is een ander type en veel platter (5).
Bij Ferques lag aan de kant van een weg een aantal hoopjes kiezelstenen in bruin leem.Even kijken natuurlijk. No.6 toont één van de aangetroffen sponzen. Ook bekervormig als die van CBN maar veel beter bewaard gebleven. De buitenkant is bezaaid met gaatjes en een doorgeslagen exemplaar demonstreert inwendige microstructuren. De Boulonnais wat is dat toch een mooi gebied met verrassingen.
groetjes.
[Bewerkt door Gambit op 28-08-2011 om 16:35 NL]
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Verkiezelde sponzen CBN en Ferques (ook Boulonnais)
Hè verdikke, hebben jullie dat ook?
Dat de pagina's cq. de foto's steeds maar half laden? Maar dat terzijde....
Vuursteensponzen determineren is nóg lastiger dan "gewone" fossiele sponzen, omdat veel (of alles) van het skelet is vervaagd en vervangen.
Grappig is wel dat bij deze silexklompen bijna iedereen de orientatie lijkt kwijt te raken.
De foto's 1, 2, 6 en 7 moet je (volgens mij) dan ook eigenlijk omdraaien. De gaten die je bij de stenen op foto 1 en 6 ziet, markeren de uitlopers van het wortelstelsel. Dat is in de meeste gevallen veel uitgebreider dan de vaak slanke sponskelk.
Aan de determinatie van deze sponzen ben ik tot op nu nog niet aan te gekomen. Er is nog zoveel te doen.......
Groeten, Tom
[Bewerkt door Spongebob op 28-08-2011 om 20:10 NL]
Time fades away (Neil Young)
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo,leuke sponzen en je hoeft ze niet te preppen !!.Ik ga van morgen af drie dagen op en af naar CBN het is springtij en ik heb nog verlof.Ik ben ook van plan eens een 150 kg residu mee te nemen van hinder we zien wel ik hou jullie op de hoogte.Groetjes
strandjutters
Hi Tom,
Dank voor de uitleg. Als ik het goed begrijp zit er dus een klomp silex om de spons heen. De vuursteen laat aan de oppervlakte een gladde (gesleten) structuur zien. Prachtige vondst laat je trouwens zien. Maar hoe zit het met de oppervlakte van het object op foto 6 waar het wemelt van de poriën?
groetjes
Dank voor de uitleg. Als ik het goed begrijp zit er dus een klomp silex om de spons heen. De vuursteen laat aan de oppervlakte een gladde (gesleten) structuur zien. Prachtige vondst laat je trouwens zien. Maar hoe zit het met de oppervlakte van het object op foto 6 waar het wemelt van de poriën?
groetjes
- Spongebob
- Has thanked: 416 times
- Been thanked: 637 times
De "poriën" die jij bedoelt, vertegenwoordigen de oorspronkelijke, onregelmatige grens tussen silex en krijtgesteente. Heeft dus niets met de spons te maken. Dat de bol van mijn fossiel gladder is, komt door het afslijten in de strandwal (zoals jij al opperde).
Ik moet nog wel opmerken dat de spons van foto 4 en 5 waarschijnlijk een schotelvormige spons is geweest.
Trouwens, mooie foto's maak jij, zeg!
Ik heb altijd erg veel problemen met de geringe scherptediepte.
Groeten, Tom
Ik moet nog wel opmerken dat de spons van foto 4 en 5 waarschijnlijk een schotelvormige spons is geweest.
Trouwens, mooie foto's maak jij, zeg!
Ik heb altijd erg veel problemen met de geringe scherptediepte.
Groeten, Tom
Time fades away (Neil Young)
Hi Tom,
Begrijp het nu. Hartelijk dank,
Gambit.
Begrijp het nu. Hartelijk dank,
Gambit.