Het o zo mooie krijt....Vervolg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 06 sep 2011, 10:09

Supergraver schreef:

Mooi om van de zijlijn allemaal wijze praatjes aftesteken, maar dat de deskundigen terplekke tijdens het graven ipv met advies te komen slechts toekijken, wordt door jullie niet opgereageerd.
Klopt
En om nog even op "ouwerot" terug te komen. Mocht ik een komplete fossiele haaienkaak met wervels tegenkomen, dan heb ik zeker wel de telefoonnummers van Brabantse Bendeleden oa Rene en Franky, mensen waar ik meer vertrouwen in heb dan een groot aantal andere "deskundigen".

Euh, Martijn. Heb een nieuw GSM nummer. Zal het van de week even doorsturen ;) :)

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 06 sep 2011, 10:14

Frederik schreef: Aan de andere kant: er lopen hier genoeg mensen rond op het forum die al vondsten hebben afgestaan en zelfs hun naam hebben geleend aan nieuwe soorten ;)
Een "wild" idee: mss zou er een rubriek moeten komen met verwijzing en plaatjes van afgestane vondsten (aan musea en wetenschap), zodat dit wellicht ook anderen stimuleert en om het besef van het "algemeen belang" van de wetenschap te vergroten.

Note: verder vind ik het wel duidelijk dat Arno zeker zijn best heeft gedaan en blijkt dat hij juist uit de wetenschappelijke hoek niet veel ondersteuning heeft gehad (eerder kritiek). Ik vind dit erg herkenbaar ;)

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-09-2011 om 09:17 NL]

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 06 sep 2011, 10:41

Gerrit-Jan schreef:
Note: verder vind ik het wel duidelijk dat Arno zeker zijn best heeft gedaan en blijkt dat hij juist uit de wetenschappelijke hoek niet veel ondersteuning heeft gehad (eerder kritiek). Ik vind dit erg herkenbaar ;)
Moeten de "experts" ook maar eens opstaan en op gematigde toon hun standpunt weergeven. Ouwe rot doet dit m.i goed hier alhoewel het jammer is dat het topic hiermee een andere wending kreeg. Zoals Dries al zegt gaan de vuurpijlen dan meestal heen en weer en is de persoon die ervan langs krijgt meestal diegene die zichzelf moet verdedigen (met welke reden??).

Hoop dat mijn idee navolging krijgt want ik krijg ook een punthoofd van mensen die alleenmaar sneren en met de vinger wijzen. Laat de critici met voorstellen komen die de site en het besef op dit punt verbeterd en niet alleen keer op keer roepen. Ik moet daarbij denken aan "de beste stuurlui staan aan wal".

Sorry dat ik er nu over doorzaag maar ook bij gaan soms de haren overend staan (gelukkig al minder) als er weer iemand (terrecht overigens) opstaat om op een niet zeer subtiele of ondiplomatieke wijze iemand tot orde te roepen (onterrecht). Gelukkig verklaart Ouwe rot zich nog wat hetgeen ook weer inzichtelijk maakt. Ik vind echter dat Arno zich niet hoeft te verklaren. Dan moet er maar een richtlijn geplaatst worden hoe te handelen bij byzondere vondsten (mss een leuke voor een Poll??, kan interessant worden :) )

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-09-2011 om 09:50 NL]

mineraal0
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door mineraal0 » 06 sep 2011, 11:59

Frederik schreef:
Supergraver schreef:
Wat zou jij doen Frederik? Zou je het liever laten liggen en HOPEN dat er een deskundige is die het gat verder graaft voor de boel verwdijnt?
Nee, natuurlijk niet. Ik zeg net expliciet dat ik niet kan en wil oordelen of Arno 'het juiste' heeft gedaan. Ik zet 'het juiste' opnieuw tussen aanhalingstekens omdat het nog wel de vraag is wat 'het juiste' is.

Als je Arno zijn verhaal leest kan je toch moeilijk verwachten dat hij nog iets anders deed? Hij heeft zelfs blufpoker gespeeld tegenover de uitbaters, het musea kwam kijken, ze keken, deden zelf niets. Ik zou ook zeggen "tant pis".
Maar ik denk dat we niet de schuldige in dit verhaal moeten zoeken, maar toekomstdenkend moeten zijn.

Wat is dan wel het "juiste"? In dit verhaal kan je de schuld echt niet in Arno zijn schoenen schuiven. Het is makkelijk te zeggen dat je musea moet waarschuwen bij belangrijke vondsten, maar als ze op deze manier omgaan met zulke vondsten? Ook niet echt een bemoediging voor de meeste verzamelaars. Bovendien wringt ook het idee dat sommige afgestane vondsten gewoon in een kastje van het archief worden geplaatst. Dit gebeurd ook niet altijd, maar het zou jouw vondst maar eens moeten zijn. Prettig is anders geloof ik. Help je de wetenschap daarmee echt vooruit? Is het trouwens nodig om alles bij te houden in het museum zelf? Kan het fossiel na uitgebreid onderzoek niet terugbezorgd worden als het toch niet uitgestald wordt? Bij de dood van de verzamelaar kan er nog altijd een akkoord geregeld worden.

Je kan op het forum het beleid hierover inderdaad aanpassen, maar het ligt ook grotendeels in de handen van de musea volgens mij. De schuld is zeker niet altijd in de schoenen van de hobbyist te plaatsen.

Ik kan alleen maar respect hebben voor het doorzettingsvermogen van Arno.

Groetjes,

Gunther

[Bewerkt door mineraal0 op 06-09-2011 om 11:04 NL]

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 sep 2011, 12:25

Nogmaals, en als het nodig is zal ik het tot in den treure herhalen: ik was er niet bij, ik weet het niet, ik ga er dus ook geen oordeel over vormen. Er zijn zoveel versies of interpretaties van een verhaal als er betrokkenen zijn.

@ Gerrit-Jan: een interessante suggestie.
Bovendien wringt ook het idee dat sommige afgestane vondsten gewoon in een kastje van het archief worden geplaatst. Dit gebeurd ook niet altijd, maar het zou jouw vondst maar eens moeten zijn. Prettig is anders geloof ik. Help je de wetenschap daarmee echt vooruit? Is het trouwens nodig om alles bij te houden in het museum zelf? Kan het fossiel na uitgebreid onderzoek niet terugbezorgd worden als het toch niet uitgestald wordt? Bij de dood van de verzamelaar kan er nog altijd een akkoord geregeld worden.
Dit hoor ik zo vaak. Er is nochtans een zeer goede reden om het te doen zoals het gedaan wordt.
Een fossiel dat beschreven wordt, wordt steeds in een wetenschappelijke collectie opgenomen. Dit is belangrijk omdat het beschikbaar moet kunnen zijn voor verdere studie en vergelijking, nu en in de toekomst. Het is niet haalbaar om gehele wetenschappelijke collecties tentoon te stellen. Die vraag of eis is gewoon niet redelijk.
Een wetenschappelijke beschrijving staat dus steeds gelijk met het afstaan van de vondst, die dan ook vrijwel nooit tentoongesteld zal worden. Live with it.
En ja, het vraagt een zekere maturiteit in wat je doet en een betrokkenheid bij het wetenschappelijk aspect om iets te kunnen afstaan, da's niet leuk.

Ik heb me ook jaren de pleuris gezocht achter belgische trilobieten om uiteindelijk mijn mooiste vondst weg te geven. :D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 06 sep 2011, 13:08

Mooi man, de wetenschap, een zeer fraaie noemer.
Meneer Wetenschap komt met zijn fraaie geologenhamertje eens eventjes een kijkje nemen, waar de amateurtjes zich toch allemaal voor in het zweet werken.
Nou zeg het amateurtje heeft iets aparts gevonden, ik zal hem even mededelen dat we wel van hem verwachten dat hij het netjes bij ons afgeeft.
Nu maar weer snel terug naar het lab om te kijken hoe het met m'n monstertjes staat die ik van het door amateur B gevonden fossiel heb af kunnen schrapen.

Punt is dat de amateurs hun hobby uitoefenen, graven zweten naast hun normale leven en de onderzoekers alles maar op een dienblaadje aangereikt willen krijgen. Zich niet met het veldwerk wille bemoeien, maar wel graag een woordje kwijt willen dat het niet op de juiste manier is gegaan.

Verder hoop ik dat ik nooit een wetenschappelijk interessante vondst zal doen, zodat ik nooit voor het dilema hoef te staan om het aftegeven of zelf te houden.

Laat "de wetenschap" eerst maar eens zelf de armen uit de mouwen steken om te zorgen dat er bij dit soort vondsten duidelijke richtlijnen, telefoonnummers en ook een team klaar staat om per direct uitterukken om de boel netjes over te nemen en samen met de amateur het fossiel op de gewenste manier uit tegraven.

@Frederik, het zijlijn verhaal had net even niet op jou betrekking ;)

Mvg

Martijn

Ouwerot
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Ouwerot » 06 sep 2011, 13:16

Supergraver schreef:
Mooi man, de wetenschap, een zeer fraaie noemer.
Meneer Wetenschap komt met zijn fraaie geologenhamertje eens eventjes een kijkje nemen, waar de amateurtjes zich toch allemaal voor in het zweet werken.
Nou zeg het amateurtje heeft iets aparts gevonden, ik zal hem even mededelen dat we wel van hem verwachten dat hij het netjes bij ons afgeeft.
Nu maar weer snel terug naar het lab om te kijken hoe het met m'n monstertjes staat die ik van het door amateur B gevonden fossiel heb af kunnen schrapen.

Punt is dat de amateurs hun hobby uitoefenen, graven zweten naast hun normale leven en de onderzoekers alles maar op een dienblaadje aangereikt willen krijgen. Zich niet met het veldwerk wille bemoeien, maar wel graag een woordje kwijt willen dat het niet op de juiste manier is gegaan.

Verder hoop ik dat ik nooit een wetenschappelijk interessante vondst zal doen, zodat ik nooit voor het dilema hoef te staan om het aftegeven of zelf te houden.

Laat "de wetenschap" eerst maar eens zelf de armen uit de mouwen steken om te zorgen dat er bij dit soort vondsten duidelijke richtlijnen, telefoonnummers en ook een team klaar staat om per direct uitterukken om de boel netjes over te nemen en samen met de amateur het fossiel op de gewenste manier uit tegraven.

@Frederik, het zijlijn verhaal had net even niet op jou betrekking ;)

Mvg

Martijn
Dag meneerke amateur,
Wat was je kennis van je hobby zonder "wetenschappers"? Nihil!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 06 sep 2011, 13:31

Martijn, je schept een karikatuur die niet overeenstemt met de werkelijkheid. Ja, er worden wel eens fouten gemaakt en er zijn meer misverstanden dan gezond is.

Maar de peer-reviewed wetenschappelijke informatie die tot je beschikking staat zijn ook het resultaat van zweten en zwoegen.
Soms online èn gratis! Een voorbeeldje: http://popups.ulg.ac.be/Geol

O ja, en dat team dat klaar moet staan als iemand een goede vondst doet, ga jij dat betalen? ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 06 sep 2011, 13:41

Dag meneerke amateur,

Nou ik hoop dat je snel die status haalt!

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door phil » 06 sep 2011, 14:03

sharkteethrene schreef:
Dag meneerke amateur,

Nou ik hoop dat je snel die status haalt!
nog 45 in 7 maand dacht ik; dat zullen we wel overleven :D

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gesloten