Het o zo mooie krijt....Vervolg

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
nestor
Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door nestor » 07 sep 2011, 18:06

Waar het Krijt al niet toe leidt.
De zoveelste botsing op het forum tussen wetenschappers en ouwe rotten die zich beroepen op langjarige ervaring enerzijds en
enthousiaste amateurs (met vaak minstens zoveel ervaring) anderzijds.
Telkens blijkt weer, dat men het in principe meestal eens is: met wat van wetenschappelijk belang is moet verantwoord worden omgegaan.
C'est le ton qui fait la musique. Niemand wenst op een arrogante manier te worden toegesproken. Er had beter eerst aan Arno nadere informatie kunnen worden gevraagd over de gang van zaken (men had dan meteen kunnen vernemen voor welk dilemma hij stond), alvorens te proberen hem een lesje te leren.
Een dergelijke benadering vergroot, zoals ook uit de discussie blijkt, alleen maar de kans dat belangrijke vondsten niet meer publiek worden gemaakt. En juist de paleontologie is een tak van wetenschap die in belangrijke mate kan profiteren (en profiteeert) van het veldwerk van bekwame en verantwoord werkende amateurs.

De senioribus nil nisi bene

mike
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door mike » 07 sep 2011, 18:13

stijnboy9 schreef:
bram schreef:
mineraal0 schreef:
Heb ook al verhalen gehoord van mensen die vakantiejob deden in musea (zowel Be als Nl) en zich vragen stelden bij het beleid binnen het musea (qua onderhouden collectie enzovoort).
Positieve verhalen zijn er ook: ik heb afgelopen zomer mij vrijwillig (gewoon omdat ik het leuk vond) bezig gehouden met het systematisch ordenen van de niet stratigrafisch verzamelde Pliocene mollusken uit Antwerpen in een groot museum. Daar wordt er heel voorzichtig met de stukken omgegaan, zelfs met doodsimpele Astartes! De kleinere stukken liggen ook allemaal netjes, soms per stuk, in een buisje en dat buisje ligt weer in een doosje, erg veilig opgeborgen dus.

[Bewerkt door Bram op 07-09-2011 om 08:07 NL]
Prachtig! Ik denk dat Gunther het vooral heeft op Brussel. Daar hoor ik vanalle dingen over. Hun collectie zou er vreselijk aan toe zijn. (Stukken van vb. Iguanodon's die in 200 jaar bijna onaangeraakt zijn...). Zelf heb ik vernomen dat er in Brussel op de voormalige Geologische dienst enkele professionelen waren die erg neerkeken op vrijwilligers die geen Paleontologie hadden gestudeerd maar hun hele leven er aan hebben gewijd (en het eigenlijk veel beter wisten). Het is zelf zo ver gekomen dat die dienst opgedoekt zou zijn en veel van het 100 percent correcte werk van de vrijwilligers zonder boe of ba we zou weggegooid zijn. Ook zouden sommige van die "proffesionelen" geprobeerd hebben er voor te zorgen dat "de amateur wetenschapper" niet meer in situ zou mogen werken. Deze man is hier echt teleurgesteld in. Nu werkt hij als vrijwilliger samen met Naturalis in Leiden. Een fantastische samenwerking, waar hij wel echt heel hard geaprecieerd wordt. Brussel en Leiden zijn dus echt wel iets anders...

[Bewerkt door Stijnboy9 op 07-09-2011 om 17:01 NL]
geologische dienst opgedoekt ??
http://www.natuurwetenschappen.be/insti ... =belgische geologische dienst
(ge-update op 6 sept 11, gisteren dus)

[Bewerkt door mike op 07-09-2011 om 17:15 NL]

grtn,mike

Supergraver

Bericht door Supergraver » 07 sep 2011, 18:19

Nou dan maar zo, dat "quoten" is mij een beetje te "wetenschappelijk", ben tenslotte ook maar een amateur.

Ik kan de mail niet meer vinden over onze fijne vriend in Hoev. Heb ik zeker verwijderd. Hoe dan ook, laat maar waaien. Wat is done, is done.

Ik neem het eigenlijk niet ZO persoonlijk op. Ik doe toch waar ik zelf zin in heb en en houd me verder (bijna ;) ) altijd aan de regels. M'n hartslag is normaal en ik sta zeker niet in de boxhouding. Ik vind het gewoon verschrikkelijk lullig voor Arno. En ook al zeg jij dat je niemand veroordeeld of iets verwijt, toch neigt de weegschaal mi naar de verkeerde kant.

Mvg

Martijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Frederik » 07 sep 2011, 18:21

stijnboy9 schreef:
Prachtig! Ik denk dat Gunther het vooral heeft op Brussel. Daar hoor ik vanalle dingen over. Hun collectie zou er vreselijk aan toe zijn. (Stukken van vb. Iguanodon's die in 200 jaar bijna onaangeraakt zijn...). Zelf heb ik vernomen dat er in Brussel op de voormalige Geologische dienst enkele professionelen waren die erg neerkeken op vrijwilligers die geen Paleontologie hadden gestudeerd maar hun hele leven er aan hebben gewijd (en het eigenlijk veel beter wisten). Het is zelf zo ver gekomen dat die dienst opgedoekt zou zijn en veel van het 100 percent correcte werk van de vrijwilligers zonder boe of ba we zou weggegooid zijn. Ook zouden sommige van die "proffesionelen" geprobeerd hebben er voor te zorgen dat "de amateur wetenschapper" niet meer in situ zou mogen werken. Deze man is hier echt teleurgesteld in. Nu werkt hij als vrijwilliger samen met Naturalis in Leiden. Een fantastische samenwerking, waar hij wel echt heel hard geaprecieerd wordt. Brussel en Leiden zijn dus echt wel iets anders...
Opnieuw een negatief verhaal 'van horen zeggen' als reactie op een positief verhaal uit eerste hand.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

nestor

Bericht door nestor » 07 sep 2011, 18:31

In elk geval hebben ze een mooie site :)(en blijkbaar een gigantische collectie invertebrae)

De senioribus nil nisi bene

phil
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Antw: Antw: Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door phil » 07 sep 2011, 18:33

Frederik schreef:

bedoel maar: kapotte holotypes publiceren
ik vroeg me gewoon af vb. in 'fossils of the gault clay' bls.180 fig.1 staat een fragment van Dipoloceras doris, holotype. Kan op een wetenschappelijk verantwoorde manier op basis van zo'n stukje een soort beschreven worden? Ik zie nu dat het door Spath beschreven is en die heeft wel de naam veel soorten te creëren. Het stukje wordt niettemin gebruikt in een toch ernstige publicatie. Ik verwacht toch dat meer nodig is om te kunnen besluiten dat het om een nieuwe soort gaat. Ik ben nu zelf dergelijke brokjes aan het bijhouden van alles wat iets afwijkt van het door mij gekende en dit per laag.
groetjes

Edit door Frederik: quote tag toegevoegd.

[Bewerkt door Frederik op 07-09-2011 om 19:00 NL]

philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 07 sep 2011, 18:45

Na al die frustraties denk ik er nog altijd het mijne van, ik zou ook zo'n pracht ontdekking willen doen.

Theo

Arno

Bericht door Arno » 07 sep 2011, 18:49

Afbeelding

OUWE ROT ...
Ouwerot schreef:
Beste Arno,
Ik heb een leesbril en wat lees ik twee jaar geleden ...dat er twee heren uit Brussel waren gekomen...Indien u wenst smurf ik die link nog eens op. Nu blijkt dat jij niet gebeld hebt maar iemand anders. Dat er één iemand gekomen is die zich niet voorgesteld heeft...Voor de moeilijke lezers zal ik dan de vraag ook maar stellen:" Hoe weet je dan dat hij van 'Brussel' was"?
Twwe man ? zou kunnen is lang geleden en ondertussen heb ik niet stilgezeten maar wekelijks 2-3 keer na mijn nachtwerk uren achtereen gezocht in de groeve ..
Maar zelf gebeld? Never ..Zou niet weten waarvoor ? Toch niet voor die enkele losse wervels die we op die zaterdag hadden gevonden ? De grote vondst moest nog gedaan worden ..

Knoop het nogmaals goed tussen je oren. Er is gebeld door een medewerker, waarvan we wisten dat bij en vondst zei contact zouden opnemen met Brussel .Dus ga ik er vanuit dat het ook iemand is geweest van Brussel?
Hoe kan deze anders weten dat er sprake zou zijn van een Mosasaurus vondst ?

Dat komt omdat ik een fake verhaaltje heb afgestoken dat deze er zou kunnen liggen gezien de eerste wervel vondsten ..

Verder ben ik blij dat ze mij kennen ..Ik verstop me niet achter een denkbeeldig beeldscherm . En spui hier maar kritiek rond .

Ben je mans genoeg ? laat je ware ik zien ..

Daar bij komende heb je mijn laatse vraag niet beantwoordt?

Kom op Profesionals cq schaduw lezers , geef jullie naam , telefoonnummer etc etc door .Zodat wij jullie ten alle tijden kunnen bereiken indien wij het nodig achten ..

Kom op wie heeft het lef , en wil de de amateur zoeker bijstaan ?

Daarbij komende is het beleid in de groeve zo , noem nu een voorbeeld.
Zie foto ben hier bezig met een mooie laag vrij te maken in de Romontsbos -laag..De dag erna hadden ze het gelijk weer dichtgeschoven.
Dit is het beleid van de uitbaters van de groeve , en daar zal een Profesional ook weinig invloed op hebben .Ook met zijn vele privellege,s die hij heeft ..

gr arno

Edit door Frederik: ... quote tags toegevoegd...

[Bewerkt door Frederik op 07-09-2011 om 18:53 NL]

fossiel-hunter Arno

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Het o zo mooie krijt....Vervolg

Bericht door Gerrit-Jan » 07 sep 2011, 20:01

Lugo schreef:
Misschien missen de beroeps-paleontologen, die dit forum bezoeken,( waarop eerder al gealludeerd door Frederik),een kans om de amateur-paleontologen van dit forum tot dit inzicht te brengen in een positieve sfeer van samenwerking, communicatie en kennisoverdracht.
Aan kennisoverdracht schort het vaak niet (althans eerder). Een kans om amateur paleontologen tot inzicht te brengen, tja daar moet dan eerst de wil tot samenwerking zijn en de communicatieve vaardigheden bijgespijkert worden. Doe mij dan toch maar liever "gepassioneerde denkende zoekers die een steentje trachten bij te dragen aan de wetenschap, die het niet te beroerd vinden om anderen te helpen bij het bergen van hun vondsten, die vrijwillig en enkel gedreven door hun passie honderden uren preparatiewerk verrichten aan vondsten van collega zoekers of musea"…, wie dat dan ook mogen zijn ;) (heb er wel een idee van).
Ik heb het dus ook niet over de enigzins toegankelijke en welwillende beroepspaleontoloog maar diegenen die zich wetenschapper noemen en absoluut ongenegen blijken te zijn om ook maar een hand te rijken aan "de veenmollen" die bergen werk verzetten (en dat zijn heus geen hersenloze nozems die alleen van brood stront kunnen maken).

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten