Fossielenbeurs Millau 2011
- Everhardus
Fossielenbeurs Millau 2011
Hallo allen,
Net als vorig jaar ben ik ook deze rit weer naar de Aveyron getrokken met de zomervakantie. Vorig jaar heb ik al heel goed gevonden, deze rit was het nog beter. Maar daarover in een later bericht meer..........
De aftrap begon gelijk al met de fosielenbeurs in Millau. Ik hoopte op de beurs 2 delen te kunnen bemachtigen van een serie van 3 over de lokale ammonieten die helaas niet meer voorradig is. Met succes want ik heb deel een kunnen scoren voor het luttele bedrag van 3 euro. Nu nog deel 2 en de handel is compleet, aan deel 3 kon ik via internet al komen.
Ook ben ik op de beurs tegen een of ander middeltje aangelopen tegen pyrietrot wat ik nog niet kende en door de lokalen werd gebruikt, ook daarover later meer......
De beurs in Millau is onderverdeeld in een ruil-gedeelte en een gedeelte waar handelaren staan. De beurs is werkelijk groots en de uitgestalde fossielen zijn van om te watertanden. Alles wat je maar kunt bedenken is er, tot en met uitgezaagde stukken steen met dino-voetstappen....
Ik heb me voornamelijk opgehouden op het ruil gedeelte, wat me gelijk een contact met een Franse fossielenjager opleverde die achteraf, zo bleek, op dezelfde camping verbleef als waar wij zaten.
Nu ben ik niet zo van het kopen en ruilen maar als je daar zo'n halve dag rondloopt word het principiele vlees toch zwak. Een Franse verzamelaar bood wel heel erg mooie ammonieten ter "ruil" aan en op mijn vraag of ze wellicht ook te koop waren werd instemmend geknikt. De vraagprijs was belachelijk laag, al heb ik geen verstand van prijzen, en discreet heb ik de ammonieten op de laatste 2 foto's gekocht. De eerste een Harpoceras falciferum, de laate foto een Denkcmannia, beiden uit Airvault. De groeve van Airvault had ik graag deze vakantie willen bezoeken maar kreeg te weinig info los om de omweg te willen maken. Achteraf waarschijnlijk geen slechte beslissing, volgens de verkoper die er al 30 jaar zocht was het inmiddels erg moeilijk geworden toestemming te krijgen.
Foto 5 en 6 tonen de lokale pyriet ammonieten maar dan van het formaat waarvoor je toch flink moet gaan graven. De meeste pyrietammomieten die je als losse vondsten in de Aveyron kunt vinden zijn toch een berg kleiner dan deze toppers...
Op foto 6 zie je een drietal Lytoceraten waarvan de linker een bonk pyriet is van zo'n 25 cm, schandalig gewoon, zo mooi liggen ze in het lokale museum niet eens.
Mijn vondsten komen later nog wel eens, heb nog een berg prep-werk te doen.....
gr,Marcel
Antw: Fossielenbeurs Millau 2011
Mooi Marcel, ben niet zo van de ammonieten zoals je weet maar je aankopen zien er heel goed uit. Ben heel benieuwd naar die nog betere vondsten van jou want ik weet me te herinneren dat je vorig jaar geweldig gevonden had.
Grrr Edo
Grrr Edo
mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk
Klukkluk
Antw: Antw: Fossielenbeurs Millau 2011
Zeer mooie exemplaren.

Alles is beter dan haaientandenflash schreef:
ben niet zo van de ammonieten

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
- Everhardus
Hoi Edo,
Een voorkeur voor ammonieten kan ik moeilijk ontkennen maar zoals je weet snoep ik toch ook graag wat haaientanden mee op z'n tijd.........
Je kunt mijn vondsten van vorig jaar moeilijk vergelijken met deze Airtvault ammonieten vanwege het verschil in conservatie en ook formaat. Dit jaar heb ik edoch wel een ammoniet gevonden die als de preparatie wil meezitten heel aardig kan uitpakken. Het is echter nu nog wat lastig hier al iets zinnigs over te zeggen. Ik heb eerst een puist matrix te verwijderen eer ik aan de daadwerkelijke preparatie kan beginnen.
gr,Marcel
[Bewerkt door Everhardus op 16-08-2011 om 01:33 NL]
Een voorkeur voor ammonieten kan ik moeilijk ontkennen maar zoals je weet snoep ik toch ook graag wat haaientanden mee op z'n tijd.........
Je kunt mijn vondsten van vorig jaar moeilijk vergelijken met deze Airtvault ammonieten vanwege het verschil in conservatie en ook formaat. Dit jaar heb ik edoch wel een ammoniet gevonden die als de preparatie wil meezitten heel aardig kan uitpakken. Het is echter nu nog wat lastig hier al iets zinnigs over te zeggen. Ik heb eerst een puist matrix te verwijderen eer ik aan de daadwerkelijke preparatie kan beginnen.
gr,Marcel
[Bewerkt door Everhardus op 16-08-2011 om 01:33 NL]
Hoi Marcel, misschien leuk om een fotootje van de Lyto`s in progress te plaatsen?
Verder heb ik je getracht te mailen vanuit Frankrijk, maar dat wil om een of andere reden niet lukken.
Je kunt mij wellicht een mailtje sturen, dan heb ik het correcte adres, oke?
groeten, Bert
Verder heb ik je getracht te mailen vanuit Frankrijk, maar dat wil om een of andere reden niet lukken.
Je kunt mij wellicht een mailtje sturen, dan heb ik het correcte adres, oke?
groeten, Bert
Elbert
- Everhardus
Hoi,
Ik zal je een email sturen en tevens een sms, werkt het een niet kun je altijd het ander nog proberen. Wat de Lyto's betreft, dat zal effe moeten wachten. De vakantie zit er nu echt op en ben met een verbouwinkje bezig dus al het prep-werk ligt op z'n gat.
Gr,Marcel
Ik zal je een email sturen en tevens een sms, werkt het een niet kun je altijd het ander nog proberen. Wat de Lyto's betreft, dat zal effe moeten wachten. De vakantie zit er nu echt op en ben met een verbouwinkje bezig dus al het prep-werk ligt op z'n gat.
Gr,Marcel