schelpjes roest bruin
-
Antw: Antw: schelpjes roest bruin
Everhardus schreef:
Sorry, dacht dat je op de hoogte was, zie link :
http://www.bodemschat.nl/
ik heb effe voor je gekeken, spul waar ik goede resulataten mee bereik is Silicium Carbide K-1000 slijppoeder. Ik denk dat dit normaal gebruikt word met straalapparatuur maar wat van dat spul op een oude tandenborstel werkt ook niet onaardig. Beter is het een dremel te gebruiken met polijst-gevalletje (weet effe de naam niet).
Nog beter is stralen, maar die apparatuur heb ik helaas nog niet..........
Marcel
[Bewerkt door Everhardus op 10-09-2011 om 10:50 NL]
Ik ga het bestellen en proberen, hartstikke bedankt.
Groetjes, Ruud
Antw: schelpjes roest bruin
Hoi Rob/Ruud, ik zou zeggen: kom even langs,laat ik het even zien; ik woon ook in soepdurp, maar ben momenteel in zuid Frankrijk.
Aandachtpunten met dit materiaal zijn; het is ws. geen pyriet maar markasiet en de vervalproducten van zowel pyriet als markasiet bestaan ws. uit melanteriet en da`s knap giftig!
Dus als je kunt zien dat het materiaal "bloeit" dwz. als het eruit ziet alsof het beschimmeld is, dan is het bedekt met melanteriet en daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn...
Die stukken kun je nog het best met grof/scherp zand wassen en dan het afvalzand maar even niet voor de tuin gebruiken...
Daarna kun je ze wel weer enigzins veilig bewerken.
Zie ook op het engelse forum de berichten over "cutting pyrite nodules"
Nu zien die bonkjes op de foto eruit alsof ze al even gelegen hebben, daar op het strand, en dan is het materiaal omgezet in limoniet en de kleur die je dan ziet is ook de kleur die bij dat materiaal hoort, da`s redelijk stabiel spul; behandelen als pyriet/markasiet en verder niks aan doen, want dan maak je het stuk...
Oke?
Succes!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 11-09-2011 om 18:27 NL]
[Bewerkt door Elbert op 12-09-2011 om 18:14 NL]
Aandachtpunten met dit materiaal zijn; het is ws. geen pyriet maar markasiet en de vervalproducten van zowel pyriet als markasiet bestaan ws. uit melanteriet en da`s knap giftig!
Dus als je kunt zien dat het materiaal "bloeit" dwz. als het eruit ziet alsof het beschimmeld is, dan is het bedekt met melanteriet en daar kun je niet voorzichtig genoeg mee zijn...
Die stukken kun je nog het best met grof/scherp zand wassen en dan het afvalzand maar even niet voor de tuin gebruiken...
Daarna kun je ze wel weer enigzins veilig bewerken.
Zie ook op het engelse forum de berichten over "cutting pyrite nodules"
Nu zien die bonkjes op de foto eruit alsof ze al even gelegen hebben, daar op het strand, en dan is het materiaal omgezet in limoniet en de kleur die je dan ziet is ook de kleur die bij dat materiaal hoort, da`s redelijk stabiel spul; behandelen als pyriet/markasiet en verder niks aan doen, want dan maak je het stuk...
Oke?
Succes!
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 11-09-2011 om 18:27 NL]
[Bewerkt door Elbert op 12-09-2011 om 18:14 NL]
Elbert