vondst Vend
vondst Vendée
Ik heb deze vijf schelpen/fossielen gevonden in Talmont-St-hilaire en Les Sables d'Olonnes afgelopen augustus.
Het schijnen mijn stukjes van een bivalve maar ik kan het helemaal niet thuis brengen.
Zeker aangezien de "stukjes" allevijf gelijkend zijn.
Het gaat om stukjes van +/- 3 cm met een driehoekige indeuking. In de indeuking zijn gekromde groefjes te zien. In sommigen zit zelfs een tweede minder diepe indeuking zonder groefjes.
één van hun heeft ook een tandje aan de zijkant.
Bij één van deze vijf is een beginnende onderkant van een schelp te zien, dit stukje is nog duidelijk een schelp en nog geen fossiel. De schelp lijkt op een 'nonnetje' zoals we hier vaak aan de Belgische kust vinden alleen heeft dat niet zulk een vreemde onderkant.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee want zelf vind ik het een leuke vondst.
groetjes, Jente.
[Bewerkt door jentevdw op 20-09-2011 om 12:51 NL]
Alive, aware, in awe before the grandeur of it all
Our floating pale blue ark, of endless forms most beautiful
Antw: vondst Vendée
Foto's recht van boven en van onder zouden een goede aanvulling zijn. Op basis van je beschrijving denk ik aan otolieten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Otoliet Die heb je in alle vormen en maten.
Antw: Antw: vondst Vendée
zal zo snel mogelijk andere foto's maken, maar een otoliet is het volgens mij niet. Het lijkt mij eerder de 'sluiting' van een schelp. Bij de oranje (tweede foto) is duidelijk een stukje schelp te zien...bram schreef:
Foto's recht van boven en van onder zouden een goede aanvulling zijn. Op basis van je beschrijving denk ik aan otolieten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Otoliet Die heb je in alle vormen en maten.
hier nog wat foto's, hopelijk helpen ze bij het determineren...
Ik denk dat het restanten zijn van recente schelpen.Les Sables is zelfs arm aan schelpen.op een klein stukje strand achter de camping Les Dunes buiten La Shaume heb je een strandje waar trivia's te vinden zijn.Bij laag water vind je heremietjes met allerhand schelpjes.De branding breekt de schelpen zo vlug af dat je na een paar maanden nog enkel de zwaarste en dikste stukken van de schelp vind en dat is het slot.
Voorbij de ruine van Talmont-st-Hilaire is een grote groeve(was)Tussen Jard-s-mer en La Trence-sur-mer vind je amonieten op het strand.
In Les Sables is wel een zeer mooi schelpen museum en naar Talmont toe,bij Bourgenai is een zeer mooi zee aquarium(la 7éme continent)
Voorbij de ruine van Talmont-st-Hilaire is een grote groeve(was)Tussen Jard-s-mer en La Trence-sur-mer vind je amonieten op het strand.
In Les Sables is wel een zeer mooi schelpen museum en naar Talmont toe,bij Bourgenai is een zeer mooi zee aquarium(la 7éme continent)
Theo
goh, wat je daar zegt kan ik niet helemaal beamen. Er was een klein stukje zandstrand tussen een paar rotsen waar dat ik toch wel gigantisch veel schelpen gevonden heb, onderandere ook deze stukjes. trivia's met hopen! Ik heb daar ook een drietal fossiele en vervormde pecten gevonden, een hele hoop purperslakken,... eigenlijk alles wat je aan de kusten van Vendée vindt. Dat het een stukje van een schelp is, dat dacht ik ook al, alleen heb ik geen schelpen gezien daar die ook maar een beetje op deze lijken, daarmee dat het mij voor een raadsel stelt. Er zijn er toch twee van deze vijf die volledig gefossileerd zijn.Theo schreef:
Ik denk dat het restanten zijn van recente schelpen.Les Sables is zelfs arm aan schelpen.op een klein stukje strand achter de camping Les Dunes buiten La Shaume heb je een strandje waar trivia's te vinden zijn.Bij laag water vind je heremietjes met allerhand schelpjes.De branding breekt de schelpen zo vlug af dat je na een paar maanden nog enkel de zwaarste en dikste stukken van de schelp vind en dat is het slot.
het aquarium was een vrij grote teleurstelling eigenlijk, maar het museum is inderdaad prachtig.Theo schreef:
De nieuwe foto's zijn een stuk duidelijker: het zijn slotfragmentjes van bivalven (schelpen), sommigen behoorlijk afgesleten, de andere niet. Ik zie er niet direct fossielen in.
Allesinds al bedankt voor deze informatie... Heb zelf al wat in een (onvolledige) schelpenencyclopedie gekeken maar heb geen enkele bivalve gezien met zulk een slotje...bram schreef:
De nieuwe foto's zijn een stuk duidelijker: het zijn slotfragmentjes van bivalven (schelpen), sommigen behoorlijk afgesleten, de andere niet. Ik zie er niet direct fossielen in.
Het is wat laat op de avond voor een doordeweekse dag, maar ik zie slotfragmenten van Spisula's. Lijkt mij ook recent.
[Bewerkt door Colin op 20-09-2011 om 23:43 NL]
[Bewerkt door Colin op 20-09-2011 om 23:43 NL]
'Just Pick It!'