Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
apateon
Antw: Antw: Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door apateon » 30 aug 2011, 13:22

Hoi Gambit,
alweer bedankt voor je info. Ik kan me haast niet voorstellen dat het om een Millerosteus Minor gaat, ik heb er daar verschillende van en die hebben echt een heel ander formaat. Het is namelijk inderdaad een euro die je ziet liggen op de foto.
Ik heb zitten puzzelen of het niet een Homostius Milleri kan zijn. Kijk eens hier als je wil:
http://www.landforms.eu/orkney/Fossils/ ... illeri.htm
Het interne schild vertoont veel overeenkomst met mijn fossiel, en ook de Bothriolepis-achtige bultjes op het externe gedeelte komen erg overeen. Maar goed, dat heeft een Dickosteus ook.
Boeiend dat je er zoveel vanaf weet, verzamel je zelf ook?

Gambit
Antw: Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door Gambit » 01 sep 2011, 16:54

Hi,
Determineren vanaf één foto kan tot foute interpretaties leiden. Maar, als je een reconstructie hebt van de in Achanarras veel voorkomende Cocosteus cuspidatus en het plaatje laat het dier van opzij zien dan kun je vergelijken en zie je rechts boven op jouw foto de schildvormige median dorsal en iets daarvoor richting snuit een veel kleinere driehoekige plaat: de nuchal of nekplaat. Tijdens leven schanierden deze twee ten opzichte van elkaar. Er zat dan ook een ruimte tussen beide platen. Hierdoor kon de kop omhoog getrokken worden en daardoor de mondopening groter.
Ik heb een kopie gezien van die kop van Homosteus milleri, die in Edinburgh ligt. De md plaat is relatief klein en de nuchal is daarentegen heel groot. Dit itt Coccosteus, Dickosteus e.a.
Maar wie weet, heb je een nieuw beest te pakken? Een paar jaar geleden is er een Actinolepis in Achanarras door een liefhebber gevonden. De enige tot nu toe. Ook is er een nieuw kaakloos dier van die plek.
groetjes

mars33

Bericht door mars33 » 19 sep 2011, 17:51

Ah bonny Scotland. I Lived a great many years in Dundee.

Enige plek die ik daar heb bezocht was bij de River North Esk inlier in de Pentland Hills ten zuiden van Edinburgh waar ik een paar brachiopoden uit het Siluur heb gevonden. Verder werden aan de kust in Fife en Lothian ook redelijk wat brachiopoden, bivalven, orthocerassen en koraal uit het vroege Carboon gevonden. Verder helaas nooit geweest.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

apateon

Bericht door apateon » 19 sep 2011, 23:42

Toch zonde dat je nooit meer Noordelijk in de Highlands bent geweest, is geen echt fossielengebied maar wel uitzonderlijk mooi.
Ook Skye is mooi, en daar is wel van alles te vinden....

mars33

Bericht door mars33 » 21 sep 2011, 12:06

Ik bedoelde eigenlijk fossielen locaties. Ik ben uiteraard wel in de westerlijke Highlands en op Skye geweest. Ook omgeving Inverness, maar niet hoger. Maar eigenlijk is alles mooi in Schotland. Ook Ayrshire, Dumfries and Galloway, the Borders, Grampians, Cairngorms en zo kan ik nog wel even doorgaan. Blijft voor altijd bij me.

The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex

-David Bowie-

apateon

Bericht door apateon » 23 sep 2011, 13:28

Tsja, boven Inverness beginnen de fossielen eigenlijk pas echt interessant te worden. Een ticket met Ryanair van Weeze (bij Venlo) naar Edinburgh kost gelukkig haast niets.

apateon

Bericht door apateon » 24 sep 2011, 15:34

Heeft iemand nog ideeen?

Supergraver
Antw: Antw: Wie kent dit fossiel, een Placoderm uit Schotland waarschijnlijk

Bericht door Supergraver » 24 sep 2011, 15:43

apateon schreef:
Tsja, boven Inverness beginnen de fossielen eigenlijk pas echt interessant te worden. Een ticket met Ryanair van Weeze (bij Venlo) naar Edinburgh kost gelukkig haast niets.
Inverness, hmmm ben daar een aantal jaar geleden op bergtraining geweest, helaas geen tijd maar ook geen extra plaats in m'n rugzak voor fossielen :(

Gr

Martijn

Gambit

Bericht door Gambit » 26 sep 2011, 14:42

@ Apateon. 'Heeft iemand nog ideeen?' Wat betreft het getoonde stuk heb ik geen toevoegingen. Je zoudt in contact kunnen komen met Nigel Trewin, een Engelsman in Aberdeen. Achanarras en omstreken worden al jaren door hem bestudeerd.

'Een ticket met Ryanair van Weeze (bij Venlo) naar Edinburgh kost gelukkig haast niets'. Als je een auto hebt en je wilt zoeken, zoud ik de boot nemen, bijvoorbeeld: IJmuiden-Newcastle.

'Tsja, boven Inverness beginnen de fossielen eigenlijk pas echt interessant te worden.' Het is inderdaad nog steeds mogelijk om leuke spullen vrij te maken. Achanarras levert, bijvoorbeeld, na wat zoeken Palaeospondylus en Mesacanthus op, maar longvissen en plaodermen worden steeds schaarser.

@ Mars33. 'eigenlijk is alles mooi in Schotland'. Landschappelijk, yes, I'll give you that one. Maar wat dacht van die grote volkswijken in Glagow zoals Mary Hill en Drumchapel. Daar worden de Schotten koest gehouden met o.a. bru (bijstand), fitba, bookies en rocket fuel (sterke goedkope cider). Natuurlijk zijn er ook prachtwijken in Glasgow. Dan heb je, op het eerste gezicht, charmante stadjes tussen Glasgow en Edinburgh. Als voorbeeld noem ik Kilsyth. Ooit welvarend door steenkool. Mooi centrum, maar bepaalde stukken zijn zo armoedig. Hier is King A oppermachtig.
Omgeving is echter mooi en .... tjokvol carboonfossielen.
cheers

[Bewerkt door Gambit op 26-09-2011 om 13:44 NL]

[Bewerkt door Gambit op 26-09-2011 om 13:48 NL]

Gesloten