budget "macro" fotografie

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
ivok
budget "macro" fotografie

Bericht door ivok » 27 sep 2011, 17:05

Afbeelding

Afbeelding

Heel verhaal en site blijft hangen.... poep

dus korte samenvatting.

degene die een digitale spiegelreflex hebben, maar te weinig aan macrofotografie doen om een dure macro lens aan te schaffen.

check de mogelijkheid van tussenringen eens.
Zelf heb ik een canon
en daar zijn 2 offciele types tussenring te krijgen EF 12 II (75euro)en EF 25 II (150euro)
met deze kan je dichter op je object komen en autofocus werkt ook nog.

bovenstande foto's zijn genomen met een standaard 18-55 lens
foto 1 zonder tussenring
foto 2 met tussenring merkloos (10euro)

geen macrofotografie maar toch een wereld van verschil vind ik zelf
die merkloze ringen zijn dus echt heel goedkoop, maar hebben als nadeel dat het allemaal een beetje wankel is en je moet wat wrikken om hem erop te draaien.... (daar zijn spiegelreflexen net iets te duur voor vind ik zelf)
en je kan niet autofocussen.

Ik ben heel serieus aan het overwegen om die EF12 II te bestellen, ik kan met de standaard 18-55 lens dan grofweg tot 5cm van mijn object en ook inzoomen.
geen macrofotografie maar ruim genoeg om kleinere fossielen degelijk op de gevoelige plaat vast te leggen

oeps...

jordyvanderbeek
Contacteer:
Antw: budget

Bericht door jordyvanderbeek » 27 sep 2011, 19:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik zelf heb een Fujifilm FinePix S8100fd en ik zou hem iedereen aan willen raden. Ik vind het echt een top ding. Zo zit er een super macro stand op waarbij je (op een goede, mooie, zonnige dag) tot 1 cm foto's kan maken. En dat allemaal voor een prijsje van destijds 200 euro. Vind ik hem echt geweldig.

Als een voorbeelden van mijn macro fotografie (ook 1 van mijn hobby's) heb gefotografeerd.

Foto 1: Een kompaswal (beeld omvat een 4 cm)
Foto 2: Een mannetjes akkerhommel (diertje is ongeveer 2 cm)
Foto 3: Bergkristal (beeld omvat een 4 cm)

conclusie: niet perse duur spul voor mooie foto's

Gr, Jordy

Please take a look at my website: http://jordyvanderbeek.wordpress.com/ and follow me on twitter: https://twitter.com/Scaphopod_Jordy

ivok
Antw: budget "macro" fotografie

Bericht door ivok » 28 sep 2011, 12:12

heb zelf de voorloper van deze gehad en was er ook erg tevreden over...

Toch als ik nu mijn kit lenzen vergelijk met de super macrostand die ik op de finepix heb.
Ja met de finepix kan ik tot 1-2cm van het object, komt het op detail aan maak ik met mijn kitlenzen tegenwoordig betere foto's
een foto zoals die van je akkerhommel lukt ook wel behoorlijk aardig, of van 15cm afstand met de 18-55 of van 1 meter afstand met de lange lens. Ht nadeel is dat de foto's belachelijk groot zijn en dan te behoorlijk moet bijsnijden.... iets wat me op mijn werk niet lukt.
Ik zal de egel van bovenstaande foto eens bij proberen te snijden.

Finepix heeft wel een iets enthousiastere kleuren enhancer of hoe je het ook moet noemen. Kleuren zijn veel intenser met de finepix vind ikzelf
Ben je finepix gewent en stap je ooit over naar een spiegelreflex, dan denk je in eerste instantie dat je een miskoop hebt gedaan... veel fletsere foto's

ps hoe kanj ik een topic verplaatsen....
Ik dacht zet hem bij fossielen algemeen, daar fotografie vaak een onderdeeltje is van de hobby, al is het maar om een foto op het forum te zetten.
Ik verwacht echter dat de discussie wat meer om de apparatuur en techniek uit gaat draaien (helmaal als de experts zich ermee gaan bemoeien)en dus topic beter in het off topic gedeelte kan

oeps...

Gesloten