zoogdierwervel; eventuele determinatie
- Pachydiscus
- Been thanked: 11 times
zoogdierwervel; eventuele determinatie
Hallo forumleden,
Deze discussie had ik per ongeluk in de verkeerde rubriek staan (vindplaatsen). Daarom kreeg ik maar een reactie.Ik heb hem daarom in de juiste rubriek gezet.
Ik heb sinds twee jaar een wervel in de garage liggen, die ik gekregen heb van een oudere verzamelaar, en die heeft hem op zijn beurt van een nog oudere verzamelaar gekregen.
De herkomst zou volgens de gever de "maas" zijn. In onze regio bedoelt men met "maasvondsten" in de regel fossielen die in grind- en zandgroeves langs de maas gevonden zijn. Het is natuurlijk ook niet onmogelijk dat de vinder hem tussen de stenen langs de oever van de maas gevonden heeft. Ik weet wel dat de vinder een fervent bezoeker van de grindggroeven in Noord-Limburg was. De wervel is redelijk licht van kleur aan de buitenzijde; echter niet zo wit als recent materiaal uit bijv. een slagerij. Van binnen is hij veel donkerder en hij is ook zwaarder dan recent materiaal.
Ik ben absoluut geen kenner van dit soort materiaal, maar daar ik al twee jaar lang deze wervel tegenkwam in mijn garage werd ik toch nieuwsgierig of het misschien iets met oeros, steppewisent of wellicht iets anders te maken zou kunnen hebben. Of zou het middeleeuws slachtafval kunnen zijn??? Ik hoop dat de foto's redelijk voldoen om tot een(voorlopige) conclusie te komen. Ik persoonlijk vind het best wel een groot geval; ik hoop dat de maataanduiding middels de lineaal duidelijk is.
Alvast bij voorbaat mijn dank
Ger
Digger
Antw: zoogdierwervel; eventuele determinatie
Heeft heel veel weg van een wervel die ik onlangs heb gepost en die gedetermineerd is als rund/steppewisent.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=13876
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... icID=13876
The television man is crazy
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Saying we're juvenile delinquent wrecks
Oh man I need tv when I've got t. rex
-David Bowie-
Antw: zoogdierwervel; eventuele determinatie
Het is in ieder geval een nek wervel. Dat kan je zien aan de drie gaten.
Ik sluit mij aan bij dat het op rund lijkt. De twee gaten aan de zijkant zijn te klein voor neushoorn.
Ik sluit mij aan bij dat het op rund lijkt. De twee gaten aan de zijkant zijn te klein voor neushoorn.
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite