@ Alfer: mogelijke ID fossiel

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Carboon
Has thanked: 435 times
Been thanked: 525 times
@ Alfer: mogelijke ID fossiel

Bericht door Carboon » 06 okt 2011, 12:38

Afbeelding

Hoi Alfer,

Het is alweer eventjes geleden, maar eerder hebben we een discussie gehad over een fijn-gestructureerd, varenachtig fossiel wat je op de steenstort in Zuiderlijk Belgie had gevonden. Op de bovenstaande foto zie je een exemplaar van Senftenbergia plumosa in de paleobotanische collectie van de Universiteit Utrecht (dit stuk is te bezichtigen in het collecctie museum in het Aardwetenschappen gebouw). Nu vond ik de gelijkenis met jouw exemplaar treffend en omdat we eerder niet tot een zekere determinatie konden komen... Kwam hier vandaag achter, dus morgen neem ik mijn stukje van het fossiel mee naar de universiteit om direct te kunnen vergelijken (nu moet ik het met foto's van beide stukken doen, wat niet de beste manier is natuurlijk). Maar toch, misschien is Senftenbergia plumosa een optie? Deze soort kwam ook in het Westfaliaan voor, dus het zou ook de "Namuriaan/Westfaliaan problematiek" oplossen. Ben benieuwd naar jouw gedachten hierover.

Zo. En nu weer aan het werk.

Ciao!,

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Alfer
Contacteer:
Antw: @ Alfer: mogelijke ID fossiel

Bericht door Alfer » 12 okt 2011, 19:08

Hoi Tim,

Ben er even tussen uit geweest, nieuwe computer enzo.
Senftenbergia plumosa lijkt mij zeker een goede optie.
Westfaliaan was het meest waarschijnlijk, maar ik dacht eerst (samen met de Atlas de determination) aan Alethopteris intermedia uit het Namuriaan.

[Bewerkt door Alfer op 12-10-2011 om 23:46 NL]

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Gesloten