Wormen en kruipsporen
Wormen en kruipsporen

Op de terugreis uit de Eifel in maart van dit
jaar, zag ik onderweg E40/E25 in Belgie bij de aanleg
van een nieuwe autoweg en viaduct nogal wat stenen liggen op de hopen langs deze route.
Bij Herve zijn we de weg afgegaan.
Naast allelei hardgesteente zaten er in het zand een soort knollen die zeer die licht van gewicht zijn maar wel behoorlijk hard (wel echt gesteente dus.)
tot mijn verbazing zaten er prachtige kruipsporen of zelfs mogelijk wormen in,
daarnaast gelukkig ter determinatie bivalven
een oestertje en mij onbekende schelpen.
Ik dacht dat het eenvoudig was dit thuis uit te zoeken maar helaas dat lukte nog niet.
mijn vraag is, is er iemand die mogelijk de ouderdom van deze knollen weet?
en of mij iets kan vertellen over de wormen
en of de afdrukken ervan die gek genoeg door
koperoxydatie vermoedelijk groen gekleurd
zijn.
Het lijkt erop dat het gesteente daar ter plaatse voorkomt maar gezien sommige andere
daar neer gegooide stenen twijfel ik.
Voor U hulp bij voorbaat dank.
JaapL
Antw: Wormen en kruipsporen
Beste jakob,
dit zijn fossiele gangen van borstelwormen, uit het de formatie van Vaals, het Vaalser Groenzand. De groene kleur komt door glauconiet.
Namen van fossielen uit deze periode ken ik niet, maar in het natuurhistorisch museum van Maastricht hebben ze er wel een aantal van liggen.
mvg
Raf Nulens
[Bewerkt door Raf_N op 11-09-2005 om 16:41 NL]
dit zijn fossiele gangen van borstelwormen, uit het de formatie van Vaals, het Vaalser Groenzand. De groene kleur komt door glauconiet.
Namen van fossielen uit deze periode ken ik niet, maar in het natuurhistorisch museum van Maastricht hebben ze er wel een aantal van liggen.
mvg
Raf Nulens
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
hallo Jakob,
inderdaad een mooi voorbeeld van het ichnofossiel Gyrolithes Davreuxii uit het groenzand van vaals. dit fossiel was één van mijn eerste ichnofossielen maar ze kwamen uit de omgeving van Haccourt.
Een dik jaar geleden was ik nog eens op zoek gegaan naar de oorspronkelijke ontsluiting, maar deze was jammer genoeg begroeid en vrij onbereikbaar.
Vele groeten
Anthonie
inderdaad een mooi voorbeeld van het ichnofossiel Gyrolithes Davreuxii uit het groenzand van vaals. dit fossiel was één van mijn eerste ichnofossielen maar ze kwamen uit de omgeving van Haccourt.
Een dik jaar geleden was ik nog eens op zoek gegaan naar de oorspronkelijke ontsluiting, maar deze was jammer genoeg begroeid en vrij onbereikbaar.
Vele groeten
Anthonie
* Scientia et Miratio *
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hij staat eveneens beschreven in de gids van ichnofossielen (BVP uitgave)
* Scientia et Miratio *
Antw: Antw: Wormen en kruipsporen
Hartelijk dank Raf voor je uitstekende tip.Raf_N schreef:
Beste jakob,
mvg
Raf Nulens
JaapL
Antw: Antw: Wormen en kruipsporen
Jij ook natuurlijk mijn hartelijke dank Anthonie dit maakt het geheel boven mijn verwachting geheel compleet het is exact zo\'nanthonie schreef:
hallo Jakob,
Vele groeten
Anthonie
zelfde ichnofossiel geweldig bedankt.
JaapL